صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۳
جهان‌بین مطرح کرد؛

استادان مهم‌ترین قطب اثرگذار در بازتعریف دانشگاه‌ها/ تعلیم و تربیت مهارتی رویکرد مهم دانشگاه آزاد است

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، استادان را مهم‌ترین قطب اثرگذار در بازتعریف دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: تعلیم و تربیت مهارتی رویکرد مهم این دانشگاه است.
کد خبر : 939447

به گزارش خبرنگار آنا، نشست استادان همیار فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با تأکید بر نقش و جایگاه استادان همیار فرهنگ اظهار کرد: تربیت و ظرایف را تنها در محضر استاد می‌توان فراگرفت و اگر به این بُعد در دانشگاه توجه نشود آرام آرام آموزش‌های غیررسمی جای آموزش‌های رسمی را خواهد گرفت.

فرزاد جهان‌بین اضافه کرد: محبت از طریق هوش مصنوعی قابل انتقال نیست و دمیدن کرامت و شأن انسانی در نسل جوان باید به‌واسطه تعلیم و تربیت بلافصل انسانی یعنی از طریق استاد به شاگرد صورت پذیرد.

وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تعلیم و تربیت مهارتی که عبور از حافظه‌محوری به یادگیری عمیق و کاربردی است و توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته‌های موجود را به دانشجویان می‌آموزد، موجب تغییر ذهن نقلی به ذهن تحلیلی خواهد شد و این همان مهارت حل مسئله است که در رویکرد جدید دانشگاه آزاد با توسعه بحث مهارت‌آموزی به آن پرداخته‌ایم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تعلیم و تربیت اجتماعی را از دیگر نکات قابل تأمل در این زمینه برشمرد و افزود: براساس نظریه درهم تنیدگی که اخیراً در دنیا مطرح شده و برای همه عوامل مختلف ازجمله عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... جایگاه و وزن خاصی قائل است، می‌توان دیدگاه تعلیم و تربیت اجتماعی را با این نظریه تطبیق داد، چراکه این نوع پیچیدگی‌های مطرح شده در نظریه درهم تنیدگی و آموختن آن باید زیر دست استاد صورت پذیرد.

جهان‌بین با تأکید بر وجود تفاوت بین مدیریت فرهنگی و مدیریت فرهنگ توضیح داد: مدیریت فرهنگی عبارت است از مدیریت امور فرهنگی جامعه، اما مدیریت فرهنگ مدیریت عوامل مؤثر بر فرهنگ است، به عبارت دیگر نمی‌توان فرهنگ را بدون توجه به اقتصاد یا سیاست تصحیح کرد.

وی، نهاد دانشگاه را نهادی برای تعلیم و تربیت جامعه نامید و تبیین کرد: تعلیم و تربیت جامعه جز با محور و نقش‌آفرینی استاد نمی‌تواند اتفاق بیفتد یا به عبارتی تربیت از درون تعلیم می‌گذرد، بنابراین هر طرحی که بین تربیت و تعلیم فاصله بیندازد یا به عبارت دیگر فرهنگ را از آموزش جدا کند این طرح حتماً عقیم خواهد ماند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نیاز به بازتعریف دانشگاه اظهار کرد: نیاز به بازتعریف دانشگاه آنگاه مشهود است که بدانیم در این بازتعریف کنشگر اصلی، نهاد‌های دانشجویی و فعالیت‌های عمومی فرهنگی رایج در دانشگاه نخواهد بود، بلکه مهم‌ترین قطب اثرگذار در این باز تعریف دانشگاه؛ استاد خواهد بود، بنابراین مدیریت دانشگاه باید به نقش‌آفرینی استاد کمک کند.

به گزارش آنا، در ادامه این نشست تعدادی از استادان شرکت‌کننده نظر و تجارب خود را برای افزودن جایگاه فرهنگی و تربیتی دانشگاه میان دانشجویان و اقتضائات و موانع مدنظرشان برای بازتعریف دانشگاه را بیان کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر