صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیر نزولی بودجه علم و فناوری کشور در ۱۰ سال گذشته از زبان وزیر علوم

حسین سیمایی صراف وزیر علوم در جلسه دیدار با دانشجوین بسیجی که بعد از ظهر امروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی گزارشی از آخرین آمار بودجه وزارتی در ۱۰ سال گذشته ارائه کرد.
کد خبر : 942194

به گزارش خبرگزاری آنا، وزیر علوم با اشاره به دانشجویان اخراجی و تعلیقی گفت: دانشجویان اخراجی ۴۰ الی ۴۴ نفر بودند که به ۴ نفر رسید، تعلیقی ۳۵۰ نفر بودند و کارشناسان حقوقی دولت قبل بررسی کردند ۲۵۰ تا سیاسی نبود، مورد آموزشی و اخلاقی بود که آنها را کنار گذاشتیم ۱۵۰ تا مانده حتی درباره آن گزارش کار نمی دادیم همه که بررسی شد و تمام شد ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی ماند که اعلام کردیم.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم در جلسه دیدار با دانشجوین بسیجی که بعد از ظهر امروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد گفت: این سخنرانی را به شهید عزیز ، شهید کاوه تقدیم‌ میکنم که در کربلای دو به شهادت رسید و من در آن عملیات مجروح شدم‌، ولی یاد و خاطره او همیشه با من است. شهیدی که وقتی اسم محمود کاوه می آمد معادلات دشمن عوض می شد.

وی ادامه داد: بسیج بیش از آنکه سازمان باشد، یک فرهنگ است. هنوز در ذهن ما الگوی بسیجی باقری همت و باکری است در دوران معاصر شهید سید نصرالله و شهید سلیمانی الگوی ما هستند. در سخنان رهبری نیز بسیجی یک‌مسلمان‌مخلص است.

وزیر علوم افزود: بسیج محضر بی ادعایی در ذهن‌مردم است، تظاهر و شهرت طلبی در بسیج نیست.رسالت بسیجی در این دوران چیست؟ رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به دو راهبرد علم و فناوری و اخلاق و معنویت اشاره کردند.

وزیر علوم افزود: کشور بدون‌راه‌های علمی قابل اداره کردن‌نیست.ما مجبوریم با چنگ و دندان با وجود فقر منابع راه های علمی را پیش برده و رتبه علمی کشور را ارتقا دهیم.

وی افزود: چیزی که همیشه نگران آن هستم این است که ما گمان‌نمی کنیم مسائل ما قبلا تست شده و برای آن راه حل پیدا شده است و ما کم تر تن به راه حل علمی می‌دهیم جلسه ای و سلیقه ای تصمیم‌می گیریم و به اینکه متفکران در مورد آن فکر کردند، اعتماد نمی کنیم. بدون علم راه به جایی نمی بریم.

وی افزود: رسالت ما حفظ وحدت و انسجام است وفاق هم‌نتیجه تجربه زیسته ما در چند دهه بوده و ضرورت است چاره ای نداریم علیرغم اختلاف نظرها باهم‌گفتگو کرده و به فکر واحد برسیم ظاهرا درباره معضلات‌کشور به راه حل نرسیده ایم.

وی ادامه داد: ولی در صدور فرهنگ بسیجی موفق بودیم، و توانستیم فرهنگ بسیجی را صادرکنیم که می توان به حزب الله لبنان و یمن اشاره کرد. حزب الله لبنان همان بسیجی است با فرهنگ هایی که با پیروزی صادر شد. حزب الله سپر بلا شده است برای حفظ کل لبنان. متاسفیم که حزب الله در دنیا تنها است و غرب با همه شعار حقوق بشری ساکت در برابر این همه ظلمی که صورت می گیرد ایستاده است. این رفتار غرب یک خطر بزرگ برای خود وی خواهد بود.همه دنیا این‌جنایت را از چشم‌ آمریکا می بینید الان مسلمان به بمب ساعتی تبدیل شده اند امیدواریم بزودی پیروزی مردم لبنان و غزه را ببینیم.

در ادامه جلسه نمایندگان دانشجویان بسیجی سوالات خود را درباره انتصابات روسای دانشگاه ها ، مسائل رفاهی، ناکافی بودن بودجه فرهنگ،دو تابعیت بودن فرزند رئیس دانشگاه علامه، تعیین سرپرست برای دانشگاه تهران، نقشه جامع علمی کشور، آمارهای ضد و نقیض درباره بازگشت دانشجویان اخراجی و تامین خوراک برای رسانه های معاند توسط برخی مسئولان وزارت علوم، بی توجهی به علوم انسانی اسلامی، تغییر ملاک ارتقا اساتید، و متناسب سازی رشته ها با بازار کار مطرح کرده و خواستار پاسخ گویی وزیر علوم شدند.

