صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین همایش ملی مهارت مطرح شد؛

زمانی: اولین گام اشتغال‌زایی؛ تدوین برنامه‌های مهارت افزایی در قالب شایستگی‌هاست

سرپرست دانشگاه ملی مهارت گفت: اولین و مهم‌ترین گام برای اشتغال زایی این است که سرفصل‌ها و برنامه‌های دوره مهارت افزایی در قالب شایستگی‌ها تدوین شود.
کد خبر : 936897

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور صبح امروز (دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

غلامرضا زمانی، سرپرست دانشگاه ملی مهارت، در این همایش با تأکید بر اهمیت مهارت‌محوری و وجود نیروی کار مهارتی به‌عنوان شاخصه‌ای اصلی برای توسعه هر جامعه، گفت: عدم انطباق بین شایستگی‌های دانشجویان در طول تحصیل و نیازهای بازار کار، دلیل اصلی برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در دانشگاه بر این است که با تربیت دانشجویان مؤثر در صنعت، به حل این مشکل کمک کنیم. از این رو، برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند به شناسایی راهکارهای بهبود اوضاع و حرکت در مسیر درست کمک نماید.

زمانی با اشاره به اینکه اگر به سه عنصر مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای به‌طور جداگانه پرداخته شود، هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، یادآور شد که این فرآیندها باید به‌عنوان یک سیستم منسجم در نظر گرفته شوند تا در آینده با هماهنگی یکدیگر شرایط را بهبود ببخشند.

وی افزود: اگر مهارت‌افزایی به‌درستی انجام شود، دیگر مشکلی در اشتغال دانشجویان نخواهیم داشت. اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا دانش‌آموختگان به‌ندرت جذب بازار کار می‌شوند؟ زمانی فهرست مشکلات موجود را چنین برشمرد: نداشتن مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، نبود سیستم مهارت‌افزایی کوتاه‌مدت مبتنی بر بازار کار، عدم اجرای صحیح دروس عملی و آزمایشگاهی، عدم به‌روز بودن سرفصل‌ها بر اساس نیازهای بازار کار، کاهش کارآموزی و کارورزی در سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها، بالا بودن هزینه‌های واحدهای عملی، عدم توجه به پتانسیل‌های هر منطقه، طولانی بودن فرآیند تدوین سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها و تقاضای اجتماعی کاذب.

زمانی در ادامه بیان کرد: اولین و مهم‌ترین گام برای اشتغال‌زایی این است که سرفصل‌ها و برنامه‌های دوره مهارت‌افزایی در قالب شایستگی‌ها تدوین شوند.

وی همچنین اعلام کرد که دانشگاه ملی مهارت موفق به دریافت مجوز موقت ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای شده و در آینده نزدیک این فرایند را به‌صورت الکترونیکی پیش خواهد برد.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت در پایان گفت: یکی از دغدغه‌های مهم دولت‌ها، اشتغال فارغ‌التحصیلان و ارائه آموزش و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای بازار است. در این راستا، دانشگاه ما اقدام به ایجاد کنسرسیوم‌های ملی مهارت کرده است که شامل سه نوع اشتغال‌پذیری می‌شود: تأمین نیروی انسانی به‌موقع، تأمین نیروی انسانی شایسته و صلاحیت‌محور، و تأمین نیروی انسانی سفارش‌محور و بورسیه‌ای.

انتهای پیام/

ارسال نظر