رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خانواده را سلول بنیادی نظام اجتماعی ذکر کرد و گفت: متأسفانه کانون خانواده به عنوان یک بنیان اساسی مورد توجه قرآن، دین و شریعت، امروزه در معرض فشارهای سنگین فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آنا، حجتالاسلاموالمسلمین علی نهاوندی در مراسم افتتاحیه ششمین مدرسه پارلمانی با عنوان "زن و خانواده در گستره تقنین و سیاستگذاری " خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت نهادهای متعدد فرهنگی در عرصه خانواده، ولی بار سنگین دغدغه ازدواج، طلاق، اعتیاد، اشتغال، مسکن و تحصیل و خشونت علیه زنان و... بر روی خانواده افتاده است.
وی گفت: اگر دنبال اهداف بلند نظام خلقت هستیم باید نظام خانواده تعالی و رشد پیدا کند و از مجرای قانونگذاری و سیاستگذاری، مشکلات و معضلات این کانون حیاتبخش اجتماع را برطرف کنیم.
دکتر نهاوندی تأکید کرد: باید در سیاستگذاری، قانونگذاری و قاعده گذاریهای کلان برای نظام حکمرانی دینی، نگاه اساسی خود را به سمت خانواده معطوف کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن کریم هم در بخش تکوین و هم تشریع، مسئله خانواده، زوجیت و سلول بنیادی نظام اجتماعی را مورد توجه خاص قرار داده و زمانی که زن و خانواده را مورد بحث قرار میدهد، گویی از نقشه بزرگ خلقت و طرح و برنامه مهم نظام آفرینش سخن میگوید و با ظرافت خاص، مسائل مرتبط با خانواده و زنان را با استحکام عالم خلقت پیوند میدهد.
دکتر نهاوندی با اشاره به آیه 21 سوره روم، آیه 13 سوره حجرات و روایاتی از پیامبر بزرگ اسلام و حضرت امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: تأکید آیات و روایات به مسائلی مانند خلقت، زوجیت و نقشه هرم هستی حاکی از آن است که در بستر یک فرایند شریعت پایه، موضوع تشکیل خانواده یک امر ضروری است.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام در دو بخش تکوین و تشریع به تبیین مسائل مرتبط با خانواده پرداخته است، بیان داشت: بر اساس این آیات، روایات، فقه و شریعت اسلام، نوع نگاه ما به زن و خانواده با نگاه غربیها باید متفاوت باشد و این تفاوتهای بنیادین و مسائل معرفتی آن، باید در نظام سیاستگذاری و قانونگذاری خود را نشان دهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) تحت عنوان "رَكعَتانِ يُصَلّيهِما مُتَزَوِّجٌ أفضَلُ مِن سَبعينَ رَكعَةً يُصَلِّيها غيرُ مُتَزَوِّجٍ " بیان داشت: این روایت، خانواده را به عنوان یک مؤلفه ارزشآفرین در عبادات فردی دانسته است.
دکتر نهاوندی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی در خانواده نظام ولایت پایه است، گفت: در عرصه اجتماعی مباحثی مانند ولایت پدر، ولایت تربیتی پدر و مادر، قواعد انساب، قانون محرمیت، ارث، هبه، حضانت، صلهرحم و...از قواعد هنجار ساز ما هستند که امتداد آنها در سیاستها و قوانین باید خود را نشان دهد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اتصال و هماهنگی بین نظام تکوین و تشریع گفت: بر پایه نظام دینی، تشریع و تکوین به همگروه خورده و آثار هنجار ساز نظام تشریع در نظام تکوین نیز نمود یافته و تأثیرگذار است.
دکتر نهاوندی بیان داشت: ما نیز باید در قاعده گذاری حکمرانی دینی، چنین امر معرفتی را برای ضابطهمند کردن آن ایجاد کنیم.
وی با اشاره به مفهوم "بیت " در آیات قرآنی، روایات و عرف اجتماعی نیز گفت: هرچند "بیت " در عرف به معنای مسکن و منزل است ولی در فرهنگ قرآنی یک مفهوم گستردهای است که از ملک تا ملکوت را دربرمی گیرد.
دکتر نهاوندی با ذکر نمونههایی گفت: محل فرمانروای خداوند «بیت المعمور»، خاندان پیامبر اسلام (ص) به «اهل البیت» و در ادبیات قرانی مسجد به نام "بیت " معرفی شده است که فرمود، رسولالله (ص): «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین» مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363)
امام جعفرصادق عليهالسلام نیز می فرماید: قال اللهُ تباركَ و تعالي اِنَّ بُيُوتِي فِي الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَي لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَيالْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ. خداي تبارك و تعالي ميفرمايد: مساجد خانههاي من در زميناند. خوشا به حال بندهاي كه در خانهاش خود را طاهر كند (وضو بگيرد) بعد مرا در خانهام زيارت نمايد. اينجا ديگر بر ميزبان است كه مهمان خود را گرامي میدارد؛ و بیتالمقدس نیز مسجدی با همین کلیدواژه است.
بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (ره) در تفسیر آیه 100 سوره نساء " مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ " را به "بیت نفس " تعبیر کردهاند، اینها همه نشان از اهمیت نظام خانواده دارد.
وی ادامه داد: در هیچ و فرهنگ و تمدنی چنین نگاه گسترده و دقیقی در فرآیند هستی به مسئله خانواده نشده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه زن کانون تأثیرگذار و عنصر اصلی در زندگی بشر است، گفت: با توجه به نقش زنان به عنوان عنصر اصلی در تربیت بشر، محبوبیت این قشر در بین انبیاء الهی به دلیل تربیت نفوس و جایگاه بالای آنان است.
دکتر نهاوندی بیان داشت: توجه به زنان خانهدار و نقش آنها در تربیت فرزندان باید به نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد.
ششمین مدرسه پارلمانی زن و خانواده در گستره تقنین و سیاستگذاری با سخنرانی دکتر نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آغاز به کار کرد. در این مدرسه پارلمانی که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال برگزاری است، برخی محققان حوزوی و دانشگاهی حضور دارند. این مدرسه به مدت پنج روز و در مراکز مختلف برگزار میشود.
حججالاسلام وال مسلمین دکتر سید محمدحسین هاشمیان جانشین گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دکتر فرجالله هدایت نیا عضو کارگروه زن و ۰ خانواده گروه فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده از ارائهدهندگان روز اول این مدرسه پارلمانی هستند.