صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تسهیل صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان/حضور شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی راحت شد

مدیر توسعه کسب و کار صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی گفت: این صندوق توسعه با هدف تسهیل صادرات محصولات دانش‌بنیان، اقدام به تهیه ۱۹ جلد کتاب راهنمای صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است. این کتاب‌ها، اطلاعات جامعی در مورد بازار‌های جهانی، قوانین صادرات و روش‌های بازاریابی دارند.
کد خبر : 936601

زهرا افضلی مدیر توسعه کسب و کار صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: صندوق توسعه صادرات یک صندوق مالی از جنس صندوق‌های پژوهش و فناوری است که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده و 2 سری خدمات را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد. 

افضلی تصریح کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری به طور معمول با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس می‌شوند. اما صندوق توسعه صادرات با دارا بودن ماموریت صادراتی، تمرکز خود را بر شرکت‌های دانش‌بنیانی معطوف کرده است که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را دارند. به عبارت دیگر، ما خدمات خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور ارائه می‌دهیم.

مدیر توسعه کسب و کار صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری با اشاره به دو گروه خدماتی این صندوق، گفت: ما به شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور، خدمات مالی متنوعی از جمله ضمانت‌نامه، تسهیلات مالی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مشارکت در پروژه‌های صادراتی ارائه می‌دهیم. درخدمات غیرصادراتی، برای تسهیل حضور شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی، شبکه‌ای از دفاتر صادراتی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده‌ایم. در حال حاضر، دفاتر ما در کنیا و اوگاندا به صورت مستقیم و در کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، چین، سوریه و ازبکستان به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر دفاتر ما در کنیا و اوگاندا به شرکت‌های دانش بنیان خدماتی از قبیل تحقیقات بازار، بازاریابی، یافتن پارتنر و شریک صادراتی و همچنین کمک به شرکت‌های دانش بنیان در ثبت شرکت، ثبت محصول، دریافت گواهینامه‌ها و سرتیفیکیت‌های لازم برای حضور در بازارهای بین‌المللی، فعالیت‌ها و خدماتی از قبیل ترخیص کالا، انبارداری، مشاوره‌های حقوقی و مشاوره‌های مالی را ارائه می‌دهد. 

مدیر توسعه کسب و کار صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری اظهار کرد: علاوه بر 2 دسته خدماتی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، صندوق در حوزه پژوهش نیز فعال است. در واقع، فعالیت‌های ما به سه دسته تقسیم می‌شود. در 2 سال اخیر، تمرکز اصلی بخش پژوهش ما بر روی طرحی با عنوان «ایجاد سبدهای صادراتی محصولات دانش‌بنیان» بوده است. حاصل این پژوهش، ۱۹ جلد کتاب است که محصولات دانش‌بنیان را در حوزه‌های مختلف فناوری و در 2 زیربخش صنعتی دسته‌بندی و معرفی می‌کند.

افضلی افزود: به عنوان مثال، این کتاب‌ها به حوزه‌هایی مانند کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی، دارو و سلامت، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی، عمران و ساختمان می‌پردازند. در کل، این مجموعه ۱۹ جلدی، طیف گسترده‌ای از محصولات دانش‌بنیان را پوشش می‌دهد. 

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲، ما علاوه بر تولید کتاب، به انجام تحقیقات و پژوهش‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه صادرات پرداختیم. یکی از دستاوردهای مهم این تحقیقات، تهیه کتب راهنمای تجارت برای کشورهای کنیا، روسیه و عراق است. این کتاب‌ها، اطلاعات جامعی در مورد بازار این کشورها و محصولات با پتانسیل صادراتی به آن‌ها ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار این کشورها را دارند، می‌توانند با مطالعه این کتاب‌ها، شناخت بهتری از فرصت‌های موجود کسب کنند.

مدیر توسعه کسب و کار صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری گفت: در سال ۱۴۰۲، ما پروژه پژوهشی دیگری را با عنوان "اگزیم هاب" به انجام رساندیم. اگزیم هاب پلتفرمی است که اطلاعات جامع و کاربردی در زمینه صادرات و واردات را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم، افراد می‌توانند دانش لازم برای ورود به بازارهای بین‌المللی را کسب کنند.

افضلی افزود: علاوه بر اگزیم هاب، ما پلتفرم دیگری به نام آی هیت مارکت را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم. در این پلتفرم، محصولات معرفی شده در ۱۹ جلد کتاب سبد صادراتی ما به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی قابل دسترسی است. همچنین، صندوق به انجام مطالعات تطبیقی در حوزه حمایت‌های دولتی از صنایع کوچک و های‌تک دانش‌بنیان در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه پرداخته است. 

وی تأکید کرد: این مطالعات، که کشورهای چین، آمریکا، فرانسه، ویتنام، مالزی و هند را مورد بررسی قرار داده‌اند، به منظور ارائه الگوهای موفق به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشورمان انجام شده است. نتایج این مطالعات می‌تواند در تدوین سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

افضلی افزود: تمام پژوهش‌های انجام شده در صندوق، از جمله مطالعات تطبیقی و تولید محتوا برای پلتفرم‌های اگزیم هاب و آی هیت مارکت، در وبسایت این صندوق قابل دسترسی است.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری، با توجه به سهامداری معاونت علمی، به عنوان یکی از بازوهای اجرایی این معاونت عمل می‌کند. به عبارت دیگر، صندوق، کارگزار مالی معاونت علمی بوده و بخشی از خدمات آن نظیر اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، ایجاد پاویون‌های ملی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارائه خدمات صادراتی از قبیل ارسال محصول، اخذ گواهی‌ها و ثبت محصولات در کشورهای هدف را بر عهده دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر