جزئیات انتقال الکترونیک اوراق بهادار متوفیان به وراث تشریح شد
به گزارش خبرگزاری آنا از بازار سرمایه ایران، محمد باغستانی گفت: در صورت فوت یکی از سهامداران بازار سرمایه (غیر از سهام عدالت)، ابتدا یکی از ورثه که سجامی است باید به میز خدمت الکترونیک درگاه ذینفعان بازار سرمایه برای اطلاع از وضعیت دارایی متوفی مراجعه و سپس با مراجعه به اداره مالیات آخرین محل سکونت متوفی نسبت به پرداخت مالیات بر ارث اقدام کند.
وی اظهار داشت: در گام بعدی، برای ثبت الکترونیک درخواست تشکیل پرونده انتقال اوراق بهادار متوفی به وراث، یکی از ورثه که سجامی است میتواند در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه نسبت به بارگذاری «تصویر گواهی انحصار وراثت گواهی پرداخت مالیات بر ارث مربوط به اوراق بهادار، تصویر کارت ملی و شناسنامه وراث، تصویر گواهی فوت یا مدارک هویتی متوفی» اقدام کند و در ادامه پس از ثبت درخواست، مدارک در شرکت سپردهگذاری مرکزی بررسی و نتیجه به اطلاع وراث خواهد رسید.
باغستانی تصریحکرد: پیش از این، وراث متوفیان فقط برای اطلاع از میزان دارایی اوراق بهادار شخص فوت شده یا تشکیل پرونده تقسیم اوراق بهادار متوفی باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه میکردند که با راه اندازی سرویس ثبت الکترونیک درخواست تشکیل پرونده انتقال اوراق بهادار متوفی به وراث (غیر از سهام عدالت) از بستر درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، مراجعه حضوری حذف و همه فرایند به صورت کاملا الکترونیک انجام میشود.
برپایه این گزارش، فرآیند مزبور مختص به اوراق بهادار (بهجز سهام عدالت) است و با توجه به گستردگی ذینفعان فرآیند تقسیم سهام عدالت، گستردگی جامعه آماری سهامداران عدالت فوت شده و متفاوت بودن قوانین و مقررات حاکم بر آن، تقسیم سهام عدالت فوت شدگان، همچنان با مراجعه به دفاتر منتخب کارگزاریها و شعب منتخب بانکها امکانپذیر است.
خدمت جدید انتقال الکترونیک اوراق بهادار متوفیان به وراث (غیر از سهام عدالت) در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، خصوصی سازی و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری (Kishinvex ۲۰۲۴) با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد.
سامانه سجام چیست؟
سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایهگذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری یا غیر حضوری، قادر به دریافت خدمات مبتنی بر دادههای تایید شده خواهند بود.
بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه، «اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیک و اقامت دایمی» فرد ثبت میشود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار نیازی ندارد.
سهامداران میتوانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیک انجام دهند.
انتهای پیام/