صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
عاطفه سعیدی‌نژاد: 

زن، مسأله جامعه ما نیست، حلال مسائل است

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم زن، مسأله جامعه ما نیست، زن حلال مسائل است، گفت: در جبهه انقلاب ظهور و بروز و اراده زنان انقلابی به مراتب جدی‌تر از غربی‌ها بوده و زنان می‌توانند مسائل انقلاب اسلامی را حل کنند.
کد خبر : 937587

به گزارش خبرگزاری آنا،  عاطفه سعیدی‌نژاد، مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان طی سخنانی در نشست تبیینی برخی نمایندگان بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان با بیان اینکه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی یک واقعیت بزرگ دست‌یافتنی است، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ این بحث را مطرح کردند که اگر ما می‌خواهیم یک تمدن توحیدی رقم بزنیم و جامعه اسلامی شکل دهیم باید این مسأله را به یک نسخه و الگوی ملموس تبدیل کنیم. تمدن توحیدی در ذهن هر کدام از ما یک تصویر و تعریفی دارد و مفهوم مشخصی نیست. همین باعث می‌شود جامعه نتواند هماهنگ با هم حرکت مؤثری را برای رسیدن به اهداف بزرگ رقم بزند. شعار اصلی انقلاب اسلامی «لیقوم الناس بالقسط» یعنی برپایی عدالت بود و برای تحقق این هدف یک حرکت مردمی شکل گرفت. در حال حاضر هم اگر ما می‌خواهیم حرکت رو به جلویی را در جامعه شکل دهیم باید اهداف ملموس و روشنی را برای جامعه تعریف کنیم. امام‌ره در زمان انقلاب «شاه باید برود» را به‌عنوان یک هدف‌گذاری دقیق مشخص کردند. همه مردم از نیرو‌های مردمی تا نیرو‌های مذهبی و انقلابی برای تحقق این هدف بسیج شدند. حتی کمونیست‌ها هم پای کار آمدند. ما بعد از انقلاب ما درگیر اموری شدیم که تبیین چنین اهداف ملموسی جهت حرکت جامعه را فراموش سپردیم.

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان ادامه داد: حضرت آقا به چنین ضعفی در شکل‌دهی جریان عمومی پی بردند و بر این اساس سال ۸۷ از اصحاب فکر و نظر درخواست کردند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ترسیم کنند. برای این کار دبیرخانه‌ای شکل گرفت و سازوکاری جهت پیگیری تعریف شد، اما متأسفانه به آن نتیجه‌ای که مدنظر بود، دست نیافت.  

سعیدی‌نژاد توضیح داد: ما در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی باید اولویت‌بندی و اهم و مهم کنیم. یعنی تشخیص دهیم چه مسأله‌ای واقعیت مهم‌تری در جامعه است. آن وقت باید توان خودمان را روی آن واقعیت مهم و اولویت‌دار متمرکز کنیم. اگر این مسیر را دنبال نکنیم، آن وقت نتایجی که باید به دست نمی‌آید و انرژی‌مان در جهات مختلف پراکنده می‌شود.  

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان درباره اینکه چطور می‌توان الگوی پیشرفت را ترسیم و تعریف کرد، گفت: ابتدا براساس همه ظرفیت‌ها، برخورداری‌ها و نعماتی که خداوند به هر منطقه و استانی عطا کرده، اهدافی تعیین می‌شود. از بین اینها، اهدافی که می‌تواند یک دفعه رشد، پیشرفت و جهش بزرگی در استان ایجاد کند، به عنوان پیشران پیشرفت در نظر گرفته می‌شود. پیشران پیشرفت یعنی اهدافی که پیشرفت را سرعت می‌دهند و هدایت می‌کنند. در بیشتر جوامع بالأخص در جامعه ما با توجه به شرایط اقتصادی، پیشران‌های پیشرفت اهداف اقتصادی هستند. این پیشران بودن به معنی اولویت زمانی است نه رتبی. برای ما اهداف فرهنگی اولویت رتبی دارد. ما باید در پس نگاه اقتصادی، نگاه فرهنگی را هم بگنجانیم. برای روشن شدن این بحث می‌توانیم موقعیت خراسان جنوبی را به‌عنوان مثال درنظر بگیریم. این استان ظرفیت دارد با درآمد ده میلیارد دلار به قطب زعفران در خاورمیانه و منطقه تبدیل شود. از طرفی براساس آمار و شواهد، شرق و مرکز کشور به خاطر شرایط اقلیمی با مهاجرت جمعیت طرف است که می‌تواند مشکلات و تهدیدات امنیتی برای جامعه در پی داشته باشد. حالا اگر بحث صادرات زعفران در این منطقه جدی گرفته شود، نه تنها برای جمعیت فعلی بازار کار ایجاد می‌شود بلکه باید جمعیتش سه برابر جمعیت فعلی رشد کند تا بتواند از عهده چنین ظرفیت‌سازی و پیشرفتی بربیاد. در نتیجه می‌بینید با تعریف یک هدف اقتصادی، دغدغه‌های فرهنگی مثل افزایش جمعیت هم قابل پیگیری است. تمام این مراحل از کشاورزی، کشت دانش بنیان تا صنایع بسته‌بندی همه می‌تواند با فعالیت‌های مردمی جلو برود. وقتی به جهت اقتصادی معلوم باشد مردم چه چیزی نصیبشان می‌شود به اندازه کافی برایشان انگیزه بخش است و پای کار می‌آیند. وقتی می‌گوییم باید اهداف پیشرفت را گفتمان‌سازی کنیم یعنی همین. یعنی قضیه را طوری برای مردم تبیین کنیم که خودشان میدان بیایند.

عاطفه سعیدی‌نژاد در ادامه با اشاره به شرایطی که ما و جبهه مقاومت در آن قرار داریم، بیان کرد: در حال حاضر جنگ شروع شده است. نیرو‌های لبنان مشغول جنگ نیابتی هستند و دارند به خاطر ما می‌جنگند. ما باید کاری کنیم مردم نسبت به این موضوع حس بگیرند و شرایط را درک کنند. آنهایی که می‌گویند ما می‌خواهیم جلوی جنگ را بگیریم دارند دروغ بزرگی تحویل جامعه می‌دهند و اتفاقا با ایجاد فرصت برای اسرائیل برای از میان بردن گزینه‌های کلیدی و مؤثر ما، دارند کشور را به سمت جنگ میدانی سوق می‌دهند و هزینه‌های اسرائیل را کم می‌کنند. این موضوع باید در جامعه تبیین شود. شما می‌توانید در این زمینه فعالیت‌های مختلفی انجام دهید. حتی فعالیت‌هایی از جنس حرکت‌های زنانه مثل بافتن کلاه و شال، راه انداختن بازارچه خیریه و... می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روند شکل‌گیری این نهضت مردمی گفت: ما باید بدانیم زن، مسأله جامعه ما نیست، زن حلال مسائل است. یعنی زنان می‌توانند مسائل انقلاب اسلامی را حل کنند. در جبهه انقلاب ظهور و بروز و اراده زنان انقلابی به مراتب جدی‌تر از غربی‌ها بوده، اما متأسفانه موانعی نگذاشته از این ظرفیت استفاده شود. یکی از موانع این بود که ما عموما در ساختار‌های حاکمیتی دنبال فرصت‌سازی برای زنان بودیم در صورتی که ما باید به صورت مردمی دنبال جریان‌های مؤثر زنانه و رشد قابلیت و اثرگذاری زنان باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر