صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
یک متخصص روانپزشکی پاسخ داد؛

استعداد یا تلاش؛ کدام مهمتر است؟

یک متخصص روانپزشکی گفت: داشتن استعداد به تنهایی فاکتور کافی برای شکوفایی استعداد نیست، بلکه استفاده از استعداد ذاتی در هر زمینه نیاز به کسب دانش و سخت کوشی دارد.
کد خبر : 937998

به گزارش آنا، هادی خداپرست اظهار کرد: در زمینه کشف استعداد‌های واقعی اقدامات موثری از سوی محققان انجام شده و هوش و استعداد طبق نظریه دانشمندان این حوزه به چندین شاخه تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه طبقه‌بندی هوش یا همان استعداد ذاتی نشان‌دهنده توانمندی‌های بیشتر افراد در زمینه‌ای خاص است، افزود: استعداد و توانمندی‌های پایه با کارکرد‌های شخصیتی وشناختی همراه است، چون مغز انسان به عنوان یک کل و به‌صورت هماهنگ عمل می‌کند.

خداپرست با اشاره به اینکه انواع هوش‌ها به چند دسته و یا به عبارتی هوش چند گانه گاردنر تقسیم‌بندی می‌شوند خاطرنشان کرد: هاروارد گاردنر روانشناس رشد و استاد دانشگاه هاروارد در طبقه‌بندی اولیه خود هوش‌های هفت گانه را تعریف و مشخص کرد و در ادامه آن را به هوش‌های نهگانه توسعه داد.

وی به معرفی هوش‌های چندگانه اشاره کرد و افزود: هوش دانشی، زبان شناختی یا کلامی زبانی، عبارت است از مهارت کاربرد و استفاده از زبان، واژه‌ها و کلمات، هوش منطقی و ریاضی به معنای توانایی حل مشکلات به طریق کاملا منطقی، تحلیلی و استدلال و به عبارتی کار با اعداد و ارقام را شامل می‌شود.

خداپرست با اشاره به هوش موسیقیایی به عنوان یکی دیگر از انواع هوش‌ها، ادامه داد: استعداد و هوش درک صدا‌ها و ریتم‌های موزون و موسیقیایی این نوع از استعداد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: هوش فضایی یا دیداری فضای به هوشی گفته می‌شود که فرد توانایی، ذهنی تجسمی فضایی و سه بعدی ساختن ساختار‌ها و حل مشکلات را به‌صورت دیداری فضایی دارد به بیان ساده این فرد فضا را در ذهن خودبه‌صورت سه بعدی ترسیم می‌کند، کسانی که در این زمینه استعداد بالایی دارند می‌توانند توانمندی‌های خود را در جهت‌یابی و ناوبری ارتقا دهند.

هوش جنبشی، حرکتی یا جسمی یکی دیگر از انواع هوش است که این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توانایی در کاربرد عضلانی، اسکلتی برای حرکت‌های ظریف و درشت مانند آنچه که در کار با انگشتان دست و پا و حرکات ورزشی نیاز است هوش حرکتی یا جسمی را شامل می‌شود.

وی از هوش بین فردی یا برون فردی به عنوان یکی دیگر از توانایی‌های افراد نام برد و گفت: شناخت احساسات، حالات و عواطف دیگران و مهارت‌های اجتماعی از مشخصه‌های هوش فردی است این موضوع با هوش هیجانی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

به گفته خداپرست هوش درون فردی، هوش و استعدادی مرتبط با خودشناسی، خودآگاهی و شناخت از احساسات و افکار است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره هوش طبیعت گرایانه نیز توضیح داد و افزود: این نوع هوش توانایی فرد برای درک، حس و ارتباط با محیط طبیعی شامل گیاهان و حیوانات را شامل می‌شود به شکلی که فرد به طبیعت علاقه فراوانی دارد و از بودن در محیط طبیعت و کارکردن در آن لذت می‌برد.

نهمین هوش از نظر اندیشمندان، هوش هستی گرایانه است که  خداپرست به آن اشاره کرد و گفت: این هوش توجه به مسایل مربوط به وجود، هستی، کائنات، مسائل غایی، انسانی و کائنات را شامل می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه صرفا داشتن استعداد به تنهایی فاکتور کافی برای شکوفایی استعداد نیست، تاکید کرد: استفاده از استعداد ذاتی در هر زمینه نیاز به کسب دانش و سخت کوشی دارد.

وی یادآور شد: افرادی که خود آگاهی و خودشناسی دارند، بهتر می‌توانند استعداد‌های خود را شناخته و از نقاط قوت نسبی خود بهره‌ببرند، این افراد انتخاب‌های بهتری از میان فرصت‌ها خواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: هوش استعداد
ارسال نظر