صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشخیص زودهنگام دیابت، بیماری قلبی و آلزایمر با اسکنر چشمی جدید 

گروهی از دانشمندان نوعی اسکنر جدید ابداع کرده اند که می‌تواند با بررسی چشم ها، علایم اولیه بیماری‌های مختلف را تشخیص دهد.
کد خبر : 936232

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، گروهی از دانشمندان دانشگاه‌های آمریکایی ایندیانا، نورث وسترن، استنفورد و بیمارستان چشم و گوش نیویورک سعی دارند از چشم‌ها به عنوان پنجره‌ای برای رصد سلامتی کلی انسان استفاده کنند.

چشم‌ها می‌تواند شواهدی را در مورد بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کم خونی سلول داسی شکل و حتی بیماری آلزایمر آشکار کنند.

«استفن ای. برنز» «Stephen A. Burns» استاد دانشکده بینایی سنجی دانشگاه ایندیانا و مجری این تحقیقات گفت: «این تحقیق در مورد استفاده از چشم به عنوان پنجره‌ای برای رصد سلامتی است. ما می‌خواهیم شفاف‌ترین چشم انداز و در عین حال غیرتهاجمی‌ترین روش رصد بدن را در اختیار پزشکان قرار دهیم.»

این دانش پژوهان در حال توسعه اُفتالموسکوپ‌های نسل بعدی هستند که می‌تواند تغییرات ظریف در چشم را که ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی سلامتی باشد، تشخیص دهد. برنز و همکارانش از اوایل دهه ۲۰۰۰ روی افتالموسکوپ (ابزاری برای معاینه چشم) برای تشخیص بیماری‌ها از طریق چشم کار کرده اند. 

این فناوری که در اصل برای نجوم توسعه یافته بود، می‌تواند اعوجاج‌های ناشی از جو زمین و اپتیک چشم را از بین ببرد.

یک اسکن ساده چشم با استفاده از این دستگاه‌ها به طور بالقوه می‌تواند شاخص‌های اولیه بیماری‌های مختلف را شناسایی کند. 

محققان آزمایشگاه برنز، افتالموسکوپی ساخته اند که می‌تواند پشت چشم انسان را با وضوح بسیار بالا (۲ میکرون) مشاهده کند. این وضوح به آنها اجازه می‌دهد تا حرکت گلبول‌های قرمز را به طور بلادرنگ ببینند. برنز نیز موفق شده است با استفاده از این فناوری نشانگر‌های زیستی دیابت و فشار خون را در رگ‌های خونی چشم شناسایی کند.

از سوی دیگر، محققان نورث وسترن، بیمارستان چشم و گوش نیویورک و دانشگاه استنفورد از فناوری افتالموسکوپ برای مشاهده بخش‌های مختلف چشم از جمله رگ‌های خونی و گیرنده‌های نوری استفاده کرده اند. این فناوری به آنها اجازه می‌دهد تا بیماری‌هایی مانند کم خونی داسی شکل را تشخیص داده و رصد سلول‌های چشم را بهبود بخشند.

در این بین هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از این افتالموسکوپ ایفا کرده و می‌تواند با پردازش دقیق‌تر و کارآمد‌تر کردن تصاویر، به طور بالقوه تشخیص را تسریع کند.

برنز می‌گوید: «شواهد روزافزونی از نقش یک جزء عروقی قوی شبکیه در تشخیص بیماری آلزایمر وجود دارد. اگرچه در حال حاضر می‌توان این علائم را با اسکن PET مشاهده کرد، اما به ابزار‌های بزرگ و چند میلیون دلاری نیاز دارد پس اگر بتوانیم همان علائم را با اسکن چشم ببینیم، اقدام بسیار کم تهاجمی و کم هزینه تری را انجام داده ایم».

تا پایان سال، این دستگاه بر روی داوطلبان بالینی آزمایش خواهد شد. اسکن چشم می‌تواند به طور قابل توجهی به افراد بالای ۶۰ سال کمک کند.

مجریان این طرح قصد دارند این فناوری را تا زمانی که مناسب مراکز معاینه سالانه چشم شود، در آزمایشگاه بهبود و پیشرفت دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر