صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

هتلی مجلل در فضا/نخستین ایستگاه فضایی تجاری جهان در آستانه پرتاب قرار دارد!

هیون-1 که در 2025 با فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس به مدار پایین زمین منتقل می‌شود، بیشتر از آنکه شبیه یک ایستگاه فضایی همانند IIS باشد، به یک هتل کپسولی شباهت دارد!
کد خبر : 937677

به گزارش خبرگزاری آنا، فضا مکانی پرچالش است که زندگی و کار در آنجا آسان نیست. به عبارتی برای زندگی و کار در فضا به سازه‌هایی نیاز داریم که بتوان در آن زندگی و فعالیت معمول را داشت. بعد از رونمایی از تصاویر اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان به نظر می‌رسد طراحان آن موارد مزبور را رعایت کرده‌اند.

{$sepehr_key_2920}

نام این ایستگاه هیون-1 (Haven-1)  است که توسط استارتاپ فضایی واست (Vast) طراحی شده است. این  شرکت جزئیات مربوط به هیون-1 را به تدریج منتشر می‌کند. قرار است این ایستگاه (یا حداقل اولین بخش آن) در سال آینده پرتاب و در مدار زمین مستقر شود تا پاسخگوی نیازهای مشتریان اعم از شهروندان عادی، شرکت‌ها و دولت‌ها باشد!

این زیستگاه مانند تمام ایستگاه‌های فضایی دیگر از چندین ماژول تشکیل شده، اما بر خلاف بقیه یکی از این ماژول‌ها در حال چرخش خواهد بود تا نیروی گرانشی جزئی برای سرنشینان فراهم کند. بنابراین این زیستگاه، عنوان اولین ایستگاه فضایی ریزگرانش جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

طول این زیستگاه 100 متر و شامل چهار اتاق خصوصی برای خدمه، یک اتاق مشترک و آزمایشگاه است. انتقال خدمه و محموله به این ایستگاه توسط ناو دارگون شرکت اسپیس‌ایکس انجام خواهد شد.

به محض رسیدن فضانوردان به هیون-1، نمایشگری به سرنشینان خوشامد می‌گوید. این نمایشگر داده‌های ضروری در مورد وضعیت ایستگاه، دما و روشنایی را نشان می‌دهد.

اتاق‌های خدمه در بالا و پایین راهرو اصلی قرار دارند. ظاهراً این اتاق‌ها اندکی بزرگتر از اتاق‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هستند و به طور منحصربه‌فردی طراحی شده‌اند تا امکان تغییر، سرگرمی و ارتباطات آنلاین در آن توسط استارلینک فراهم شود.

خوابیدن در محیطی بدون گرانش و نبود سیستمی برای مهار کیسه خواب فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی، شرایط ناراحت‌کننده‌ای برای خدمه ایجاد می‌کند.
این شرکت سامانه جدیدی (که در انتظار ثبت اختراع است) را طراحی کرده که می‌تواند تا حد زیادی این چالش را رفع کند. هر اتاق به یک سیستم خواب مجهز خواهد بود که تقریباً به اندازه یک تخت است و روی بدن فضانوردان در حالت خوابیده به پهلو و به پشت تا حدی فشار می‌آورد که احساس در خانه بودن را تداعی می‌کند.
فضای مشترک، جایی است که در آن فضانوردان غذا خورده، باهم گفتگو کرده، می‌توانند ورزش یا استراحت کنند.

ورزش در فضا یک برنامه روتین اساسی برای حفظ سلامت عضلات، استخوان‌ها، قلب و عروق است. به همین دلیل در هیون-1 نیز مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی دستگاه‌هایی برای ورزش و حفظ تناسب اندام در نظر گرفته شده است.
یکی از هیحان‌انگیزترین بخش‌های فضای مشترک، پنجره گنبدی 1.1 متری برای تماشا و رصد زمین است.
 تحقیقات و رصد از فضا برای زندگی روزمره ما موثرتر از چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند. ردیابی الگوهای آب و هوا و بررسی تغییرات آب و هوایی فقط روی زمین اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از این اطلاعات از ماهواره‌های فضایی بدست می‌آید. همچنین فضانوردانی که از فضا زمین را مشاهده می‌کنند می‌توانند به این تحقیقات کمک کنند.

دیگر ویژگی جذاب در طراحی داخلی هیون-1، استفاده از چوب افرا برای روکش برخی بخش‌های ایستگاه است. چوب افرا در برابر آتش مقاوم است و محیطی سنتی مانند خانه برای خدمه فراهم می‌کند.
 طراحی فضای داخلی ایستگاه توسط طراح سابق اپل، پیتر راسل کلارک و با کمک اندرو فوستل، فضانورد ناسا انجام شده است.

بخش مهم ایستگاه، آزمایشگاه آن است. ماژولی که در واقع از تحقیقات میکروگرانشی پشتیبانی می کند. برخی از آزمایش‌های انجام‌شده در آنجا می‌توانند از راه دور کنترل شوند، در نتیجه افقی جدید برای تحقیقات در بسیاری از زمینه‌ها گشوده می‌شود.
 باتوجه به اینکه سلول‌های پوست انسان در شرایط بی‌وزنی سریعتر رشد می‌کنند محققان در آزمایشگاه هیون-1قادرند به یافتن درمانی برای سرطان کمک کنند.
هیلاری کو، مدیر ارشد طراحی و بازاریابی واست می‌گوید: هدف بلند مدت ما این است که هر فردی فضا را تجربه کند. البته در ابتدا، برای کسب آن تجربه باید هزینه‌ای بپردازند که برای بسیاری امکان‌پذیر نیست. اما به مرور زمان و با قرارگیری هیون-1 در مدار پایین زمین، هزینه کمتر شده و دسترسی گسترده‌تر می شود.

هیون-1 که قرار است در سال 2025 توسط فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس در مدار پایین زمین قرار گیرد، بیشتر یک هتل کپسولی با کلاس بالا خواهد بود تا یک ایستگاه فضایی به سبک ایستگاه فضایی بین‌المللی. اما با این وجود یک پلت فرم تحقیقاتی است که برای ماموریت‌های طولانی مدت با حفظ آسایش خدمه طراحی شده است؛ یک هتل میکروگرانشی با وای‌فای رایگان و منظره‌ای پر ستاره‌.

انتهای پیام/

ارسال نظر