صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۷ - ۱۳ آبان ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ضرورت قانون‌گذاری برای دسترسی به هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: قوانینی در این زمینه نداریم که آیا دانشگاه‌ها اجازه استفاده از فیلتر شکن برای ورود به برنامه‌های هوش مصنوعی را دارند یا نه؟ بنابراین شورای عالی فضای مجازی باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.
کد خبر : 937985

محمد فرامرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اهمیت استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در آموزش اظهار کرد: آموزش‌های همگام با تکنولوژی می‌تواند به طور کامل به تحقق آموزش هدفمند کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش امروز کشور به خلاقیت، نوآوری و پویایی نیاز دارد، گفت: روش‌های سنتی مانند تدریس نظری و استفاده از تخته و حتی پاورپوینت دیگر پاسخگوی این نیازها نیستند؛ زیرا دانش‌آموزان از دوران دبیرستان با هوش مصنوعی آشنا می‌شوند. بنابراین، دانشگاه‌ها و استادان باید هنگام مواجهه با نسل جدید، خود را به فناوری‌های نوین مجهز کنند و زیرساخت‌های لازم را فراهم آورند تا این فناوری‌ها به تدریج به الزامات تدریس تبدیل شوند. در حال حاضر، متاسفانه بسیاری از استادان آشنایی کامل با این فناوری‌ها ندارند.

فرامرزی در خصوص آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان گفت: ظرفیت انجمن‌های علمی، معاونت‌های پژوهشی و مراکز رشد در دانشگاه‌ها می‌تواند فرآیند یادگیری فناوری‌های نوظهور را برای دانشجویان تسهیل کند. با برگزاری کارگاه‌های مقدماتی و پیشرفته، می‌توان بخشی از این آموزش‌ها را در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ارائه داد؛ البته تحقق این امر به بودجه و تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد.

وی همچنین درباره ارتباط صنعت و دانشگاه و افزایش اشتغال افزود: استفاده از هوش مصنوعی، فناوری و خلاقیت در تدریس می‌تواند به توانمندسازی دانشجویان برای ورود به صنعت کمک کند. با این حال، مهم است که دانشجویان از همان سال اول تحصیل با مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های حرفه‌ای آشنا شوند؛ در حالی که بسیاری از دانشجویان تا پایان تحصیل از این موضوع بی‌اطلاع می‌مانند.

فرامرزی تاکید کرد: تدوین شیوه‌نامه‌ای برای دروس مهارت‌آموزی و اشتغال‌پذیری از برنامه‌های جدید وزارت علوم است که در آن کاربینی برای تمام دانشجویان الزامی شده است. در صورت اجرای درست، این برنامه می‌تواند در ورود به صنعت تاثیرگذار باشد.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان درباره استفاده صحیح از برنامه‌های مرتبط با هوش مصنوعی گفت: همه این موارد تابع قوانین کشوری هستند و تنها به دانشگاه‌ها مربوط نمی‌شوند. در حال حاضر، بیشتر چت‌ها به فیلترشکن نیاز دارند و به شکلی پراکنده و غیرمنسجم استفاده می‌شوند. حتی قوانین روشنی درباره اینکه دانشگاه‌ها مجاز به استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به برنامه‌های هوش مصنوعی هستند یا خیر، وجود ندارد؛ بنابراین، شورای عالی فضای مجازی باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

فرامرزی در پایان خاطرنشان کرد: برای سامان‌دهی و ضابطه‌مند کردن استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی نیازمند همکاری مراجع ذی‌ربط هستیم؛ اما متاسفانه این موضوع در حال حاضر به‌طور جدی پیگیری نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر