صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

تجهیز ۴ فرودگاه کشور به سامانه پایش چینش باد

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: با تحویل محموله ویندپروفایلر سازمان هواشناسی کشور، برای نخستین بار چهار فرودگاه بین المللی کشور به تجهیزات هواشناسی چینش باد مجهز می‌شوند.
کد خبر : 936962

به گزارش خبرگزاری آنا از سازمان هواشناسی کشور، فرح محمدی گفت: در فاز نخست چهار فرودگاه بین المللی و پرترافیک کشور که به تشخیص کاربران حوزه هوانوردی، خطر تغییر سمت و سرعت باد در آن‌ها زیاد است به ویندپروفایلر مجهز می‌شوند.

وی افزود: ویندپروفایر یکی از تجهیزات مهم در حوزه هواشناسی هوانوردی است که اطلاعات سمت و سرعت باد را از سطح زمین تا ارتفاع ۷۰۰ متری اندازه گیری و مخابره می‌کند تا بروز تغییرات ناگهانی باد در ارتفاعات مختلف، به‌ویژه حین نشست و برخاست هواپیماها، به خلبان گزارش شود.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: اطلاع دقیق تغییرات باد حین فرود هواپیما، در پیشگیری از سوانح هوایی محتمل بسیار موثر است.

محمدی خاطرنشان‌کرد: کارشناسان هواشناسی اطلاعات دریافتی از دستگاه ویندپروفایلر را بر اساس استاندارد‌های بین المللی در قالب گزارش‌های تخصصی به برج مراقبت پرواز ارائه می‌کنند تا در اختیار خلبان‌ها قرار گیرد و ایمنی نشست و برخواست هواپیما در مخاطرات جوی ارتقاء یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است این چهار دستگاه در چهار فرودگاه پرترافیک و با خطر تغییرات زیاد باد نصب شود و در فاز‌های بعدی این تجهیزات بر اساس اولویت و اهمیت، به سایر فرودگاه‌ها نیز اضافه می‌شود.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: یکی از برنامه‌های سازمان هواشناسی کشور ارتقای خدمات هوانوردی برای افزایش ایمنی و سلامت پرواز در شرایط مخاطره آمیز جوی است و تلاش می‌کنیم در این راستا مبتنی بر توصیه‌های بین المللی عمل کنیم.

محمدی افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه سازمان هواشناسی کشور، مقرر است در راستای ارتقای ایمنی فرودگاه‌های کشور، با اولویت رخداد مخاطره‌های جوی و ترافیک فرودگاهی، دیدبانی بهتری از شرایط جوی در اختیار صنعت هوانوردی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرودگاه باد
ارسال نظر