مسئولیت رسانه مهدوی بهرهگیری از ادبیات رسانهای درست و قالب هنرمندانه است
به گزارش خبرنگار آنا، نشست «نقش رسانه در توسعه گفتمان و فرهنگ امامت و مهدویت» با حضور مسیب داوری مشاور قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در امور تقرب مذاهب اسلامی و مهدویت و شرکت مسئولان و رابطین مهدویت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
مشاور قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در امور تقرب مذاهب اسلامی و مهدویت در این نشست اظهار کرد: دانشگاه باید مسائل روز را مطرح کرده و استادان و روحانیون دانشگاه را با فرهنگ مهدویت آشنا کنند تا بتوان از قِبَل آن دانشجویان را هدایت کرد.
{$sepehr_key_3238}
داوری، هدف از برپایی نشست «نقش رسانه در توسعه گفتمان و فرهنگ امامت و مهدویت» را آشنایی با رسانه که از ارکان برتر و رکن چهارم دموکراسی است و تأثیر آن در بازنشر فرهنگ مهدویت برشمرد و توضیح داد: علت اصلی اغتشاشات سال قبل این بود که حکمرانی رسانه را از دست دادیم، چراکه امپراطوری امروز رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی است.
وی، هنر قدسی را دارای ویژگیهای مهمی ازجمله تعالی اصول انسانی، تأمین مصالح انسانی، فراهم آوردن زندگی مسالمتآمیز، امیدواری به زندگی، کاهش استرس، تقویت روحیه و اراده، زبان گویای خدا در زیباییشناختی دانست و افزود: در روش علمی بررسی هنر قدسی به روش قرآنی در رسانه فراگیر ربانی میرسیم که این روش دارای امتیازاتی خاص مانند مظهر حق بودن، اعتبار، پایبندی اخلاق، فراگیر بودن، فرهنگساز بودن، پایبندی به عدالت و دادگری و اقناع مردم است.
مشاور قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در امور تقرب مذاهب اسلامی و مهدویت توضیح داد: رسانه خلّاق اسلامی نقش مشهود حکومت رسانه در وحدت امت را نشان میدهد که منجر به تغییر مثبت جوامع بشری میشود، به عبارت دیگر عامل تقویت شوکت مسلمین، حکمرانی و ساماندهی فکری و اندیشهای امت با نگاه ارزش محوری است.
داوری، رسانه دینمدار را عامل تعامل بین ارکان، اجزای جامعه و موجب ارتقای مبانی وحدتبخش آن جامعه دینی برشمرد و گفت: بهکارگیری عرف و فرهنگ در تحکیم و تقویت مبانی وحدت آفرین هنگامی که با کارگردانی تفکرات توحیدی همراه شود موجب رواج صحیح اندیشههای اسلامی خواهد شد و در این شرایط خود این رسانه به ابزار گفتوگوی فرهنگی و تمدنی تبدیل میشود.
وی به چالشها و مشکلات فضای مجازی اشاره و تشرح کرد: بهکارگیری بی قید و شرط فضای مجازی با وجود رشد تکنولوژی، موجب شکاف نسلی خواهد شد، هرچند در این نوع مصرف دادههای فضای مجازی، عدم سواد رسانهای و فرهنگ مصرف رسانه و پروپاگاندای اجتماعی هم حاصل خواهد شد.
مشاور قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در امور تقرب مذاهب اسلامی و مهدویت با مروری بر قوتها، فرصتها و ظرفیتهای فضای مجازی گفت: بزرگترین قوت فضای مجازی آن بوده که میدان کنشگری است و موجب نقشآفرینی خلّاق و توسعه تعاملات در کمترین زمان میشود، این درحالی است که شکلگیری فرهنگ گفتوگو، ارتباط و در کنار آن تسهیل و تسریع دستیابی به ارتباطات و اطلاعات با افزایش دسترسی به محتوا از نتایج و ظرفیتهای بالقوه این محیط است.
داوری به بررسی راهکارهای ارتقای پیامهای مهدوی از طریق رسانههای مجازی پرداخت و گفت: تولید محتوای مستدل، متقن و پیشتاز همراه با تنوع ابزار، شیوهها و زمینهها، به شرط آن که دارای نوآوری، خلّاقیت و جذابیت باشد و همراه با بهکارگیری آخرین دستاوردها و فناوری روز نیز باشد، دارای گستردگی تأثیر و جامعیت برای گفتمانسازی و جهانیسازی اندیشهها، تمدنسازی جهانی و تأثیرگذاری مثبت بر نگرش و رفتار خواهد بود.
وی، مسئولیت رسانه مهدوی را بهرهگیری از ادبیات رسانهای درست، پیام کوتاه و گویا، قالب هنرمندانه و جذاب برشمرد.
انتهای پیام/