صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا؛

رازینی: ظرفیت اعضای هیئت دانشگاه‌ها بر اساس استعلام آمایش آموزش عالی تخصیص داده می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یکی از تدابیر جدید وزارت علوم این است که دیگر برای رشته‌های کم متقاضی هیئت علمی جذب نکنیم.
کد خبر : 937808

 روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‎‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره آخرین جزئیات از تطابق فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با آموزش هدفمند اظهار کرد: هوش مصنوعی با توجه به تحولات جدید فناوری در جهان جدا از استخدام گرفتن آن در آموزش به عنوان رشته تحصیلی جزئی حوزه‌های متمرکز آموزش عالی است. 

وی ادامه داد: هدفمند بودن را بیشتر ناظر بر آموزش‌های مطابق با نیاز‌های جامعه تعریف کرده ایم تا از همان ابتدا اهداف از پیش تعیین شده را برای تربیت دانشجویان در نظر بگیریم و دریابیم که دانش آموخته دانشگاهی پس از اتمام تحصیل برای حل معضلات کشور در کدام ارگان‌ها باید مشغول به کار شود. متاسفانه، در این زمینه با چالش‌هایی مواجهه شویم، یعنی بین ظرفیت‌ها و برنامه ریزی آموزش عالی با نیاز جامعه به خصوص با نگاه به آینده انقطایی وجود دارد. 

رازینی تصریح کرد: شاید، امروزه حوزه‌هایی مورد توجه مسئولان آموزش عالی قرار بگیرد، اما در چند سال آینده تمرکز به سمت و سویی دیگر مانند هوش مصنوعی رود. هم اکنون این فناوری گفتمانی رایج در جامعه است، اما هنوز بکارگیری عملیاتی آن و سایر فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم در جامعه وارد نشده است؛ بنابراین اگر بخواهیم تا چند سال آینده از این تکنولوژی استفاده کنیم باید از همین الان برای تربیت نیروی انسانی آن برنامه ریزی داشته باشیم، این موضوع ارتباط بین هدفمندی و هوش مصنوعی را تقویت می‌بخشد. 

معاون آموزشی وزارت عتف تصریح کرد: هدفمند شدن آموزش عالی به معنای اتصال بین نیاز و تقاضا و تدوین برنامه‌های آموزشی است. 

رازینی در پاسخ به این سوال که اگر رشته‌ای منسوخ شود، وزارت علوم چه تدبیری برای استادان آن حوزه دارد؟، گفت: در حال حاضر رشته‌ای حذف شده نداریم. گاهی رشته‌ای حذف می‌شود و از آنجایی که استاد روی مباحث گوناگون تخصص دارد؛ بنابراین در رشته‌های مشابه ادامه فعالیت خواهد داشت. 

معاون آموزشی وزارت عتف اضافه کرد: تدبیر برای انتقال استادان به سایر بخش‌های دیگر آموزش عالی یکی از برنامه‌های وزارت علوم است که با احتیاط در حال پیشبرد آن هستیم و بکارگیری ظرفیت آنها در حوزه‌های فناوری و پژوهش بخشی از فعالیتی است که می‌توان انجام داد. 

رازینی ادامه داد: همچنین تدبیر دیگر در جذب نکردن هیئت علمی برای رشته‌های کم متقاضی‌تر است. خوشبختانه در دوره جدید ارتباط خوبی با مرکز جذب پیدا کردیم و بر آن اساس تخصیص ظرفیت هیئت علمی حتما استعلام آمایش آموزش عالی می‌شود و این موضوع هم عملیاتی خواهد شد. حتی رشته‌هایی هم که از سوی سازمان امور دانشجویان بورس شوند حتما مطابق آمایش پیش خواهند رفت. مدیریت این فرایند در تعامل با استادان و دانشگاه‌ها بر اساس اقتضائات رشته‌ها باید تدریجی باشد تا به نتیجه مثبتی برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر