صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

حمایت‌‌ کاغذی از بومی‌سازی تجهیزات فاوا/ کیفیت مقدم بر خارجی یا داخلی بودن محصولات است

رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا گفت: حمایت ارگان‌های سرویس دهنده در حوزه فاوا روی کاغذ انجام می‌شود، اما در عمل درخواست خرید محصولات خارجی می‌دهند به این دلیل که بهره بردار اعتماد کافی به محصولات بومی داخلی ندارد و در قانون‌گذاری هم مسئولین اراده عملیاتی کردن ندارند.
کد خبر : 936192

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مسعود شکرانی رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا در سازمان نصر تهران درباره ضرورت بومی سازی صنعت فاوا در کشور توضیح داد و گفت: بومی سازی تجهیزات فاوا نقطه قوت ما نیست چرا که زنجیره تامین لازم را در کشور نداریم. به نظر من در حال حاضر عده‌ای از بازرگانان در قالب تولید کننده رفتار می‌کنند اما این موضوع به معنی واقعی کلمه تولید در این حوزه نیست. بنابراین ما باید فقط در مواردی به دنبال بومی سازی برویم که بحث امنیت ملی در آن مطرح است یا مواردی که زنجیره تامین آن را به خوبی در ایران وجود دارد و یا محصولاتی که سرعت تکنولوژی در آن مطرح نیست.

وی در ادامه گفت: ما در زمینه بومی سازی نرم افزار مانند نرم افزارهای پرداخت شتاب و یا شاپرک در اکثر مواقع خوب عمل کردیم. در قسمت سخت افزار بخش‌هایی که سرعت تکنولوژِی در آن مطرح نیست مانند کیبورد، موس، کابل توانستیم موفق عمل کنیم. اما مواردی که سرعت تکنولوژی و فناوری در آن مهم است ضعیف هستیم چون در زنجیره تامین، تکنولوژی و عدم دریافت دانش مستقیم ضعف داریم.

کیفیت مقدم بر خارجی یا داخلی بودن محصولات است

رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا در پاسخ به این سوال که توان و اعتمادبه‌نفس داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز کشور در صنعت فاوا، میان فناوران و صنعت‌گران این حوزه وجود دارد یا خیر گفت: بله، خوشبختانه کارخانه‌ها خوب کار می‌کنند و نسبتا عمق تولید خوب و منطقی دارند همچنین واحدهای تحقیق و توسعه مناسبی دارند. از طرفی کالاهایی که عرضه می‌کنند تنها برای ایران و استفاده داخلی نیست بلکه به کشورهای دیگر هم صادر می‌کنند ،این عزم و اراده وجود دارد که بسیار هم خوب است اما در بخش‌هایی این اعتماد به نفس زیاد و کاذب باعث گرفتاری‌هایی هم می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در حوزه آی تی ما باید حتما ابتدا از کیفیت تولید مطمئن شویم و سپس آن را استفاده کنیم نه فقط صرف اینکه محصول داخلی است و باید مورد حمایت قرار بگیرد از آن استفاده کنیم.

شکرانی گفت:از آنجا که در برنامه هفتم توسعه به تامین تجهیزات از محصولات بومی تاکیید شده بنابراین این موضوع به صورت تکلیف بر دوش نهادها گذاشته شده است. ولی این کافی نیست چون در این بین بحث مصرف کننده هم هست، مثلا اگر همراه اول به دلیل حمایت از تولید داخل ایراداتی در شبکه آن بوجود آید و متوقف شود ضربه سنگین مالی به ان وارد می شود؛ بنابراین این شرکت‌ها هم تولید داخل را خریداری می‌کنند و هم محصول خارجی که ریسک متوقف شدن شبکه وجود نداشته باشد. مسئله این است که نهادهای متولی قانون را می گذارند اما بهره بردار حرف اول را می‌زند.

وی افزود: از طرفی در حوزه آی تی به دلیل وابستگی جامعه و مردم، حمایت ارگان‌های سرویس دهنده روی کاغذ انجام می‌شود ولی در عمل خود وزارت صمت درخواست خرید محصولات خارجی داده است این به این معناست که بهره بردار اعتماد کافی به محصولات بومی داخلی ندارد متاسفانه در قانون گذاری مسئولین اراده عملیاتی کردن قوانین وجود ندارند.

لزوم مذاکره بین تولید کننده و فروشندگان

شکرانی ادامه داد: در تهیه و مصرف محصولات آی تی اساسا داخلی و خارجی بودن آن مطرح نیست بلکه این مصرف کننده است که تعیین می‌کند چه کاری باید انجام شود. بنابراین لازم است تولید کنندگان با فروشندگان مذاکره کنند تا راه استفاده از تجهیزات هموار شود. نهایتا به نظر من فرهنگ استفاده از تجهیزات داخلی وجود ندارد و برعکس هم در برخی موارد صدق می‌کند یعنی در یکسری تجهیزات کسی حاضر نیست جنس خارجی استفاده کند چون هم کیفیت داخلی خیلی خوب است و هم از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است.

رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا در پایان گفت: به نظر من برای بهبود وضعیت کشور در این حوزه باید نقاط قوت کشور شناخته و با راه‌انداری چند تیم مشاوره حوزه‌ها تقویت شود مثلا ما در تولید برخی دستگاه‌ها مثل «ایکس ری» توانایی داریم و می‌توانیم در جهت تولید آن اقدام کنیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر