صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومانی صندوق نانو در شرکت‌های دانش‌بنیان/ ۹۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صندوق نانو برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو با اشاره به حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: علاوه بر خدمات ارائه شده در نمایشگاه، صندوق نانو تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات دانش‌بنیان از خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا و نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر کرده است.
کد خبر : 936390

محمدرضا خسروی، مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به تاریخچه تاسیس صندوق و سهامداران آن، اظهار کرد: صندوق توسعه فناوری نانو از سال 1390 تاسیس شده و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو به‌عنوان سهامدار عمده و دولتی آن شناخته می‌شود. علاوه بر این، دو سهامدار خصوصی دیگر به نام‌های پارک علم و فناوری ایرانیان و موسسه علم و فناوری ایرانیان دانا نیز در این صندوق مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: صندوق نانو یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های حوزه فناوری در کشور محسوب می‌شود که در سال 1390 با مصوبه شورای عتف و وزارت علوم تاسیس شده است. جالب است بدانید که در آن زمان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هنوز به شکل جدی درگیر کار نبود.

مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو اظهار کرد: در حال حاضر، صندوق نانو با نهادهای مالی متعددی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، ستاد نانو، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ستاد آب و ستاد زیست فناوری همکاری‌های گسترده‌ای دارد. این نهادهای دولتی، شبکه‌ای قوی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را در سطح کشور ایجاد کرده‌اند که صندوق نانو نیز به عنوان بخشی از این شبکه، فعالانه در آن مشارکت دارد.

خسروی در ادامه افزود: صندوق نانو به عنوان کارگزار معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در نمایشگاه تجهیزات و مواد ایران ساخت، شبکه‌ای متشکل از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ شرکت را تشکیل داده است. این صندوق با ارائه خدمات مالی، حقوقی و اجرایی به این شرکت‌ها، بستری مناسب برای حضور آنها در نمایشگاه ایران ساخت فراهم آورده است.

مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو با اشاره به حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: علاوه بر خدمات ارائه شده در نمایشگاه، صندوق نانو تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات دانش‌بنیان از خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده و نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر کرده است. پیش‌بینی می‌شود که میزان ضمانت‌نامه‌های صادره در سال جاری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برسد.

خسروی در ادامه افزود: صندوق نانو در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیر مستقیم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. در سال ۱۳۹۹، این صندوق اقدام به تاسیس یک هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرد و ۱۴ شرکت را به صورت مستقیم و VC ورود کردیم.

مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو با اشاره به برخی از پروژه‌های شاخص، گفت: بخشی از پروژه‌های صندوق نانو ملی تعریف شده‌اند. به عنوان مثال، در حوزه نانو، شرکت‌هایی همچون نانوحسگر سازان سلامت آریا که یکی از شرکت‌های پیشرو و فناور در حوزه نانو و سلامت است و همچنین اکسیر نانوسینا که در حوزه دارویی فعالیت می‌کند، از جمله این شرکت‌ها هستند.

خسروی در ادامه افزود: صندوق نانو علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های مستقیم، در حوزه سرمایه‌گذاری‌های غیر مستقیم نیز فعال بوده است و طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. سرمایه ثبتی صندوق در سال گذشته به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید و برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش آن به ۱۸۰ میلیارد تومان و افزایش سقف سود ضمانت‌نامه‌ها در دست اجرا است.

وی با اشاره به طرح‌های جدید صندوق، اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق صندوق در برگزاری نمایشگاه ایران ساخت به‌عنوان کارگزار مالی و اجرایی معاونت علمی، تصمیم گرفته شد تا این بستر به صورت گسترده‌تر در سطح کشور معرفی شود. به همین منظور، پلتفرمی تحت عنوان نئو‌مارکت راه‌اندازی شده است. زیرساخت‌های این پلتفرم آماده شده و مراحل اخذ مجوزهای لازم در حال انجام است.

مدیر تسهیلات و ضمانت‌نامه صندوق نانو گفت: ما در نظر داریم بستری را فراهم کنیم که خریداران و فروشندگان بتوانند محصولات خود را در آن به صورت تسهیلات لیزینگی عرضه کنند. این بستر تنها به حمایت دولت و معاونت علمی محدود نخواهد شد، بلکه امکان ورود سرمایه‌گذاران خصوصی و نهادهای مالی مختلف را نیز فراهم خواهد کرد. به این ترتیب، خریداران خصوصی نیز می‌توانند تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت لیزینگی تهیه کنند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم ما، تأسیس سکوهای تامین مالی جمعی است. پس از حدود یک سال پیگیری، خوشبختانه موفق شدیم موافقت اولیه فرابورس را برای این طرح کسب کنیم. با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده، انتظار می‌رود که این سکوها در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسند.

خسروی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور، ما تلاش می‌کنیم با گسترش خدمات مالی خود، حمایت بیشتری از این شرکت‌ها به عمل آوریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نانو 1402 نانو
ارسال نظر