صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

کیش اقتصادی اروپا به چینی‌ها

آنچه در روند تصمیم‌گیری اخیر اروپایی‌ها در قبال وضع تعرفه‌های گمرکی برای خودرو‌های چینی رخ داد، مصداق شکستی ترکیبی (از نوع اقتصادی-اعتباری) برای آلمان است که ادعای رهبری اقتصادی اروپا را دارد.
کد خبر : 936021

به گزارش خبرگزاری آنا، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در حمایت از اعمال تعرفه‌های جدید بر خودرو‌های برقی ساخت چین، مولد منازعه اقتصادی جدیدی میان پکن و بروکسل است و راه را برای گسترش این منازعه به ابعاد دیگر و درنهایت، تبدیل آن به یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار در آینده‌ای نه‌چندان دور باز خواهد کرد.

صورت ماجرا از این قرار است که به‌رغم مخالفت‌های «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، کشور‌های اتحادیه اروپا راه را برای اعمال تعرفه‌های اضافی بر خودرو‌های برقی وارداتی از چین باز کردند. بااین‌حال، هنوز زمان برای مذاکرات پکن-بروکسل باقی مانده است.

بدون شک، چینی‌ها نیز در مواجهه با این تصمیم (اگر عملیاتی شود)، دست بسته نمانده و ضمن اعمال اقدامات تنبیهی متقابل بر کالا‌های اروپایی، تعارضاتی را میان منافع شرکت‌های خصوصی و دولت‌های اروپایی خلق خواهند کرد

مخالفان این تصمیم اتحادیه اروپا و در رأس آنها آلمان، نتوانستند اکثریت کافی برای رد آن را به دست آورند. این اقدام بدان معناست که کمیسیون اتحادیه اروپا می‌تواند برای اعمال این تعرفه‌ها که تا ۳۵.۳ درصد خواهند بود، تصمیم بگیرد.

بدون شک، چینی‌ها نیز در مواجهه با این تصمیم (اگر عملیاتی شود)، دست بسته نمانده و ضمن اعمال اقدامات تنبیهی متقابل بر کالا‌های اروپایی، تعارضاتی را میان منافع شرکت‌های خصوصی و دولت‌های اروپایی خلق خواهند کرد.

پکن از این تاکتیک، در مواجه با جنگ اقتصادی با واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی استفاده کرد. این تاکتیک متقابل، تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و حتی در مواردی به پاشنه آشیل تجاری و اعتباری دولت سابق آمریکا تبدیل شد.

اما نکته بسیار قابل‌تأمل در این خصوص، ناتوانی دولت آلمان در رهبری اقتصادی اروپاست. آلمان در این خصوص نتوانست موضع خود را پیش ببرد. این پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا در بروکسل به این تعرفه‌ها رأی مخالف داد.

برلین برای جلوگیری از این مصوبه، ابتدا می‌بایست یک اکثریت ساده و سپس یک اکثریت واجد شرایط را سازمان‌دهی می‌کرد. برای این مخالفت، موافقت ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا با دست‌کم ۶۵ درصد از جمعیت کل اتحادیه لازم بود. بنابراین، ژرمن‌ها فراتر از تصمیم اتخاذشده، نسبت به از بین رفتن موقعیت سنتی خود به‌عنوان یک رهبر اقتصادی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو نگران هستند.

آنچه در روند تصمیم‌گیری اخیر اروپایی‌ها در قبال وضع تعرفه‌های گمرکی برای خودرو‌های چینی رخ داد، مصداق شکستی ترکیبی (از نوع اقتصادی-اعتباری) برای برلین است که حداقل به‌سادگی قابل جبران نیست.

سؤال اصلی اینجاست که آیا آلمان و کشور‌هایی که مخالف تصمیم اخیر در قبال چین هستند، قدرت بازگرداندن این بازی به سود منافع اقتصادی خود را خواهند داشت؟ پاسخ این سؤال در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر