صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۴ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۵۲)؛

فناوری اطلاعات چه تاثیری بر ارتباطات تجاری و فردی می‌گذارد؟

فناوری اطلاعات (IT) شامل تمام ابزار‌ها و روش‌هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش و مبادله می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد. نقش فناوری اطلاعات ارتباطات تجاری شامل ارائه خدمات حفاظت از داده‌ها، کاهش خطا و محافظت از سیستم در برابر هر نوع حمله است.
کد خبر : 936357

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف کامپیوتر‌ها و شبکه‌ها در محیط تجاری و کاری استفاده می‌شود. این رشته به تولید، دستکاری، ذخیره، بازیابی، انتقال، جابجایی، مبادله، مطالعه و ایمن سازی تمام داده‌ها یا اطلاعات در قالب الکترونیکی اختصاص دارد. 

همچنین به عنوان یک اصطلاح کلی برای پوشش مفاهیمی همچون تلویزیون، تجهیزات مخابراتی، نرم افزار، تجارت الکترونیک و اینترنت استفاده می‌شود.
نقش فناوری اطلاعات گسترده است و از نیروی کار در هر سازمانی پشتیبانی می‌کند. فناوری اطلاعات از ارتباطات تا مدیریت داده‌ها، نقشی حیاتی در بهبود بهره وری دارد.

از آنجایی که امروزه همه ارتباطات تجاری از طریق اینترنت انجام می‌شود، بنابراین داده‌های دیجیتال بخش بزرگی از اطلاعات سازمانی را در بر می‌گیرد. نقش فناوری اطلاعات، ارائه خدمات حفاظت از این داده‌ها، کاهش خطا‌ها و محافظت از سیستم در برابر هر نوع حمله است.

فناوری اطلاعات نقشی حیاتی در ارتقاء زندگی شغلی و شخصی انسان‌ها دارد. این مفهوم پایه ارتباطات، فناوری‌ها، نوآوری، پایداری یکپارچه و سایر جنبه‌های مهم است که به شرکت کمک می‌کند تا به پتانسیل کامل خودش برسد؛ بنابراین فناوری اطلاعات در سطح شخصی برای برقراری ارتباط با دیگران از طریق بازی، اشتراک گذاری محتوا، خرید و اجتماعی بودن استفاده می‌شود.

آی تی از دیدگاه شغلی، مظهر پیشرفت در کار و تجارت است. از این رو مسئولیت فعالیت تجاری در هر صنعتی را بر عهده دارد. فناوری اطلاعات در همه جا از مراقبت‌های بهداشتی تا بخش‌های خدمات غذایی، تولید و فروش تسلط دارد. انسان‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران، مدیریت اطلاعات و خدمات به مهارت‌های فناوری اطلاعات متکی هستند.

خدمات فناوری اطلاعات کدامند؟

در اینجا چند نمونه از خدمات فناوری اطلاعات آورده شده است.

شبکه (Network) هنگامی‌که دو یا چند کامپیوتر از طریق کابل به صورت بی سیم متصل می‌شوند، یک شبکه را تشکیل می‌دهند.

محاسبه (Compute) محاسبات یا پردازش داده‌ها، یکی از جنبه‌های مهم فناوری اطلاعات است. این مفهوم به ذخیره سازی داده‌ها در CPU کمک می‌کند.

ذخیره سازی داده‌ها (Data Storage) اطلاعات در جایی امن و بدون پردازش مستقیم نگهداری می‌شود. روش‌های ذخیره سازی مانند درایو‌ها و پایگاه داده‌های ذخیره سازی ابری از جمله مکان‌های ذخیره داده هستند.
امنیت (Security) امنیت سایبری به موسسات کمک می‌کند تا از داده‌ها و سایر دارایی‌های تکنولوژیکی خودشان محافظت کنند تا از هرگونه دسترسی غیرمجاز نجات یابند.

پشتیبانی فنی (Technical Support) برای رفع مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری استفاده می‌شود. پشتیبانی فنی از باز کردن قفل لپ تاپ تا استفاده از شبکه را شامل می‌شود.

فناوری اطلاعات دارای مزایای فراوانی در تجارت است و به برقراری ارتباط بین انسان‌ها کمک می‌کند که به گسترش تجارت می‌انجامد. فناوری اطلاعات در کسب و کار به حفظ امنیت داده‌ها و اطلاعات حیاتی کسب و کار کمک می‌کند.
 

همچنین در ایجاد پایگاه‌های داده مدیریتی با CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) و سایر ابزار‌ها برای غلبه بر هر گونه چالش عملیاتی کمک می‌کند. این عمل در افزایش کارایی، بهبود سرعت و سهولت کسب و کار موثر است. 

در نهایت فناوری اطلاعات ستون فقرات صنعت فناوری مدرن است. به تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها و ایجاد پلتفرم پایدار برای ذخیره و پشتیبانی از داده‌ها کمک می‌کند. در نتیجه برای اخذ تصمیمات آگاهانه و شکوفایی کسب و کار بسیار مفید و ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر