شکرخواه: گسترش زیرساختهای تکنولوژی غیرقابل کتمان است/ سانسور در دنیای جدید به چه معناست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کلاس آموزشی تجربه میراث فرهنگی، برنامههای ترکیبی و نمایش رادیویی در سومین دوره جشنواره بین المللی چند رسانهای میراث فرهنگی در تالار حافظ برگزار شد.
در ابتدای این نشست حسین جوادی داور بخش رادیویی جشنواره و تهیه کننده رادیو گفت: مهمترین نکته در برنامه سازی «تفکر» است که گاهی این مسئله فراموش میشود و دوستان تنها به فکر پر کردن آنتن میافتند.
فاطمه وکیلی دیگر داور جشنواره نیز گفت: تفکر خیلی در برنامه سازی مهم است، ایدههای بکری در موضوعات ارائه شده این جشنواره دیدیم، برخی برنامهها زمانشان طولانی بود درحالیکه کسی فرصت و حوصله برنامه مثلا چهل دقیقهای را ندارد.
سپس یک نمونه از این آثار ترکیبی برای مخاطبان پخش و حاضران نظرشان را در رابطه باآن ارائه کردند.
سپس بهزاد فراهانی بازیگر یشکسوت و تهیه کننده رادیو در صحبتهایی گفت: سال چهل و یک که شاگرد زنده یاد بیژن مفید بودم به رادیو پا گذاشتم، در آن دوره دوستان کمکم کردند با ایرج گل سرخی کار رادیو کردم، آن دوره فقط دو برنامه داستان شب و صبح جمعه را رادیو داشت.
وی با اشاره به اینکه در دهه پنجاه رنسانسی در ادبیات نمایشی و رادیو صورت گرفت، گفت: شروع این امر با غلامحسین ساعدی و سپس بهرام بیضایی بود.
جواد پیشه گر سومین داور بخش رادیویی نیز گفت: بیشترین میراث فرهنگی به جا مانده از گذشتهها، میراث ناملوس و معنوی است که خیلی هایشان هنوز شناخته نشده اند درحالیکه خیلیها فکر میکنند اشیاء موزه ایی و بناهای تاریخی تنها میراث هستند. میراث فرهنگی حروف الفبای یک جامعه است و محصول زندگی مردمان معمولی یک دوره محسوب میشود.
سپس شهرام کرمی تهیه کننده رادیو نیز گفت: چند وجهی بودن میراث فرهنگی و انعکاس آن در آثار رادیویی دراین جشنواره از اهمیت ویژهای برخوردار بود، هرچند برخی آثار به جنبه ناملموس میراث پرداختند.
یونس شکرخواه روزنامه نگار شناخته شده نیز گفت: قطعا زیرساختهای تکنولوژی گسترش پیدا میکنند و این دست ما نیست، منتها کمی باید به ماهیت تکنولوژی و تأثیر آن در پیام هایمان توجه نکنیم. سانسور در دنیای جدید نبود اطلاعات نیست، بلکه بمباران اطلاعات است یعنی آنقدر ما اطلاعات دریافت میکنیم که درست و غلطش را نمیتوانیم تفکیک کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی سکوت تأثیرگذارتر از فریاد است، گفت: رادیو هم این سکوت را دارم و به نظرم مهمترین رسانه در شرایط بحرانی است. من معتقدم برخلاف آنچه میگویند رادیو رسانه سرد است، رادیو مثل چشم فعال است.
انتهای پیام/