سیمایی در پاسخ به این سوالات گفت: از اینکه دانشجویان دغدغه مند هستند خوشحالیم همان طور که مقام‌معظم رهبری فرموردند مطالبه گری تهدید نیست وظیفه است کاش همه دانشگاه همیشه روحیه مطالبه گر داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش انتصابات و بازگشت دانشجویان این موضوع وقت اندک ما را به خود اختصاص داده است من ۱۵ الی ۱۶ ساعت در محل کار هستم عمده آن صرف ماموریت عمده دانشگاه می شود و برای علم و فناوری کار می کنیم.

سیمایی صراف وزیر علوم درباره کنترل مهاجرت دانشجویان گفت: مهاجرت عوامل مختلفی از جمله عوامل شغلی، اقتصادی، اجتماعی سیاسی دارد و ما همه عوامل را بررسی کرده و به آنها ضریب داده‌ایم و مشخص کردیم چرا و به چه دلیل کسانی مهاجرت می‌کنند و برخی حتی قصد بازگشت نیز ندارد.

وی ادامه داد: این تاسف زمانی بیشتر می‌شود، که شاید بتوانم بگویم در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند، ۲۵ درصد عدد نگران کننده‌ای است وقتی این روند ادامه پیدا کند افرادی جایگزین آنها می‌شوند که شاید از مرتبه ضعیف‌تری برخوردار هستند.

وزیر علوم افزود: این موضوع باعث می‌شود، همین طور دانشگاه نزول پیدا کرده و دانشجو هم به همین صورت است.

وی ادامه داد: این موضوع خیلی جای تاسف دارد و عوامل آن هم شناسایی شده است یک عامل مهم آن عامل اقتصادی است که ما کارگروه خاص و ویژه‌ای برای آن تعیین کردیم برای اینکه نگرانی‌های اقتصادی از جمله مسکن برطرف شود.

وی افزود: وقتی حقوق اساتید در دانشگاه همسایه ما آن طرف آب، بین ۴ تا ۷ هزار دلار است و حقوق استاد تمام ما با ۵۰ پایه به سختی به هزار دلار می‌رسد، حالا فکر کنید یک استاد جوان که وارد دانشگاه می‌شود ۳۰۰ دلار می‌گیرد، ممکن است استاد تمام ما حال و انگیزه مهاجرت نداشته باشد اما این استاد جوان می‌خواهد زندگی تشکیل دهد، مسکن تهیه کند، ماشین بخرد، فرزندش را راهی مدرسه کند، با ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار نمی‌تواند زندگی کند آن وقت جاذبه‌های آن طرف فراوان بوده، طبیعتاً علاقه‌ای نیز ندارد که مهاجرت کند اما برای معیشت مجبور است.

وی درباره اینکه آیا میز اقتصاد می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: میز اقتصاد آخرین تلاش‌های ما است و به آن امیدوار هستیم علاوه بر بودجه رسمی منابع دیگری برای تامین این نقیصه می‌توان پیدا کرد علاوه بر اینکه ما برای ارتباط با صنعت جدی می‌شویم و حداقل دانشگاه‌های صنعتی ما می‌توانند پروژه‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی را جذب کنند، که هم باعث کمک به صنعت و هم باعث کمک مالی و معیشتی به دانشگاه می‌شوند که علاوه بر آن دانشگاه نیز ارتقا علمی هم پیدا می‌کند.

وی افزود: وضعیت کنونی محصول کار من نیست و نمی خواهم بگویم‌محصول قبلی ها است. من خودم را مسئول تغدیه و اتوبوس ملحفه و بالش دانشجو می دانم تا برسم به پارک علم و فناوری، همه بر دوش من است من به جد معتقد به کار عمیق فرهنگی هستم.

وزیر علوم ادامه داد: بودجه امروز ستاد علم و فناوری کشور ما از ۱۰ سال قبل کم تر است با اینکه ماموریتش اضافه شده است. این بودجه یک دهم سال ۹۰ است. امروز نگران ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم. ما در گیر مسئله مهاجرت و بلکه فرار هستم. اگر دانشجویی رفت و باز نگشت درحالی که با منابع کشور به این رتبه رسیده است،این درد است و ما برای این کار می‌کنیم.

وی افزود: الان مسئله ما کیفیت آموزش، مأموریت گرایی و رفاه دانشجو است و به علت بوروکراسی نتوانستیم دراین زمینه موفق باشیم متاسفانه در کشور ما کار سنگین پیش می رود.

سیمایی افزود: من برای معیشت استاد و کارمند فکر می کنم نگرانی جدی کارمند ما معیشت است دانشجویی داریم که غذای یارانه ای هم نمی تواند بگیرد ما ۶۰ همت بودجه داریم.

