صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۷۲)؛

توسعه فناوری‌های آموزشی در دنیای امروز چه اهمیتی دارد؟

فناوری آموزشی به ابزار‌ها و رسانه‌های فناورانه‌ای گفته می‌شود که به ارتباط بین دانش، یادگیری، توسعه و تبادل نظر کمک می‌کند.
کد خبر : 942327

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فناوری آموزشی به آماده سازی افراد برای کسب دانش و درکی عمیق‌تر می‌پردازد تا افراد بیاموزند چگونه از طریق پژوهش، طراحی، ارزشیابی و با به کارگیری نتایج آن‌ها راه حلی برای مشکلات خود پیدا کنند.

فناوری آموزشی شامل اصول و راهبرد‌هایی است که برای حل مسائل آموزشی در سطح کاربردی به کار می‌رود. مدت‌ها بود استفاده از فناوری در کلاس درس مورد توجه چندانی قرار نمی‌گرفت. در آغاز قرن بیستم و با ورود فناوری به مدرسه ها، نیاز به افرادی که توانایی به کارگیری و تعمیر ابزار‌های مورد استفاده در آموزش را داشتند احساس شد. این افراد با شناختی که از فرایند آموزش و ابزار‌های آموزشی داشتند معلمان را در انتخاب رسانه‌ها یاری می‌کردند.

به عبارت دیگر تکنولوژی آموزشی رویکردی منطقی به حل مسائل تربیتی و راهی برای تفکر نظام‌مند درباره یادگیری و تدریس است. فناوری آموزشی دارای سه بعد است که شامل:

۱. جنبه سخت افزاری:

این بعد از فناوری آموزشی بر استفاده از رسانه‌های جدید در موقعیت‌های آموزشی و یادگیری تأکید می‌کند. از آنجا که در این بعد ابزار و رسانه‌های آموزشی مورد توجه قرار دارد بنابراین آن را جنبه سخت افزاری می‌نامند.

۲. جنبه نرم افزاری:

این جنبه با رشد و تکوین الگو‌های آموزشی و تعامل بین نگرش نظام‌مند و اصول نظریه‌های علوم ارتباطات به فناوری آموزشی افزوده شده است. از این منظر، فناوری آموزشی مجموعه روش‌های است که در طرح، اجرا و ارزشیابی آموزش به کار گرفته می‌شوند.

۳. جنبه حل مسئله: 

این جنبه بر حل مسائلی تأکید دارد که در نظام آموزشی روی می‌دهند. از این جنبه فناوری آموزشی به تحلیل نظام‌مند موقعیت‌های مسئله دار می‌پردازند و با استفاده از روش‌ها و راهبرد‌های مناسب، برای رفع موانع و حل مسائل، راه حل‌های مقتضی پیشنهاد می‌کند. 

در رابطه با کاربرد فناوری آموزشی، ساده‌ترین مفهوم، کاربرد یافته‌های علوم گوناگون به منظور تسهیل یادگیری یا طرح اجرای سازمان یافته یک سیستم یادگیری است که از روش‌های نوین ارتباط جمعی، ابزار‌ها و وسایل سمعی و بصری، سازمان بندی کلاس درس و روش‌های جدید تدریس بهره می‌گیرد.

طی سال‌های اخیر، به بهره گیری از فناوری‌های نوین در کلاس‌های درس توجه بسیاری شده است. تغییرات سریع فناوری در فرایند یاددهی ـ یادگیری موجب تحولات وسیع شده و هدف آن بهبود کیفیت آموزش در مدارس بوده است.

فناوری‌های جدید با فراهم آوردن فرصت‌های مناسب برای پرورش استعداد‌ها و علاقه شخصی دانش آموزان به بهبود نظام آموزشی مدارس کمک شایانی می‌کنند.

تکنولوژی آموزشی با فراهم آوردن امکان شکل‌گیری آموزش غیرحضوری و از راه دور تا حد زیادی توانسته است اثرات مثبتی بر سیستم آموزشی کشور بگذارد و در ضمن ازاین مزیت برخوردار است که با افزایش تعداد بیشتری از دانش آموزان هزینه سرانه دانش آموزی نیز به طور دائم کاهش می‌یابد. 

دنیایی که هم اکنون ما در آن زندگی می‌کنیم یک دنیای دیجیتال، علمی و آمیخته با تکنولوژی است. در کنترل و مقابله با امور روزمره چه از نظر حرفه‌ای و چه شخصی تمام ابعاد زندگی ما تحت تأثیر فناوری و اجزای آن قرار گرفته است.

همین تاثیر نیز در زمینه آموزش مشاهده می‌شود و قطعاً فناوری به آسان شدن یادگیری و کامل‌تر شدن آن کمک می‌کند.

به طور کلی معرفی فناوری به کلاس درس برای دانش‌آموزان و معلمان جوان‌تر یک موهبت بوده است. به عبارت دیگر با معرفی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و اینترنت، دانش آموزان این فرصت را به دست آورده اند که فرآیند یادگیری را بسیار آسان‌تر و جالب‌تر کنند و همچنین تجربه تعاملی بهتری در طول فرآیند یادگیری و تدریس فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر