صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید پیگمنت سبز از پساب‌ کارگاه‌های آبکاری

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانوذرات اکسید کروم سبز از پساب‌های کارگاه‌های آبکاری شده است.
کد خبر : 936031

به گزارش خبرگزاری آنا، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از این نانوذرات در تولید رنگ استفاده شده که باعث افزایش شفافیت رنگ می‌شود.

فرآیند آبکاری در کنار تمام مزایایی که به همراه دارد، پسابی بر جای می گذارد که حاوی مقادیر زیادی از عناصر سنگین همچون کروم، نیکل، روی و غیره است و خطرات محیط‌زیستی جدی به ویژه برای آب‌های زیرزمینی در پی دارد. با توجه به نیاز کشور به صنعت آبکاری، حجم پساب تولید شده در کارگاه‌های آبکاری به شدت بالا است. شهرک‌های صنعتی در کلان شهرها و همچنین کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بافت شهری، علاوه بر تولید میزان زیادی پساب، در مواردی بسیاری از این پساب‌ها را بدون تصفیه رهاسازی کرده که در نهایت وارد سفره‌های آب زیر زمینی می‌شوند.

این شرکت استفاده از روشی نوین و کم‌هزینه که در آن کارگاه آبکاری متحمل هیچ هزینه‌ای نمی‌شود از این پساب‌ها نانوذرات اکسید کروم سبز تولید می‌کند که ماده‌ای پرکاربرد در صنایع مختلف است. با توجه به نسبت سطح به حجم بالاتر نانوذرات، این ماده باعث پوشش‌دهی بیشتر در رنگ‌ها و افزایش شفافیت نسبت به ذرات در مقیاس میکرون می‌شود. این ماده کاهش دمای زینترینگ در لعاب، ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در رنگ‌ها و جوهرها را به همراه دارد.

از این نانوذرات در صنایع رنگ‌سازی (رنگ‌های آنتی‌باکتریال، ضدخوردگی، مقاوم به سایش، مقاوم به شرایط جوی و حرارتی خاص)، صنایع جوهرسازی (جوهرهای آنتی‌باکتریال، جوهر پرینتر کاشی و سرامیک)، صنایع لعاب‌دهی (لعاب‌های رنگی)، صنایع مواد شیمیایی ساختمان (بتن‌های رنگی و مقاوم به سایش) و صنایع لنت‌سازی(تقویت مقاومت سایشی لنت) می‌توان استفاده کرد.

این شرکت در پژوه که با شتابدهنده دریچه همکاری دارد به عنوان هسته فناور در  پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد مستقر است. محصول این شرکت به عنوان طرح برگزیده سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ایران (جشنواره پیشگامان اینوتکس) انتخاب شده و اختراع آن نیز به ثبت رسیده است. این شرکت گواهی‌نانومقیاس آزمایشی و تاییدیه دانش‌بنیان نوپا را نیز دریافت کرده است.

این شرکت در در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو، ایران‌نانو ۱۴۰۳، حضور دارد. نمایشگاه بین‌المللی ایران نانو ۱۴۰۳ در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه سال جاری در سالن‌های ۵ (ملل) و ۴۴ (خلیج فارس) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری سبزی
ارسال نظر