وزیر علوم با اشاره به انتصابات گفت: من غیر سیاسی ترین انتصابات را دارم با هیچ یک از افرادی که منصوب شده اند نه رفیق بودم و نه عقد اخوت بسته ام، معیارهای من قانونی بوده است بلا استثنا برای همه استعلام گرفتیم .

وی افزود: از برخی استعلامات دو ماه گذشته ولی هنوز حکم نزده ایم گرچه با یکماه گدشتن از استعلام می توانم حکم را صادر کنم. در خصوص یک انتصاب یک سوءتفاهمی پیش آمد حراست نامه زد وگفت تایید شد و سوءتفاهمی که پیش آمد این بود که یک‌مورد را گفته بود که تایید شده است. ولی استنباط شده بود که تایید سایر حوزه ها نیز انجام شده است.

وزیر علوم‌ تاکید کرد: بدون استعلام و جواب مراجعه من چه سودی میبرم؛ بدون‌استعلام بخواهم حکم بزنم. موردی را گفتید چرا حکم زدید که همان را هم حراست تایید کرده است وی ماهانه لبنان می رود. بررسی اینکه وی یک مطلبی در فضای مجازی اعلام کرده کار مراجع نظارتی است این بنده خدا در چند مرحله تایید شد یک عدم هماهنگی به وجود آمد هر زمان ثابت شود که اشتباه شده است و برای ما هزینه نیز دارد ما آن فرد را بر می‌گردانم. ما که نمی‌خواهیم چالش ایجاد کنیم.

وی با اشاره به دانشجویان اخراجی و تعلیقی گفت: اخراجی ۴۰ الی ۴۴ نفر بودند که به ۴ نفر رسید، تعلیقی ۳۵۰ نفر بودند و کارشناسان حقوقی دولت قبل بررسی کردند ۲۵۰ تا سیاسی نبود، مورد آموزشی و اخلاقی بود که آنها را کنار گذاشتیم ۱۵۰ تا مانده حتی درباره آن گزارش کار نمی دادیم همه که بررسی شد و تمام شد ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی ماند که اعلام کردیم.

وی با اشاره به برخی اظهارات درباره فشارهایی که درباره انتصابات وجود داشته است گفت: یک بدنه بزرگی از خبرگان در بدنه آموزش عالی کشور ما هستند ،من واقعا نمی دانم مسئولیت حرف ایشان با خودشان است پیغام دادم از مصاحبه وی راضی نیستم اصلا نگفتم ۴۰ استعلام بدون پاسخ داریم. مسولیت مصاحبه ایشان با خودشان است. اطمینان می‌دهم انتصابات کار خودم است.

وزیر افزود: قاعده من بر تغییر نیست بر تثبیت است. اگر  کسی دو تابعیتی است از کجا کشف کنم الان از همه می پرسم  پیچ اینستا دارند، چیزی منتشر کرده است. من حاضرم پرونده علمی افرادی را  که منصوب کردم با برخی از مدیران قبلی مقایسه کنم  تا شرایط علمی آن را مقایسه کنید. معیار من این است که فرد دانشگاه را راهبری کند نه فرماندهی. 

وی ادامه داد: اگر به معاونان من توجه کنید،  دو سه معاون را گفتم بمانید خودشان‌ نماندند، دونفر هستند گفتم شرایط برای تداوم همکاری را دارید. ‌قرار نیست با تعییر دولت تاریخ را تغییر دهیم خصوط قرمز نظام برای ما نیز قرمز است. سیاسی کار را اصلا در مسئولیت  نمیگذارم دوستان من از من بریده اند و پیام هایی می‌دهند با اینکه من دوستشان دارم اما آنها را برای مسئولیت نمی پسندم . 

سیمایی درباره تغییر  شیوه نامه انضباطی نیز گفت : این شیوه نامه در سال های  ۹۸ و  ۱۴۰۱ تغییر کرد و در سال ۴۰۳ بعد از دستور برای بازگشت دانشجویان یک ماده در  شیوه نامه اضافه شد. براساس شیوه نامه رئیس دانشگاه می‌تواند مجازات را تعلیق کند. وقتی  رئیس دانشگاه می تواند مجازات را تعلیق کند، وزیر علوم‌ چرا نمی‌تواند تعلیق کند؟ همین اضافه شده است ما که دعوا نداریم برای سه شیوه نامه سه جدول درست کردیم بگویند کجاش تغییر کرده اگر گفته شود اصلاح می کنیم.

در شیوه نامه آمده بود رئیس دانشگاه می‌تواند تعلیق کند و ما گفتیم وزیر می تواند.

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر علوم
ارسال نظر