صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۴ - ۲۹ آبان ۱۴۰۳
نماد عملی پیوند دانشگاه با صنعت؛

رفع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت نفت در حوزه تجهیزات دوّار

پیوند سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت منجر به رفع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت نفت در حوزه تجهیزات دوّار شد.
کد خبر : 941648

علیرضا الهامی رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و مجری یک قرارداد پژوهشی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا بیان کرد: سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر افزایش لقّی در نگهدارنده تیغه‌های راهنمای کمپرسور هوای توربین گازی رولزرویس مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه شده است که همواره توقف‌های ناخواسته‌ای را به منظور تعمیر و رفع مشکل به سیستم تحمیل کرده است.

وی توضیح داد: توربین‌های گازی رولزرویس، روزانه حجم قابل توجهی از گاز طبیعی را روانه خطوط ویژه تزریق گاز به چاه‌های نفت و یا خطوط انتقال گاز سراسری می‌کنند که رقم بسیار قابل توجهی است. بدیهی است که در صورت عدم رفع مشکل، این حجم عظیم از گاز به جای تزریق یا انتقال گاز در شبکه گاز طبیعی کشور، راهی فلر خواهد شد؛ بنابراین از دیدگاه فنی، رفع این مشکل منجر به رفع یکی از مهم‌ترین تنگنا‌های تولید و جلوگیری از توقف‌های ناخواسته عملیاتی خواهد شد و در عین حال کاهش نگرانی‌ها از بابت وقوع اتفاقات ناخوشایند مانند تخریب توربین را هم به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ادامه داد: این موضوع در سامانه ساتع وزارت عتف مطرح و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با ارائه بهترین پیشنهاد از سوی کمیته تخصصی حوزه پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب منتخب اجرای پروژه پژوهشی شناخته شد و عقد قرارداد صورت گرفت. 

الهامی با توضیح مراحل مختلف پژوهش و نتایج آن، دلایل لقی را تولید و اضمحلال گردابه‌ها در داکت هوای ورودی به توربین‌های گازی رولزرویس عنوان و تأکید کرد که موضوع با نصب تجهیزات سنجش مشخصه‌های جریان در قبل و بعد از اعمال راهکار‌های حذف گردابه‌ها در کانال، صحه‌سنجی می‌شود.

وی با اعلام ساخت تجهیزات اندازه‌گیری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و تست عملکرد صحیح این تجهیزات در حضور نماینده مناطق نفت‌خیز جنوب، دکتر اتابک را از افتخارات این دانشگاه برشمرد.

رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان مراحل پرفراز و نشیب ساخت تجهیزات اندازه‌گیری مشخصه‌های میدان جریان هوا و تست استند آنها در اکوسیستم سرای نوآوری، توضیح داد که چگونه این تجهیزات اندازه گیری و تست استند آنها برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شدند.

وی از نصب قریب الوقوع صفحات هدایت کننده هوا برای حذف گردابه‌ها در داکت هوای ورودی به کمپرسور هوا و صحه‌سنجی عملکرد آنها توسط تجهیزات اندازه‌گیری ساخته شده خبر داد.    

روح‌الله اتابک نماینده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و عضو کمیته تخصصی حوزه پژوهش و فناوری آن شرکت و ناظر طرح پژوهشی هم با تشکر از دکتر الهامی به عنوان مجری طرح و دکتر ملکی چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، بیان کرد که هر موقع دانشگاه و صنعت در کنار هم قرار گرفتند، اتفاقات مبارکی در حل مسائل و مشکلات فنی در صنعت به وقوع پیوسته است.

ناظر طرح از طرف شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به خبرنگار آنا گفت: مشکل ذکرشده توسط دکتر الهامی در حوزه شرکت بهره‌برداری مارون باعث مشکلات زیادی مانند عدم تزریق گاز و پیرو آن امکان افت فشار میادین نفت، هزینه بسیار بالای تعمیر، هزینه جابه‌جایی و ارسال توربین‌ها بابت تعمیر ناشی از اشکال افزایش لقی و تعویض پره‌های راهنما و در نهایت خطر کاهش تولید را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه توربین‌ها از ماشین‌آلات بسیار گرانقیمت‌تر هستند و نقش مهمی در تداوم تولید نفت و گاز بر عهده دارند، موضوعات ذکرشده را از توجیهات تعریف RFP در حوزه پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر