صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چمران در جمع خبرنگاران:

تهران هنوز به دوران قبل از کرونا باز نگشته است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در حاشیه دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
کد خبر : 936096

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مهدی چمران، رئیس شورا در حاشیه دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات انجام شده و یا در دست انجام برای رفع  آلودگی هوا با توجه به افزایش آن توضیح داد: خوب است که همه دستگاه‌های مؤثر در رفع آلودگی هوا، گرد هم آیند تا مسئولیت هایشان به آنها یادآوری شود. پیش از این هم جلساتی در این باره برگزار شد که طی از تمام دستگاه‌ها دعوت شد تا حضور یافته و در خصوص اقدامات انجام شده و یا در دست انجام خود را در ارتباط با کاهش آلودگی بیان کنند تا مشخص شود کدام یک از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده و کدام یک از انجام آن سر باز زده اند که در جریان این جلسات دریافتیم قوانین و وظایف آن طور که باید عملیاتی نشده است.  

وی در ادامه در خصوص کیفیت سوخت مصرفی خودرو‌ها نیز بیان داشت: در زمینه بنزین و گازوئیل هنوز به درجه قابل رقابتی نرسیدیم. البته در خصوص تهران، سوخت ارائه شده ۵۰ پی پی ام است در حالی که در سایر شهر‌ها این میزان بالای حتی عدد ۱۰۰۰ است که برای تهران خبر خوبی است.  

چمران تأکید کرد: هیچ یک از کارخانه‌های تهران، با سوخت گازوئیل یا هیچ سوخت دیگری که در این زمینه ایجاد مشکل کند؛ کار نمی‌کنند بلکه سوخت مصرفی آنها گاز است. حتی در مورد کارخانه‌هایی که در اطراف و یا خارج از شهر تهران هستند. اینها اقدامات خوبی است که صورت گرفته است.

رئیس شورا در ادامه با اشاره به افزایش تصاعدی تعداد دفعات تردد خودرو‌ها در سطح شهر به ویژه پس از کرونا اظهار کرد: ما هنوز به دوران قبل از کرونا باز نگشته ایم و همچنان شهروندان از خودرو‌های شخصی برای تردد استفاده می‌کنند. باید به این نکته نیز توجه داشت که وسائل عمومی کافی نیز وجود ندارد و شهروندان هنگام مراجعه به مترو یا اتوبوس با ازدحام بسیار مواجه می‌شوند. از این رو استفاده از خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند و تا زمانی که این مشکل را حل نکنیم؛ با موارد اینچنینی مواجه خواهیم بود.  

وی افزود: گرچه اتومبیل‌های جدید میزان مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرو‌های گذشته دارند؛ اما باز این هم مسئله ساز است و اینکه شهری مانند تهران، مستعد آلودگی است. شرایط جوی و جغرافیای تهران و محصور شدن آن با کوه‌های بلند همه و همه در حجم مشکل آلودگی هوا می‌افزاید. تهران از یک شهر خوش آب و هوا که در گذشته به عنوان باغ شهر شناخته می‌شد، به این وضع درآمده است.  

چمران در خصوص راه حل‌های موجود جهت رفع این مشکل توضیح داد: راه حل همانی است که در قانون رفع این معضل اعلام شده که باید یک به یک اجرا شود تا این مشکل رفع شود. مهمترین آنها، همان قانون مربوط به خودروهاست که متأسفانه شواهد حاکی از آن است که این قانون آن طور که باید و شاید اجرا نمی‌شود و خودرو‌های فرسوده‌ای که باید از صحنه خارج شوند همچنان فعال بود و جایگزین نشده اند.  

وی ادامه داد: در خصوص خودرو‌های برقی هم پرداخت‌هایی که باید انجام می‌شده، انجام نشده و بر اساس قانون وزارت نفت باید مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه پرداخت کند که این مورد نیز انجام نشده است. شهرداری نیز در این زمینه برنامه‌ای را مبنی بر پرداخت وام‌های بلندمدت در نظر دارد که البته این راهکار هم تقریباً عملی نیست چرا که تاکسیرانان توانایی باز پرداخت آنها به میزان بالا ندارند؛ بنابراین همه باید دست به دست دهند؛ شهرداری نیز وام هایش را بپردازد. در مورد تاکسی‌ها هم وزارت صمت و شهرداری اقداماتی را انجام داده اند که امیدواریم پرداخت وزارت نفت عملیاتی شود. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد کسی توان خرید این تاکسی‌های برقی را با این قیمت داشته باشد. اینها مشکلات و مسائل پیش روی موضوع رفع آلودگی هواست و تا رفع نشود؛ نمی‌توان به رفع معضل آلودگی امیدوار بود.  

رئیس شورا در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تمدید زمان رزرو قبور در آرامستان بهشت زهرا (س) توضیح داد: آنچه ما در این باره اعلام کرده ایم در ارتباط تسریع در تعیین تکلیف این موارد است، اما اینکه چگونه عملی شود را باید خود سازمان پیگیری کند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر