صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نادی در دومین جلسه کارگروه تخصصی مقطع متوسطه اول سما استان تهران:

مودت و عدالت پیشران های اصلی چرخه تربیتی مدارس سماست

محمد علی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین جلسه کارگروه تخصصی مقطع متوسطه اول سما استان تهران شرکت کرد و بر مسائل مهمی همچون جریان ویژه ای کرد.
کد خبر : 936533

به گزارش خبرگزاری آنا، دومین جلسه کارگروه تخصصی مقطع متوسطه اول سما استان تهران با حضور «محمد علی نادی» معاون علوم تربیتی و مهارتی، «فاطمه حمیدی فر» رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس سما، حجت الاسلام والمسلمین «سید وحید معتمدی» معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی، «شهروز شهبازی»، قائم مقام رئیس سازمان سما، «زهرا شبنم طلوعی» مدیر حراست، «رسول اسکندری» معاون امور مدارس سما استان تهران و مدیران مدارس استان تهران برگزار شد.

نادی در این نشست با تعبیر این نشست به عنوان «هم صدا شدن»، تهران را خط مقدم و ویترین سما دانست و افزود: در جریان تحولی، بازیابی هویت واقعی مدارس سما اولین پدیده تحولی می‌باشد.

وی در ادامه اذعان داشت: در گذشته هویت مدارس سما با مصادره شدن به سازمان مدارس آزاد از مسیر حرکتی منطبق با سند تحول دانشگاه خارج شده بود که در این رویکرد تحولی به سازمان مدارس اسلامی تبدیل شد و هویت واقعی مدارس سما بازگردانده شد.

نادی همچنین با تاکید بر جریان تربیتی افزود: شاخص‌های خاص نباید نماد‌های صوری و ظاهری باشد، از این رو مدیران از شکلی کردن تربیت در مدارس اجتناب نموده و بر سه عنصر اصلی دانش معرفت، باور اعتقاد، صادر کردن حکم و حرکت براساس توالی در چرخه تربیت تاکید داشته باشند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی در ادامه تصریح کرد: مدرسه پایگاه رشد است و پایگاه تخریب و تحقیر نیست و اینکه مدیران از سطوح اختیارات درست استفاده نموده، دبیر را بشناسند و از لحاظ روانی دانش آموزان را رصد نموده و با نگاه مثبت، نگاه سنی نوجوانان در نظر بگیرند و در چینش کادر اداری و آموزشی تناسب سنی کادر با مقطع تحصیلی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.

وی با برشمردن برخی از ویژگی‌های شاخص معلمان از جمله ارتباط موثر، مرجع بودن و تعامل سازنده، افزود: انسان‌های باهوش می‌توانند افراد باهوش تربیت کنند لذا بدین منظور باید در مدارس سما با بکارگیری افراد نخبه در الگوسازی دانش آموزان گام بسیار موثری برداشت.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدارس غیر دولتی مالزی و محدود بودن امکانات آموزشی آنها در مقایسه با مدارس ایران، از توجه ویژه به حوزه برنامه‌های تربیتی تاکید نمود.

وی در ادامه افزود: تخلیه درست هیجانات دانش آموزان در مسیر صحیح از طریق برنامه‌های تربیتی منطبق بر رویکرد دینی و مذهبی را یکی دیگر از مفاهیمی برشمرد که می‌تواند زمینه ساز توسعه مدارس اسلامی باشد و از حجاب به عنوان یک کلید واژه شرعی و اخلاقی و قانونی کشور یاد کرد که امری الزامی است و هیچ تفسیری هم برایش وجود ندارد و بر حفظ حجاب از طریق اقناع دانش آموز تاکید نمود.

نادی با بیان اینکه تربیت یک کار جهادی است و پایگاه تعلیم و تربیت پا برجاست و سما پلاس به عنوان یک طرح تحولی جهت فعال کردن جریان تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس است گفت: خاکریز اول جبهه فرهنگی «کلاس درس» است و موازی آن خاکریز اول جبهه خانواده «مادر» است و دشمن با عادی سازی مفهوم خیانت و از بین بردن مفهوم غیرت در حفظ ناموس درصدد از بین بردن سه عنصر خودباوری، نشاط و امید است که برای پیاده کردن این سه مفهوم تعامل سازنده با دانش آموزان می‌تواند عامل کلیدی برای تربیت افراد مومن، متعهد و کارآفرین باشد.

وی با تاکید بر برنامه محور بودن مدارس ادامه داد: مدیران مدارس بایستی با ارائه برنامه عملیاتی برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی را به گونه‌ای تدوین کنند که آثار تربیتی داشته باشد و مبتنی بر تغییرات روز محیط پیرامون تدوین شود.

نادی همچنین مدرسه را یک جریان بصیرت بخش تعریف نمود که می‌تواند به عنوان پایگاهی بر ایجاد بستر‌های بزرگ فکر کردن و بزرگ اندیشیدن را به دانش آموزان القا کند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی در پایان بر ایجاد نظم مالی در مدارس و رعایت بخشنامه‌های مرتبط با تاکید و بر مسئولیت اجتماعی مدارس سما در قبال دانش آموزان کم برخوردار و با پتانسیل افزود: فقر خانواده نباید عاملی برای از بین رفتن استعداد دانش آموز باشد لذا در جذب دانش آموزان توجه به حوزه‌های اخلاقی، رفتاری و مالی شاخصه‌های مهمی می‌باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر