صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

چرا پایه پنجم و ششم مهم‌ترین پایه‌های مقطع ابتدایی هستند؟

تمام پایه‌های تحصیلی در دوران ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما پایه پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی در آینده تحصیلی دانش‌آموزان نقش مهم و تعیین‌کننده‌تری ایفا می‌کنند.
کد خبر : 937692

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تمام پایه‌های تحصیلی در دوران ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما پایه پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی در آینده تحصیلی دانش‌آموزان نقش مهم و تعیین‌کننده‌تری ایفا می‌کنند. در مقطع تحصیلی ششم تمام مباحث دروس مهم شامل ریاضی، علوم و فارسی که در طول پنج‌ سال آموزش داده شده است، جمع‌بندی می‌شوند تا دانش‌آموزان آمادگی‌های لازم برای شرکت در امتحانات نهایی و حضور در مقطع هفتم را به‌دست آورند. در این مطلب، قصد داریم درباره دلایل اهمیت بالای پایه‌های پنجم و ششم و تأثیر آن‌ها در آینده تحصیلی دانش‌آموزان صحبت کنیم.

در بین درس های مهم این دو پایه ریاضی پنجم و ریاضی ششم اهمیت زیادی برای دانش آموزان دارند. 

در ریاضی ششم و ریاضی پنجم دانش آموزان مباحث مهمی را یاد می گیرند.

آشنایی با دلایل اهمیت پایه‌های پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی

مهم‌ترین دلایلی که باعث شده‌اند پایه‌های پنجم و ششم به‌عنوان مهم‌ترین پایه‌های مقطع ابتدایی شناخته شوند، شامل موارد زیر است:

آماده شدن دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی

امتحانات نهایی در پایه ششم یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی است و مهم‌ترین رویداد سال تحصیلی در خرداد ماه هر سال به‌شمار می‌رود. در این امتحانات دانش‌آموزان با انواع مختلف سؤال‌های عملی، تئوری و چندگزینه‌ای مواجه می‌شوند و باید نمره مناسبی در هر یک از درس‌ها کسب کنند تا بتوانند وارد مقطع بعدی یعنی متوسطه شوند.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با امتحانات نهایی وجود دارد این است که سؤالات دروس مختلف این نوع امتحان توسط معلم دانش‌آموزان و در مدرسه خود او طرح نمی‌شوند، بلکه سؤالات تمام دروس در کل هر استان برای همه دانش‌آموزان یکسان و سراسری است. تاریخ برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه هر سال توسط اداره آموزش و پرورش استان‌ها مشخص می‌شود.

سؤالات هر یک از امتحانات نهایی را نیز تیمی از مدرسین آموزش و پرورش طرح می‌کنند تا در روز برگزاری امتحان بین دانش‌آموزان توزیع شوند. تصحیح برگه‌های امتحانی را نیز معلم خود دانش‌آموز انجام نمی‌دهد. درواقع، امتحانات نهایی شرایط کاملاً یکسانی را برای تمام دانش‌آموزان به وجود می‌آورد و کسانی می‌توانند این امتحانات را با موفقیت و نمره قبولی پشت‌ سر بگذارند که در پایه پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی به بهترین نحو ممکن درس خوانده باشند و با تمام مباحث ارائه‌شده در کتب درسی به‌خوبی آشنا باشند.

افزایش شانس موفقیت در آزمون ورودی مدارس برتر و سطح بالا

در کشور ما مدارس براساس نحوه آموزش و امکاناتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند به چهار گروه شامل مدارس دولتی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان تقسیم می‌شوند. از بین این مدارس مدارسی به‌عنوان مدرسه برتر شناخته می‌شوند که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان شرط معدل دارند و آزمون ورودی برگزار می‌کنند. شانس دانش‌آموزانی که دروس پایه‌های پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی را با نمره‌های خوب پشت‌ سر گذاشته‌اند، برای قبولی در آزمون ورودی مدارس برتر بیشتر است.

جالب است بدانید اگر دانش‌آموزی بتواند در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان موفق شود، دیگر نیازی نیست که دوباره در آزمون تیزهوشان نیز شرکت کند. به تمام دانش‌آموزان مقاطع پنجم و ششم دوره ابتدایی توصیه می‌شود که با مطالعه دقیق درس‌های خود، آگاهی از منابع آزمون، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، مطالعه کتاب‌های کمک‌درسی، شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز و تمرین و تکرار دروس مهمی مانند ریاضی، فارسی و علوم پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی شانس خود را برای قبولی در آزمون ورودی مدارس برتر و سطح بالا افزایش دهند.

برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها تحصیل در مدارس سطح بالا بسیار مهم است؛ زیرا در این مدارس از بهترین و باتجربه‌ترین دبیران و پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی استفاده می‌شود. با بررسی آمار قبولی دانشگاه‌ها نیز می‌توان متوجه شد که درصد قبولی دانش‌آموزان مدارس سطح‌ بالا در کنکور نسبت‌به مدارس دیگر بیشتر است. با تحصیل در این مدارس دیگر لازم نیست که دانش‌آموزان هزینه زیادی را صرف ثبت‌نام در کلاس‌های کنکوری کنند.

موفقیت در آزمون تیزهوشان پایه ششم

آزمون تیزهوشان آزمونی است که به‌صورت سالانه و هماهنگ برگزار می‌شود و دانش‌آموزان با قبولی در آن می‌توانند خود را برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان آماده کنند. هدف از برگزاری این آزمون سنجش مهارت‌های تحلیل دانش‌آموزان شامل توانایی تجسم‌ کردن، فهمیدن و تصمیم‌گیری منطقی است. توجه داشته باشید که سؤالات موجود در آزمون تیزهوشان صرفاً از داخل کتاب‌های درسی دانش‌آموزان طراحی نشده‌‌اند و بیشتر سؤالات تست هوش هستند. درواقع، این آزمون یک آزمون ملی و استاندارد است که با استفاده از آن هوش و استعداد دانش‌آموزان را اندازه‌گیری می‌کنند.

احتمال قبولی در آزمون تیزهوشان برای دانش‌آموزانی که در مقطع پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی به‌عنوان مهم‌ترین مقاطع این دوره تحصیلی عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند، بیشتر است. مدارس تیزهوشان برترین مدارس کشور محسوب می‌شوند و طبق آمارها سالانه 67 درصد از رتبه‌های برتر کنکوری دانش‌آموزانی هستند که تحصیلات متوسطه خود را در این مدارس پشت سر گذاشته‌اند.

به تمام دانش‌آموزان توصیه می‌شود که از همان مقطع ابتدایی به‌ویژه مقاطع پنجم و ششم خود را برای قبولی در این آزمون آماده کنند و روی یادگیری دقیق دروس مهم تمرکز داشته باشند. قبولی در این آزمون بدون تلاش، پشتکار و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست. آشنایی با ساختار آزمون، برنامه‌ریزی هدفمند، مطالعه عمیق و فعال درس‌های مقطع پنجم و ششم، تمرکز بر تست‌زنی، شرکت در کلاس‌ها و آزمون‌های آمادگی آزمون تأثیر بسیار زیادی در افزایش شانس موفقیت در آزمون تیزهوشان دارد.

آشنایی با روش‌های مفید برای موفقیت دانش‌آموزان پایه‌های پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی

دانش‌آموزانی که در پایه‌های پنجم و ششم درس می‌خوانند برای افزایش شانس موفقیت خود در امتحانات نهایی، آزمون‌های ورودی مدارس برتر و آزمون تیزهوشان می‌توانند از چند روش مفید و کاربردی استفاده کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از: تعیین هدف از همان ابتدا، برنامه‌ریزی مشخص برای مطالعه دروس، با انگیزه‌ بودن در درس‌خواندن، داشتن اعتمادبه‌نفس بالا، تعیین زمان و مکان مناسب برای مطالعه، استفاده از روش‌های صحیح برای مطالعه و مرور مطالب بعد از یادگیری.

جمع‌بندی

در این مطلب، راجع‌به دلایل اهمیت پایه‌های پنجم ابتدایی و ششم ابتدایی صحبت کردیم و توضیح دادیم که این دو پایه تحصیلی تأثیر زیادی در آینده تحصیلی دانش‌آموزان و موفقیت آن‌ها در امتحانات نهایی، آزمون‌های ورودی مدارس برتر و آزمون تیزهوشان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع بهتر است که به سایت مجله اینترنتی باحال مگ مراجعه کنید. برای دسترسی به محتوای سایت باحال مگ نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ زیرا این مجله اینترنتی تمام مطالب خود را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. باحال مگ مکانی بسیار مناسب برای کسب اطلاعات جدید درباره موضوعات مختلف است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحصیل دانش آموز
ارسال نظر