صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نژادابراهیمی: برنامه هفتم؛ کلید طلایی ارتقای رتبه علمی ایران + فیلم 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم درباره اقدامات راهبردی برنامه هفتم توسعه درباره افزایش رتبه تولید علمی ایران توضیحاتی را ارائه کرد. 
کد خبر : 938037

صمدنژاد ابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره نظام رتبه بندی تولیدات علمی ایران اظهار کرد: ارتقای رتبه دانشگاه‌های کشور در نظام‌های علمی بین المللی نیازمند اقدامات متفاوتی در قالب تقویت زیرساخت ها، افزایش بودجه‌های پژوهشی، افرایش تعاملات و همکاری بین المللی، جذب بیشتر دانشجویان خارجی و چاپ مقالات باکیفیت است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر جایگاه علمی ایران نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ تاکید کرد: تمام این عوامل به علت مشکلاتی است که در بودجه‌های پژوهشی و تعملات بین المللی و تحریم‌ها وجود داشته که شامل مسائل کلانی است و تحقق آن بخشی از آن مربوط به حوزه وزارت علوم و بخشی دیگر کمک سایر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم درباره اقدام راهبردی برنامه هفتم توسعه درباره افزایش رتبه علمی ایران در جهان گفت: افزایش بودجه‌های پژوهشی، پژوهانه، ارتباطات بین المللی و ... مواردی است که حتی باید در دانشگاه‌ها پیگیری شود و معاونان پژوهش و فناوری یکی از ارکان اصلی برای احصای مشکلات و رفع چالش‌ها هستند و اگر مخالف این جریان حرکت کنند، همچنان مشکلات مربوط به رتبه بندی‌ها را خواهیم داشت.

نژاد ابراهیمی بیان کرد: احتمال دارد گاهی اوقات دانشگاه‌ها اطلاعات کافی در نظام‌های رتبه بندی را داشته باشند، اما دفتر نظارت و ارزیابی آنها را در نظام رتبه بندی وارد نکند. مثلا، سال گذشته یکی از دانشگاه‌های سطح یک به علت عدم ورود اطلاعات در نظام رتبه بندی وارد نشده بود؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید با این فضا آشنایی کامل داشته باشند و آموزش‌های لازم را کسب کنند. 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: اخیرا، دانشگاه اصفهان دوره مدونی درباره نحوه ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه بندی برگزار کرده بود و این موضوع باید به سراسر کشور بسط داده شود تا مشکلات و چالش‌ها شناسایی شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر