صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

اسلیو معده در یک نگاه

جراحی اسلیو معده راهی ایمن و موثر برای کاهش وزن به شما ارائه می‌دهد. این عمل لاغری با حداقل تهاجم، درد کم و بهبودی سریع‌تر همراه است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با اسلیو معده و مزایا و معایب آن آشنا شوید.
کد خبر : 936207

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌جراحی اسلیو معده راهی ایمن و موثر برای کاهش وزن به شما ارائه می دهد. این عمل لاغری با حداقل تهاجم، درد کم و بهبودی سریع تر همراه است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با اسلیو معده و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده یکی از متداول ترین روش های عمل لاغری است که به آن گاسترکتومی اسلیو نیز گفته می شود.

در این عمل جراح لاغری حدود 80 درصد معده شما را برمی دارد و کیسه ای به اندازه یک موز باقی می گذارد. به دلیل اینکه در این جراحی از دستگاه لاپاراسکوپی و برش های کوچک استفاده می شود، گفته می شود که این جراحی لاغری کم تهاجمی و با حداقل عوارض همراه است.

اسلیو معده چگونه باعث لاغری می شود؟

پس از جراحی اسلیو معده تنها حدود 20 الی 30 درصد از معده شما باقی می ماند که این به معنای مصرف غذای کمتر، مصرف کالری کمتر و در نهایت کاهش وزن است.

شایان ذکر است که در این جراحی آن بخش از معده برداشته می شود که مسئول تولید هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) است؛ بنابراین شما بدون احساس گرسنگی و به راحتی می توانید لاغر شوید.

زندگی پس از عمل اسلیو

در ادامه یک نگاه کلی به زندگی پس از عمل اسلیو خواهیم داشت:

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان

جراحی شما حدود یک ساعت طول خواهد کشید. احتمالا یک شب را در بیمارستان سپری خواهید کرد.

فعالیت بدنی پس از عمل اسلیو

شما باید بتوانید حدود سه تا چهار ساعت پس از جراحی راه بروید. اکثر بیماران تقریباً بلافاصله می توانند کارهای روزانه مانند دوش گرفتن را از سر بگیرند.

وقتی به خانه می رسید باید بتوانید وعده های غذایی را درست کنید و سایر کارهای کوچک خانه را انجام دهید. می توانید به آرامی فعالیت خود را در چند هفته آینده افزایش دهید.

رژیم غذایی پس از عمل اسلیو

رژیم غذایی شما بعد از عمل اسلیو به مدت دو هفته شامل مایعات خواهد شد، سپس به تدریج غذاهای جامد را به تدریج اضافه کنید. به دلیل تغییرات زیادی که در معده شما ایجاد می شود، ممکن است دو ماه طول بکشد تا به یک رژیم غذایی طولانی مدت برسید.

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

اسلیو معده یک روش جدید عمل لاغری به نسبت عمل بای پس است و اطلاعات زیادی درباره آن در دست نیست، اما مطالعات اولیه نشان می دهد که تقریباً به اندازه بای پس معده در کاهش وزن مؤثر است. طبق یک مطالعه گسترده موسسه ملی بهداشت، این جراحی به بیش از 85 درصد از بیماران کمک می کند تا بیشتر وزن اضافی خود را کاهش دهند و از افزایش وزن مجدد جلوگیری کنند.

مزایای عمل اسلیو معده چیست؟

  • کاهش وزن 60 الی 80 درصدی پس از عمل اسلیو.
  • عمل اسلیو معده می تواند منجر به بهبود شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماری کبد چرب و آرتروز شود.
  • به دلیل اینکه در عمل اسلیو نیازی به دستکاری دستگاه گوارش فرد نیست، معمولاً عوارض جانبی کمتری نسبت به جراحی بای پس معده دارد.
  • همانند جراحی هایی مثل باندینگ معده نیازی به جایگذاری جسم خارجی در بدن ندارد.
  • بیمارانی که جراحی چاقی، از جمله اسلیو معده انجام می دهند، نسبت به افراد مشابهی که انجام نمی دهند، امید به زندگی بالاتر، سلامت بهتر و کیفیت زندگی بالاتری دارند.

عوارض و معایب عمل اسلیو معده چیست؟

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده از هر 200 نفر از افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده اند، تنها یک نفر دچار عوارض بزرگ می شوند و ممکن است نیاز به بستری مجدد داشته باشند. با این حال نمی توان از عوارض احتمالی عمل اسلیو معده چشم پوشی کرد. از جمله عوارض عمل اسلیو معده عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • فتق
  • سوزش سردل
  • باریک شدن ورودی معده
  • نشتی از خط اصلی
  • رفلاکس اسید معده
  • زمانی که غذا خیلی سریع از دستگاه گوارش عبور می کند، تعدادی از بیماران دچار سندرم دامپینگ می شوند.
  • این جراحی برگشت پذیر نیست.

آیا اسلیو معده برای من مناسب است؟

در صورتی شما می توانید برای عمل اسلیو معده مناسب باشید که دچار چاقی مفرط (شاخص توده بدنی بالای 35) باشید و با روش های رایج مانند رژیم غذایی و ورزش روزانه موفق به کاهش وزن نشده باشید.

البته در صورتی که شاخص توده بدنی شما 30 باشد اما از بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو، کبد چرب، آپنه خواب، ناباروری، فشار خون بالا و ... رنج ببرید در صورت صلاحدید جراح لاغری می توانید عمل اسلیو معده انجام دهید.

کلام آخر

عمل اسلیو معده یکی از روش های جدید و کم تهاجمی، از انواع جراحی لاغری است. در این روش جراح لاغری حدود 80 درصد از معده فرد را برمی دارد که همین کوچک شدن معده باعث کاهش اشتهای فرد و در نهایت لاغری می شود.

جراحی اسلیو معده مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش وزن چشمگیر در مدت زمان کوتاه و همچنین بهبود بیماری های مرتبط با چاقی اشاره کرد.

البته نمی توان از معایب و خطرات این عمل لاغری که معمولا به دلیل عدم تبحر جراح و یا عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل رخ می دهد چشم پوشی کرد. از جمله عوارض احتمالی عمل اسلیو معده عبارتند از خونریزی، عفونت، نشتی محتویات معده و ... .

انتهای پیام/

برچسب ها: جراحی متخصص
ارسال نظر