صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ظهر امروز در صحن شورای شهر مطرح شد؛

۱۲ پرسش رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر از زاکانی

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران از شهردار پرسید: میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو  سال از واگذاری چه قدر بوده است ؟
کد خبر : 939315
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به قرائت سوال خود از شهردار تهران پرداخت. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: همانگونه که مستحضرید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. 
 
تشکری هاشمی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجام شده از جمله مکاتبه شماره ۴۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است، متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واريز كامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند.
 
وی اظهار کرد: با این توضیحات و با عنایت به این که موضوع واگذاری و بهره برداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب نامه های شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ مورخ یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار تهران تذکر داده شده ولی متاسفانه منجر به اصلاح رویه ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.
 
عضو شورای شهر با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران گفت: لذا در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سؤالات زیر مطرح میشود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق الذکر اقدام به پاسخگویی کند. 
 
تشکری هاشمی گفت: با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟
 
وی اظهار کرد: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاری ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام نموده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟ 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به این که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟
 
تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستور العمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی که این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده بود که برای بهره برداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت ز حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده، شروع شده بود. دلیل کتمان اتفاقات و مغایرتهای اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟
 
وی تصریح کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، متولی مدیریت و بهره برداری از ونهای واگذار شده واحد حمل و نقل عمومی شهرها (سازمان تاکسیرانی اعلام) شده است دلایل واگذاری و نهای یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، منظور از بهره بردار، مؤسسه یا شرکت با موضوع حمل و نقل مسافر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده به چه استنادی بهره برداری از ونها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند ، سپرده شده است؟
 
وی گفت: با توجه به این که بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ بهره بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تأسیس شده باشد و همچنین از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها مؤسسه ها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به این که بر اساس بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ شهرداری باید جابجایی مسافر را به بهره برداران واگذار نماید، چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده اند؟
 
وی افزود: با وجود این که طبق جزء ۶۱ بند ب تبصره دوم پیوست یکم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط یا ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران به شماره ۱۶۰/۱۳۷۷/۱۱۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۸/۱۲ مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟
 
تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتى بدون تعريف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده، چه بوده است؟
 
وی گفت: میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو 
سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته ؟
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.
 
 ون‌های پایتخت خارج از تهران سرویس می‌دهند/ چرا دو سال پاسخی داده نشده است؟
 
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران پس از پاسخ شهردار تهران به سوال طرح شده گفت: معمولاً دانش آموزانی که امتحان می‌دهند بعد از امتحان به دو گروه می‌شوند یکی آن‌هایی که درسها را خوب یاد گرفته‌اند و امتحان خود را خوب داده‌اند یکی آنهایی که اصلاً داخل کلاس نبوده‌اند اکنون نیز پاسخ‌هایی که دوستان شما در اختیارتان قرار دادند چیزهایی که ما می‌خواستیم نبود.
 
وی ادامه داد: اگر در یک جمله قرار بود من به جای آقای زاکانی پاسخ دهم می‌گفتم سوء جریان‌هایی توسط برخی واحدها انجام شد و من جلوی این سوی جریان‌ها را گرفتم و انشالله از امروز آنها اصلاح می‌شوند.
 
تشکری هاشمی گفت: شما به ۱۲ سوال من ۱۲ پاسخ دادید که هیچ کدام آن چیزی که باید میگفتید نبود، در جمله آخر گفتید که به ما کمک کنید، بین خود و خدای خودمان اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چیزی جز کمک به شهر نداشته‌ایم، اما شما نیز باید از کمک ما استقبال کنید اگر عیب شما را گفتیم با شما دشمنی نداریم بلکه اتفاقاً باید باعث خوشحالی شما شود که ما از شما اشکال گرفته‌ایم تا دیگران اشکال نگیرند. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه سرپرست معاونت عمرانی سازمان شهرداری و دهداری‌ها گفت: آقای نصرتی سرپرست معاونت عمرانی سازمان شهرداری و دهداری‌ها که شهردار فعلی منطقه ۲۲ هم هست، سه روز پیش به نامه شما پاسخ داده‌ اما باید تاکید کنم از زمان اجرای طرح دو سال می‌گذرد، من راجع به امروز و دیروز صحبت نمیکنم بلکه درباره دو سال گذشته صحبت کرده‌ام، اینکه آنها اکنون به شما پاسخی داده‌اند جای ابهام دارد شما باید پاسخ دهید که چرا در دو مدت دوسال ون‌ها دریافت نشده‌اند. 
 
وی درباره قیمت ون‌ها گفت: ۶۳۰ ون با 13 درصد سود باید به مبلغ 218 میلیارد تومان خریداری میشد اما شما ۲۷۸ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اید چرا حتی با فرض ۱۳ درصد این میزان مازاد پرداختی داشته‌اید، می‌توانستید بگویید که شما را مجبور کرده اند. 
 
تشکری هاشمی افزود: به جای 218 میلیارد تومان شما ۲۷۸ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اید، بگویید چرا این اتفاق رخ داده، در پاسخ به این سوال که چرا دو سال است ون ها به شما تحویل داده نشده است گفتید که نامه نگاری کرده‌اید اما شما از ۶۳۰ دستگاه ون رونمایی کردید، آبروی شما رفته است من اگر جای شما بودم پاشنه در وزارت کشور را از جایی در می‌آوردم که چرا ون ها را به شما نداده‌اند. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تعهد صورت گرفته بین شما وزارت کشور بوده است وزارت کشور باید پاسخگو باشد که چرا از محل مطالبات بابک زنجانی که پرداخت شده خرید خارجی انجام نشده و چرا درحالی که پول به حساب قوه قضاییه بازگشته وزارت کشور حق خود را نگرفته است، امروز ما و شما باید طلبکار باشیم که چرا با وجود آنکه پول به خزانه دولت آمده ون ها داده نشده‌اند. 
 
وی بیان کرد: چرا همان زمان نگفتید که اگر مشکل پیش آمده و ون داده نشده پول به شما پس داده شود؟ ارزش پول شما در طول این دو سال نصف شده است اگر دو برابر پول خود را از طلبکار بگیرید آن زمان است که می‌توانید بگویید حقوق شهرداری حفظ شده اماشما این کار را هم انجام ندادید. 
 
تشکری هاشمی اظهار کرد: مگر خودتان نمی‌توانستید از ایران خودرو ون خریداری کنید که از وزارت کشور خواستید این کار را انجام دهد؟ 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چطور شده که بعد از دو سال عقبگرد رخ داده است گفت: شما در برج ۱۱ گفته‌اید که به دنبال دستورالعمل وزارت کشور هستید اما برج ۹ نامه به شما داده شده بود چرا شما از نامه‌ای که دو ماه قبل در دفتر شما بوده است خبر نداشته‌اید؟ من راجع به امروز و دیروز صحبت نمی‌کنم من درباره دو سال گذشته صحبت می‌کنم چرا علی‌رغم آنکه به شما ابلاغ شده بود و در حالی که نامه وزارت کشور برای شما آمده بوده است گفته‌اید که چنین اتفاقی رخ نداده و آن را کتمان کردید. 
 
وی گفت: اگر جای شما بودم با کسانی که با آبرویتان بازی کرده‌اند و اطلاعات غلط به شما داده‌اند برخورد می‌کردیم اگر به شما گفته‌اند که به کسی ون‌ها به کسی داده نشده است قطعا این حرف خلاف واقع است. 
 
تشکری هاشمی با بیان اینکه من گفتم متولی ون‌ها باید سازمان تاکسیرانی باشد گفت: برخلاف گفته آقای زاکانی سازمان تاکسیرانی به جز یک مقطع چند روزه در آخر دوره آقای وحدتکار که تصمیماتی گرفته شد در تمام مدت سازمان تاکسیرانی جز بی‌اطلاع‌ترین واحدهای شهرداری بوده و متولی ون ها در دست جریان منتسب به شرکت آی تی بوده است. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دو سال است که زمان از دست دستور:بخش پنجم پاسخ شهردار تهران به سوال سيد جعفر تشكري هاشمي عضو شورا در خصوص" ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاكسي ون واگذار شده از سوی وزارت كشور آقای زاکانی:توضیح و پاسخ آقای چمران:سوال آقای
 
وی اظهار کرد: در طول یک سال گذشته درحالی که دستورالعمل روی میز شما بوده شما اقدامی انجام نداده‌اید در حالی که شما گفته‌اید شرکت پارس شهروند مجوز داشته اما مشخص است که شورای شهر مجوز این شرکت را باطل کرده است چگونه ممکن است بدون اجازه شورای شهر یک شرکت به فعالیت بپردازد. 
 
تشکری هاشمی گفت:شما به صورت ترک تشریفات ون‌ها را به یک شرکت داده‌اید شما در پاسخ گفتید که شرکتی به نام به‌همراه نرم‌افزار داشته و شما ناوگان را به آن شرکت داده‌اید امانرم‌افزار هم نگرفته‌اید درحال حاضر ون ها به شرکتی داده شده که اساسنامه آن اجازه این کار را نمی‌داده است، شرکت از سازمان تاکسیرانی مجوز نداشته و همچنین قراردادی هم با شرکت منعقد نشده است و صورت جلسه تغییر تحول هم نداشته است، باید بگویید پول با چه مکانیزمی به حساب شهروند می‌رفته است. 
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: شرکت مذکور به صورت غیرقانونی خودروها را به صورت دربستی و اجاره ای به شرکت‌ها و افراد دیگری داده و این ون ها نه تنها در سطح شهر تهران دیده شده‌اند بلکه در استان‌های دیگر به ارائه خدمات می‌پرداخته‌اند اگر دوست داشته باشید من می‌توانم پرینت گذر این خودروها در شهرهای دیگر را ارائه دهم، کجای قانون گفته شده ون‌های تهران می‌توانند در شهرهای دیگر به ارائه خدمات بپردازند این ون ها در اثر کار نکردن دچار نقص‌های زیادی شدند آنهایی هم که کار کرده‌اند یا دچار تصادف شده‌اند یا خسارات زیادی به آنها وارد شده است. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه در هیچ کجای شهرزاد تعاملات مالی درج نشده است گفت: شما در خصوص میزان درآمد شرکت‌ها نگفته‌اید شما گفتید که ون‌ها ۱۲۰۰ مسافر می‌تواند جابجا کرده‌اند اما هر ون که در کنار خیابان است هم می‌تواند ۱۵۰ مسافر را جابجا کند که 1200 نفر مطابق با ظرفیت یک هفته است یعنی شما فقط یک درصد از این ناوگان را استفاده کرده‌اید بگویید که ۹۹ درصد باقیمانده کجا استفاده شده است
 
تشکری هاشمی گفت: تقاضای بنده از آقای زاکانی این است که بنده را به عنوان یه برادر خود و کسی که با دید خیرخواهی صحبت می‌کند قبول کند شما می‌دانید که اتفاقاتی که رخ داده غلط است.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر