صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۱ - ۲۸ آبان ۱۴۰۳
در جلسه بررسی کیفیت آموزش و مهارت‌های پایه‌ای؛

پزشکیان: آموزش باید متناسب با نیاز‌ها و شرایط محل زندگی دانش‌آموزان باشد

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیط‌های آموزشی ما برای توانمندسازی دانش‌آموزان متناسب‌سازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود.
کد خبر : 941575

به گزارش خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان صبح امروز دوشنبه در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارت‌های پایه‌ای دانش‌آموزان»، لزوم ایجاد تحول در ساختار، برنامه، مدیریت و منابع آموزش و پرورش را به عنوان راهبرد مهم دولت برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در بخش ساختار ما باید به دنبال تغییر فضای کلاس‌های درس باشیم و در این راستا لازم است فضای کلاس و محیط‌های آموزشی، متناسب با نیازها، وضعیت و اقلیم هر منطقه طراحی شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از نظر ما کلاس درس خوب و ایده‌آل، کلاسی است که به جای معلم، دانش‌آموزمحور باشد، در آن کار گروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، تصریح کرد‌: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیط‌های آموزشی ما برای توانمندسازی دانش‌آموزان متناسب‌سازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود که در این راستا می‌توان از الگو‌های جهانی در بهره‌گیری از فضای مجازی، ابزار‌ها و محیط‌های متنوع آموزشی استفاده کرد.

پزشکیان اظهار داشت: تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کار گروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی هم‌زمان دانش‌آموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضا‌های آموزشی را نیز مرتفع خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در روش‌های آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان، پیوند انگیزه، دانایی و مهارت در فضا‌های آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گاهی مشاهده شده آموزش‌های درسی به دانش‌آموزان هیچ ارتباط و تناسبی با نیاز‌ها و شرایط محل زندگی آنها نداشته و در نتیجه هیچ نفع و فایده‌ای در آینده برای آنها نخواهد داشت، لذا ضروری است کارگروه تحول در محتوا‌های آموزشی این مسئله مهم را نیز مد نظر قرار دهد.

پزشکیان همچنین اصول و روش‌های آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: باید توجه داشت که برای انتقال مفاهیم دینی به دانش‌آموزان می‌توان به صورت غیرمستقیم و به زبانی که آنها می‌فهمند به انتقال این مفاهیم بپردازیم.

رئیس جمهور همچنین به موضوع میزان واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس برای مداخله موثر در امر آموزش نیز اشاره و تصریح کرد‌: در این رابطه نوع اختیارات قابل واگذاری و چگونگی واگذاری آن به مدیران و معلمان بسیار حائز اهمیت و نیازمند بررسی است، علاوه بر این، در کنار اعطای هرگونه اختیاراتی، نظارت و پاسخگویی نیز شرط اصلی و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و افزود: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهره‌وری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانی‌های مستمر است.

پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از اصلاحات در نظام آموزش کشور به منابع مالی نیاز ندارد، تصریح کرد‌: در عین حال لازم است علاوه بر استفاده از منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، احصاء راهکار‌های کسب درآمد توسط آموزش و پرورش به منظور تقویت منابع مالی این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین استفاده از مشارکت‌های مردمی، با تقویت و کارآمد سازی انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس هم در این راستا موثر خواهد بود.

در این جلسه همچنین با دستور رئیس جمهور مقرر شد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده به منظور تدوین طرح نهایی تحول در نظام آموزشی، به صورت کارگاهی در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و برای تصویب به جلسه آتی این شورا ارائه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر