صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

ستاره دنباله‌دار سوچینشان‌-اطلس؛ مهمانی باشکوه از اعماق فضا +فیلم

دنباله‌دار سوچینشان-اطلس یک جرم نجومی نادر و بسیار درخشان است که هر 80 هزار سال یک بار دیده می‌شود و تا ده‌‌هاهزار سال آینده خبری از آن نخواهیم شنید.
کد خبر : 936106

به گزارش خبرگزاری آنا، دنباله‌دارها اجرام آسمانی جذابی هستند که از یخ، گرد و غبار و مواد سنگی تشکیل شده اند. هنگامی که یک دنباله‌دار به خورشید نزدیک می‌شود، گرم می‌شود و گاز و غبار آزاد می‌کند. چنین اتفاقی باعث شکل‌گیری یک گیسو یا کُمای درخشان در اطراف هسته می‌شود و اغلب یک دم ایجاد می‌کند. دنباله‌دارها می‌توانند دو نوع دم داشته باشند که عبارتند از دم یونی و دم غباری. دم یونی به رنگ آبی می‌درخشد و از خورشید دور می‌شود، در حالی که دم غباری زرد به نظر می‌رسد و در پشت مسیر دنباله‌دار امتداد پیدا می‌کند.

{$sepehr_key_2645}

ستاره‌های دنباله‌دار قرن‌ها مورد توجه بشر بودند. این اجرام آسمانی به طور ناگهانی در آسمان شب ظاهر می‌شوند و می‌توانند بسیار درخشان باشند. برخی از دنباله‌دارها را می‌توان با چشم غیر مسلح از زمین مشاهده کرد. مدارهای آنها اغلب بسیار طویل و بیضوی است و آنها را از خورشید دور می‌کند. سفر آنها ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد و پس از بازگشت مناظر خیره‌کننده و اطلاعات علمی ارزشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

دنباله‌دار سوچینشان – اطلس(Tsuchinshan-ATLAS) که با نام C/2023 A3 نیز شناخته می‌شود، در ایام اخیر به دلیل روشنایی خود مورد توجه قرار گرفته است. این دنباله‌دار از نزدیکی خورشید و زمین عبور کرده و منظره‌ای دیدنی را ایجاد می‌کند. این دنباله‌دار تنها در عرض چند هفته، به یکی از درخشان ترین دنباله‌دارهای صد سال اخیر تبدیل شده است.

{$sepehr_key_2644}

ستاره شناسان دوره مداری دنباله‌دارها را با مشاهده حرکتشان در طول زمان محاسبه کرده و با استفاده از تلسکوپ و تصویربرداری دیجیتال، اندازه‌گیری‌های دقیق موقعیت دنباله‌دارها را به طور حدودی به دست می آورند. اگر مدار دارای گریز از مرکز بالا باشد، نشان می دهد که احتمالاً با یک دنباله‌دار با دوره مداری طولانی روبرو هستیم. منجمان با تجزیه و تحلیل داده‌ها تعیین کرده اند که این دنباله‌دار هر 80000 سال یک بار به قسمت درونی منظومه شمسی برمی گردد. این روش به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد رفتار آینده دنباله‌دار انجام دهند.

هنگامی که این دنباله‌دار از خورشید دور می‌شود، شروع به محو شدن می‌کند، اما زیبایی آن همچنان جذاب است. ویدیوی زیر نشان می‌دهد که چگونه دم این دنباله‌دار در حین عبور در منظومه شمسی برای یک ناظر زمینی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. این ویدئو نشان می‌دهد که قسمت‌های سنگین‌تر دم غباری تقریباً در جهت مخالف قسمت‌های سبک‌تر دم غباری و دم یونی آبی قرار دارد که توسط باد خورشیدی از آن دور می‌شود. سوچینشان – اطلس یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارهای این قرن بوده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر