صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
در پس‌زمینه شهادت السنوار؛

بایدن و خیال باطل آتش‌‎بس؛ آدرس غلطی که به مقصد نمی‌رسد

برخلاف آنچه رئیس‌جمهور آمریکا القا می‌کند، شهادت رهبر حماس روند آتش‌بس را تسهیل نمی‌کند؛ چراکه اسرائیل می‌خواهد از فرصت باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 برای تشدید تنش به‌منظور ایجاد مناطق حائل در محیط پیرامونی خود استفاده کند.
کد خبر : 936619

به گزارش خبرگزاری آنا، «تسهیل فرایند آتش‌بس» تعبیر غلطی است که آمریکایی‌ها از کشته شدن «یحیی السنوار» رهبر حماس دارند. کاخ سفید حدود دو هفته مانده به برگزاری رقابت سرنوشت‌ساز ۲۰۲۴، به این امید که نام «کامالا هریس» نامزد دموکرات را از خروجی صندوق رأی بیرون بکشد، با خوش‌باوری روی این قضیه مانور می‌دهد که با حذف کلیدی‌ترین چهره حماس، اوضاع منطقه هم آرام می‌گیرد.

اسرائیل به دنبال دستاورد‌هایی به‌مراتب فراتر از پیروزی نظامی است- دستاورد‌هایی که به خیال آنها می‌تواند چشم‌انداز منطقه را به نفع تل‌آویو تغییر دهد

 این در حالی است که دست‌کم روایتی که «رویترز» به نقل از چند منبع آگاه ارائه می‌دهد، از همان سطر اول، غلط بودن برداشت دولت واشنگتن از تحولات منطقه در پس‌زمینه شهادت سنوار را به رخ می‌کشد.

واقعیت ماجرا ازاین‌قرار است که سران اسرائیل به دنبال دستاورد‌هایی به‌مراتب فراتر از پیروزی نظامی هستند- دستاورد‌هایی که به خیال آنها می‌تواند چشم‌انداز منطقه را به نفع تل‌آویو تغییر دهد و مرز‌های فلسطین اشغالی را از حملات محور مقاومت مصون بدارد.

رژیم صهیونیستی می‌خواهد از فرصت باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای اعمال فشار بر حماس و حزب‌الله به‌منظور ایجاد مناطق حائل در محیط پیرامونی خود استفاده کند و قصد دارد تا قبل از آنکه رئیس‌جمهور جدید سکان کاخ سفید را به دست بگیرد، میخ خود را محکم بکوبد.

در سناریوی تل‌آویو، هرگونه کاهش تنش در منطقه به بعد از پایان زمامداری بایدن و آزمودن بخت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (که او امیدوار است ترامپ باشد) موکول خواهد شد.

جاه‌طلبی مرزی در لبنان

هدف از عملیات محدود زمینی علیه لبنان که با حمایت گسترده نیروی هوایی رژیم از ماه میلادی گذشته آغاز شد، این است که حزب‌الله تا ۳۰ کیلومتری مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی یعنی تا پشت رود لیتانی به عقب رانده و حتی خلع سلاح شود تا به‌این‌ترتیب، مقدمات اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل فراهم شود.

اصرار اسرائیل برای خلاصی از یونیفل، دست‌درازی به مواضع راهبردی نیرو‌های سازمان ملل است

در حال حاضر، صلحبانان سازمان ملل (یونیفل) در بخش جنوبی رود لیتانی حضور دارند و به اذعان خودشان، ۵ بار عامدانه از سوی نظامیان اسرائیلی هدف قرار گرفته‌اند.

البته نتانیاهو این اتهام را رد می‌کند و حتی مدعی شده که این حزب‌الله است که از یونیفل به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و به همین دلیل آنها باید از این منطقه خارج شوند. اما از این ادعا که بگذریم، کارشناسان بر این باورند که اصرار اسرائیل برای خلاصی از یونیفل، دست‌درازی به مواضع راهبردی نیرو‌های سازمان ملل است. نتانیاهو می‌خواهد این محدوده را برای ایجاد منطقه حائل پاکسازی کند.

پاکسازی مرزی در غزه

سال گذشته، اسرائیل به چند کشور عربی اعلام کرد که می‌خواهد در مرز فلسطین اشغالی و غزه هم یک منطقه حائل ایجاد کند. اما اینکه عمق این منطقه چقدر است یا چگونه ایجاد خواهد شد، بر کسی معلوم نیست.

استناد به «طرح ژنرال‌ها» به نگرانی درباره جدیت تل‌آویو برای تبدیل شمال غزه به منطقه حائل دامن می‌زند

تهاجم این روز‌های رژیم به اردوگاه جبالیا که در روز‌های آغازین جنگ هم تحت بمباران شدید بود و استناد به «طرح ژنرال‌ها» که متکی به محاصره و ممنوعیت دسترسی به آذوقه و کمک‌های امدادی است، به نگرانی درباره جدیت تل‌آویو برای تبدیل شمال غزه به منطقه حائل دامن می‌زند.

در ماه میلادی می‌هم، اسرائیل با مسدود کردن محور فیلادلفی (صلاح‌الدین)، کنترل گذرگاه رفح واقع در مرز مصر را به دست گرفت.

در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۱۵ آبان، به عملیات موشکی ایران (وعده صادق ۲) واکنش نشان خواهد داد.

به نظر می‌آید، کاخ سفید قبل از همه فریب آدرس غلطی را خورده که با مانور دادن روی شهادت السنوار به دیگران می‌دهد. نتانیاهو دلیلی نمی‌بیند که تا پیش از برگزاری انتخابات آمریکا، جنگ را متوقف کند. هرگونه کاهش تنش به نفع کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها تمام می‌شود و نخست‌وزیر اسرائیل چنین چیزی را نمی‌خواهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر