صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
تقویم علم؛

۷ آبان در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 937419

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ آبان برابر ۲۸ اکتبر را ورق می‌زنیم.  

*** 

بنیانگذار مایکروسافت 

۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ میلادی برابر با ۷ آبان ۱۳۳۶ خورشیدی، بیل گیتس کارآفرین آمریکایی و بنیانگذار شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت به‌دنیا آمد. گیتس در سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه هاروارد شد و در آنجا با استیو بالمر آشنا شد. او در هاروارد نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک را برای نخستین ریزرایانه نوشت و همین انگیزه‌ای شد که سال دوم دانشگاه را رها کند و همه وقتش را برای راه‌اندازی شرکت مایکروسافت بگذارد. او مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ با همکاری دوست دوران کودکی‌اش پل آلن تاسیس کرد و در طول فعالیتش در این شرکت او سمت‌های رییس، مدیراجرایی و معماری ارشد نرم‌افزار را به‌عهده داشت و تا ماه می ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین سهام‌دار آن بود. گیتس و مایکروسافت اولین نسخه خرده‌فروشی سیستم‌عامل ویندوز را در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ عرضه کردند تا با رابط کاربری گرافیکی مکینتاش اپل رقابت کنند که با سادگی و سهولت استفاده، مشتریان را مجذوب خود کرده بود. او در سال ۲۰۰۰ همراه با همسر سابقش، بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کردند که به‌عنوان دومین بنیاد خیریه بزرگ در جهان شناخته می‌شود و دارایی‌اش بالغ بر ۷۵میلیارد دلار است. 

 

مبدع واکسن تزریقی فلج اطفال  

۲۸ اکتبر ۱۹۱۴ میلادی برابر با ۷ آبان ۱۳۹۳ خورشیدی، جوناس سالک، پزشک و محقق آمریکایی که اولین واکسن ایمن و موثر را برای فلج اطفال ابداع کرد به دنیا آمد. کار اولیه او از سال ۱۹۴۶ تحقیق در مورد ویروس آنفلوآنزا بود. اما در ادامه فعالیتش به ویروس فلج اطفال معطوف شد و با کشت سه سویه ویروس به‌طور جداگانه در بافت میمون، واکسنی علیه فلج اطفال ابداع کرد. ویروس از بافت جدا شد، به مدت یک هفته نگهداری شد، با فرمالدئید از بین رفت، سپس برای اطمینان از مرده‌بودنش آزمایش شد و نشان داد که برای ایجاد مصونیت یک به سه یا چهار تزریق با واکسن ویروس کشته‌شده لازم است. ۲۳ فوریه ۱۹۵۴ گروهی از کودکان مدرسه ابتدایی آرسنال در پیتسبورگ، پنسیلوانیا، اولین تزریق واکسن فلج اطفال جدید را که دکتر جوناس سالک آن را ساخته بود دریافت کردند. بعد از سالک، آلبرت بروس سابین پزشک و میکروبیولوژیست لهستانی‌آمریکایی در سال ۱۹۵۵ اولین واکسن خوراکی فلج اطفال را توسعه داد.  

ماری مینارد دالی  

۲۸ اکتبر ۲۰۰۳ میلادی برابر با ۷ آبان ۱۳۸۲ خورشیدی، ماری مینارد دالی، زیست‌شیمی‌دان آمریکایی درگذشت. او اولین زن آفریقایی‌آمریکایی بود که در رشته شیمی مدرک دکتری گرفت. دالی در سال ۱۹۴۷ توانست این مدرک را دریافت و سپس پژوهش‌هایش را در مقطع فوق‌دکتری در مؤسسه راکفلر آغاز کند. پژوهش‌های او مطالعه ترکیب و سوخت‌وساز اجزای هسته‌های سلولی، تعیین ترکیب پایه اسیدهای نوکلئیک دئوکسی پنتوز و محاسبه سرعت جذب گلیسین نشاندارشده را با اجزای هسته سلولی شامل می‌شد. هفت سال بعد، او یک پست دانشگاهی گرفت و شروع به تدریس زیست‌شیمی کرد و درباره متابولیسم دیواره شریان‌ها و ارتباط آن با پیری، فشار خون بالا و تصلب شرایین تحقیق کرد. دالی بعدها جذب، سنتز و توزیع کراتین را در کشت سلولی و بافت مطالعه کرد و در سال ۱۹۸۶ بازنشسته شد. 

ماریان کوشلند 

۲۸ اکتبر ۱۹۹۷ میلادی برابر با ۷ آبان ۱۳۷۶ خورشیدی، ماریان کوشلند ایمونولوژیست آمریکایی درگذشت. کوشلند کسی است که کشف کرد تفاوت در ترکیب اسید‌آمینه، پادتن‌ها کارایی و اثربخشی آنها را در مبارزه با طیف گسترده‌ای از مهاجمان خارجی بیماری‌زا توضیح می‌دهد. طی جنگ جهانی دوم، تحصیلات تکمیلی کوشلند شامل کمک به پروژه‌های توسعه واکسن وبا آسیایی و مبارزه با انتقال پاتوژن‌های هوابرد در پادگان‌های ارتش بود. سال ۱۹۷۰ او استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی شد و پس از آن زنجیره J (یک زیر واحد پادتن لمفوسیت‌های B) را کشف کرد. سال ۱۹۹۱، کوشلند با همکارانش، یک مسیر تخصصی درون سلولی را شناسایی کرد که پادتن‌ها را به گردش خون منتقل می‌کند و امکان تکثیر سلول‌های B ضروری برای مبارزه با عفونت را فراهم می‌کند. 

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر