صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
رشیدی تاکید کرد؛

ثبت ۱۳ هزار تخلف در قاچاق تجهیزات و دارو

رئیس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی، از تشدید اقدامات نظارتی برای جلوگیری از قاچاق تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی خبر داد.
کد خبر : 936721

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد رشیدی، با عنوان این مطلب که سامانه‌های هوشمند و همکاری با پلتفرم‌های آنلاین در اولویت اقدامات این اداره کل قرار دارند، گفت: نظارت بر عرضه کالا‌های سلامت‌محور در فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین به‌شدت افزایش یافته است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۳ هزار تخلف در زمینه تجهیزات و دارو‌های غیرمجاز شناسایی و ثبت شده است.

رشیدی ادامه داد: برخی پلتفرم‌های آنلاین تخلفات متعددی داشته‌اند و سازمان غذا و دارو به این پلتفرم‌ها هشدار داده که در صورت عدم رفع تخلفات، دسترسی آنها محدود یا مسدود خواهد شد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر استفاده از سامانه‌های رهگیری تأکید کرد و گفت: این سامانه‌ها برای شناسایی کالا‌های مجاز و جلوگیری از عرضه محصولات قاچاق نقش کلیدی دارند. هدف ما این است که مردم بتوانند از اصالت تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی اطمینان حاصل کنند و از خرید کالا‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

رشیدی همچنین به اجرای ضمانت‌های قانونی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقابله با قاچاق، قوانین محکمی وجود دارد که در صورت تخلف شامل جریمه، تعلیق مجوز، و حتی تعطیلی واحد‌های تجاری خواهد شد.

وی تأکید کرد: هماهنگی بین نهاد‌های دولتی و قضائی از دیگر راهبرد‌های مهم سازمان در این زمینه است.

رشیدی بر اهمیت آگاهی‌بخشی به مردم تأکید کرد و گفت: خریداران باید تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی را فقط از مراکز معتبر تهیه کرده و از طریق سامانه‌های رسمی از اصالت کالا اطمینان یابند. این امر در حفظ سلامت عمومی جامعه نقش بسزایی دارد.

با ایجاد و توسعه سامانه انبار مجازی، تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی به‌صورت شفاف از ابتدا تا انتهای زنجیره تأمین و توزیع قابل رصد و پایش خواهد بود. در این سامانه، اسناد خرید و فروش شرکت‌ها و موجودی انبار آنها با قابلیت تأیید و رد شدن توسط گیرندگان کالا قابل دسترسی خواهد بود.

این زنجیره تا حد سری ساخت کالا و با اتصال به سامانه‌های قیمت‌گذاری قابلیت رصد و نظارت هوشمند سامانه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین با دسترسی این سامانه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی و با تفویض کامل نظارتی به آنها، هر گونه خروج کالا از زنجیره، وضعیت انبار شرکت‌ها و گران‌فروشی‌ها قابل احصا و برخورد خواهد بود.

تأکید می‌شود تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شرکت‌های تأمین‌کننده و توزیع‌کننده با اصالت و دارای تأییدیه در سایت www.imed.ir برای عموم مردم و ذی نفعان قابل دسترسی بوده و تمام کالا‌های تأمین شده با ارز ترجیحی دارای قیمت‌گذاری در همین سایت می‌باشند. از سوی دیگر، تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی با اجبار شناسه‌گذاری اصالت از سنوات گذشته دارای این شناسه هستند که می‌بایست توسط مصرف‌کننده استعلام شود و از اصالت آن اطمینان حاصل گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تجهیزات پزشکی
ارسال نظر