صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۸)

هدفگذاری صادرات ۵ میلیارد دلاری دانش‌بنیان بر چه اساسی است؟/ راه ارزش‌گذاری فناورانه‌ها در بازار جهانی

معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، گفت:‌ سرمایه‌گذاری‌های سنگینی توسط کشور‌های منطقه در زمینه تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان در حال انجام است. این کشور‌ها در تلاش هستند تا به بازیگران مهم صادرات محصولات فناور بدل شوند و صادرات خدمات فنی و مهندسی مناسبی داشته باشند و ما نیز باید به طور حتم به این سمت حرکت کنیم.
کد خبر : 936128

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، اتخاذ سیاست‌هایی در بالادست موجب شده تا شرکت دانش‌بنیان از رشد قابل توجهی طی سال‌های اخیر برخوردار شوند و در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور محصولات فناورانه در حوزه فناوری‌های مختلف از جمله مواد شیمیایی، الکترونیک، تجهیزات پیشرفته صنعتی، فناوری اطلاعات، دارو، غذایی و خدمات نرم تولید شود؛ تولیداتی که ضمن کمک به نیاز‌های صنایع مختلف وبخش‌های تولیدی در کشور زمینه‌ای هم برای صادرات دارد و با توجه به درآمد ارزی که این محصولات یا خدمات دانش‌بنیانی دارند چشم امیدی هم به بازار‌های صادراتی دوخته شده است.

برخی از این محصولات نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی برای حمایت و به تولید با تیراژ بالاهستند و طبیعی است که حمایت‌هایی را هم در بدنه دولتی و هم بخش خصوصی نیاز دارند. البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروطی اولیه را برای حمایت مطرح کرده است که از جمله آنها، تولید، حداقل در سطح آزمایشگاهی؛ سطح فناوری بالای محصول و تسلط شرکت بر دانش فنی است.

{$sepehr_key_2897}

در فضای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از ایده تا محصول شرایطی بسیار رقابتی در جریان است و کشور‌های بسیاری در تلاش هستند تا گوی رقابت از هم بربایند.

مطابق با اظهارات کارشناسان بدیهی است که در این مسیر برای عرضه محصولات به بازار جهانی نیازبه سطح آمادگی بالاتری چه در سطح محصول و چه توانمندی‌های مربوط به شرکت لازم است و باید با تلاش بیشتری در این مسیر گام برداشت.

سبد‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان

این در حالی است که تک‌محصوله بودن بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید تعداد کمی از محصولات مورد نیاز یک صنعت خاص توسط یک شرکت، ورود مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار جهانی را درگیر در مشکلات متعددی کرده است.

مطابق با آخرین خبرها، طرح تدوین توانمندی‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی با عنوان «سبد‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان» در حال آماده‌سازی است.

{$sepehr_key_2898}

آنگونه که معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید تنها یک میلیارد دلار محصول دانش‌بنیانی از کشور صادر می‌شود و میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حدود ۲ میلیارد دلار است؛ اگرچه هدفگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقق ۵ میلیارد دلار محصول دانش‌بنیان است؛ هدفگذاری که به گفته سیدمحمدصادق قنادزاده چندان دور از دسترس نیست.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رقم صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را ۲ میلیارد دلار اعلام کرده و میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز در حدود ۱ میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی نیست

سیدمحمد صادق قنادزاده معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در برخی از حوزه‌ها به ویژه بخش‌هایی که مبتنی بر فناوری و دانش است، محدودیت‌های دست وپاگیر تحریم کمتر است و ظرفیتی مهم برای افزایش درآمد‌های صادراتی است. در کشور ما ارزش کالای صادراتی پائین و در محدوده ۴۰۰ دلار است در حالی که باید بیش از ۱۰۰۰ دلار باشد.

قنادزاده عنوان کرد: ارزش کالای صادراتی باید افزایش یابد و یکی از مهمترین راهکار‌ها در این مسیر، جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات محصولات دانش‌بنیان، فناور و با ارزش‌افزوده بالاتر است.

ظرفیت افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان با تولید مشترک

معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در برخی از کالا‌های دانش‌بنیان محدودیت‌های کمتری ناشی از تحریم وجود دارد، گفت: در مورد آن دسته از کالا‌هایی که مبتنی بر دانش است یا می‌توان محصول مشترک تولید کرد این امکان وجود دارد که میزان صادرات را افزایش داد.

هدفگذاری صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان

وی با اشاره به هدفگذاری صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اهمیت وجود دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد تا آنجاست که شعار یکی از سال‌ها به نام اقتصاد دانش‌بنیان نامگذاری شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید جدی داشته‌اند. دانش‌بنیان‌ها باید در تمامی فرایند‌های تولید، توزیع و صادرات ورود کنند. وزارت صمت تلاش‌هایی را دنبال کرده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در موضوعات ارزی و رفع تعهد ارزی بتواند شرایط بهتری داشته باشند و بسته حمایتی را نیز به این منظور پیش‌بینی خواهند کرد.

{$sepehr_key_2899}

معاون ارتقای کسب وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد:‌اجرایی شدن این بسته حمایتی می‌تواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان دانش‌بنیان را مرتفع کرده و سهم آنها را در بازار صادراتی افزایش دهد و جایگاه واقعی خود را به دست آورند. تحقق ۵ میلیارد دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان چندان سخت و دست‌نیافتنی نیست.

سرمایه‌گذاری سنگین کشور‌های منطقه در زمینه تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشور‌های منطقه در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان رشد مناسبی به دست آورده‌اند، گفت:‌ سرمایه‌گذاری‌های سنگینی توسط کشور‌های منطقه در زمینه تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان در حال انجام است. این کشور‌ها در تلاش هستند تا به بازیگران مهم صادرات محصولات فناور بدل شوند و صادرات خدمات فنی و مهندسی مناسبی داشته باشند و ما نیز باید به طور حتم به این سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر