صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

تامین داروی فاکتور ۹ بیماران هموفیلی فقط برای ۱ ماه

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران گفت: متاسفانه بعد از ۳ ماه نبود دارو اکنون به مدت ۱ ماه بیماران دارو دارند.
کد خبر : 935994

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، مدتی است که بیماران هموفیلی با کمبود دارو‌های فاکتور ۹ مواجه هستند. کمبود دارو یا حتی بهتر است بگویم نبود دارو بلای جان بیماران مختلف شده است. کار به جایی رسیده است که دیگر نمی‌توان گفت که مشکل از تحریم‌ها است یا کم‌کاری برخی مسئولان. مشکل نایاب شدن برخی دارو‌ها به قدری پررنگ است که بیماران گمان می‌کنند برخی از موضوع کمبود دارو سود می‌برند و دست‌هایی پشت پرده است.

گلایه بیماران از نبود داروی فاکتور ۹

بیماران هموفیلی مانند بسیاری از بیماران دیگر با نبود و نرسیدن به موقع دارو به آنها صدمات جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند. زمانی که به سراغ بیماران می‌رویم همه از نبود داروی فاکتور ۹ گلایه دارند، این درحالی است که رئیس سازمان غذاودارو معتقد این موضوع نیست و می‌گوید دارو به اندازه کافی برای بیماران وجود دارد.

حیدرمحمدی رئیس سازمان غذاو دارو نیز در رابطه با در رابطه با کمبود داروی فاکتور 9 بیماران هموفیلی گفت: گرچه تولید داخلی داروهای هموفیلی نقش مؤثری در کاهش وابستگی به واردات دارد، اما این فرایند به زمان نیاز دارد. در حال حاضر، بخشی از نیاز بازار به صورت فوری از طریق واردات تأمین خواهد شد.  در حال رایزنی با شرکت‌های بین‌المللی هستیم تا در صورت اختلال در یک مسیر، تأمین دارو از سایر مسیرها ادامه پیدا کند. این اقدام کمک می‌کند تا بیماران در شرایط بحرانی نیز بدون دغدغه به داروهای مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اظهارات رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران مبنی بر نایاب شدن دارو‌های فاکتور ۹ بیماران هموفیلی از پیگیری این مهم از رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: وی مدعی است شاید در این رابطه مشکلاتی وجود داشته باشد، اما مشکل عدم دسترسی به دارو برای هیچ بیماری وجود ندارد و اگر مواردی وجود دارد به سازمان غذا و دارو اعلام شود تا به فوریت آن را حل کنیم.

در همین راستا احمد قوی دل مدیر اجرایی و مشاوره هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا در رابطه با صحت این خبر و این که آیا بیماران با کمبود دارو مواجه هستند یا خیر، اظهار کرد: به دلیل اهمیت جان بیماران قرار است بدون تعارف صحبت کنم. با صراحت عرض می‌کنم رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با موضوع نبود داروی فاکتور ۹ بیماران هموفیلی همه واقعیت‌ها را نمی‌گوید.

۳ ماه است که بیماران با مشکل نبود داروی فاکتور ۹ مواجه هستند

وی ادامه داد: چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه زمانی که ما نبود داروی فاکتور ۹ را اعلام کردیم، حتی یک عدد دارو نیز در دسترس بیماران نبود. درحال حاضر رئیس سازمان غذا و دارو زمانی این مسئله را کتمان می‌کند که دو روز گذشته دستور توزیع ۵ هزار دارو در کشور صادر شده است. بله رئیس سازمان غذا و دارو درست می‌گوید، ۲ روز است که داروی این بیماران توزیع شده است؛ اما چرا در ۳ ماه گذشته که داروی این بیماران نبود و آنها با مشکلات بسیاری مواجه بودند، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار نظر نمی‌کرد. رئیس سازمان غذا و دارو درحالی موضوع نبود داروی فاکتور ۹ را کتمان می‌کند که بیماران ۳ ماه است با نبود دارو مواجه هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو درحالی موضوع نبود داروی فاکتور ۹ را کتمان می‌کند که بیماران ۳ ماه است با نبود دارو مواجه هستند

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران افزود: معمولا داروی فاکتور ۹ بیماران هموفیلی در کشور آلمان ساخته می‌شود. پلاسمایی که سازمان انتقال خون جمع آوری می‌کند به خارج از کشور فرستاده شده تا به ۴ داروی فاکتور ۸، فاکتور ۹، آلبومین و ایمونوگلوبین یا IVIG تبدیل شود. در این میان اشتباه استراتژیکی که سازمان غذا و دارو انجام داده است این است که از حدود ۴۵۰ هزار لیتر پلاسمایی که جمع آوری شده است، نیمی از آن را به یک شرکت داده و گفته است که فاکتور ۹، فاکتور ۸، آلبومین و ایمونوگلوبین برای ما تهیه کند و نیم دیگر آن را به شرکتی دیگر داده و گفته که داروی فاکتور ۹ ما را قرار است یک شرکت دیگر بسازد و پاسخ گوی نیاز بیماران است بنابراین شما فقط فاکتور ۸، آلبومین و IVIG بسازید. همین مسئله موجب شده است فاکتور ۹ بیماران هموفیلی کم یاب شود، زیرا شرکت مورد نظر نیز نتوانسته تعداد مورد نیاز را وارد کند.

وضعیت داروی فاکتور ۹ پایدار نیست

قوی دل تصریح کرد: اخیرا به اندازه مصرف یک ماه بیماران هموفیلی دارو تامین شده است، اما مشکل دیگر این است که اصلا معلوم نیست تا چند روز آینده دارو در دسترس است. متاسفانه درحال حاضر بیماران فقط برای یک ماه دارو دارند. متاسفانه وضعیت داروی فاکتور ۹ وضعیت پایداری نیست.

سازمان غذا و دارو مکلف است ۶ ماه ذخیره دارویی داشته باشد

مشاوره هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران گفت: سازمان غذا و دارو به جای این که توضیحات اصولی به مردم ارائه نمی‌دهد. براساس قانون پدافد غیرعامل سازمان غذا و دارو مکلف است ذخیره دارویی برای کشور پیش‌بینی کند. این سازمان موظف است حداقل ذخیره دارویی ۶ ماهه برای بیماران داشته باشد. در حال حاضر بیماران فاکتور ۹ در یک عدم امنیت درمانی به سر می‌برند و صحبت‌های سازمان غذا و دارو غیر شفاف است.

وی بیان کرد: سازمان غذا و دارو باید توضیح دهد که در سال چه میزان پلاسما جمع‌آوری می‌شود و به کدام کشور صادر می‌شود و چه میزان از ان به دارو تبدیل شده و به کشور بازمی‌گردد؟ این فرآیند‌ها چگونه انجام می‌شود که داروی فاکتور ۸ به کشور می‌رسد، اما فقط چهار یا پنج ماه تاریخ مصرف دارد. همین تاریخ مصرف نشان دهنده این است که این دارو به حدی دیر از کشور تولید کننده گرفته شده که در معرض فاسد شدن است. سازمان غذا و دارو آنقدر فرایند‌ها را پیچیده و طولانی می‌کند که برخی دارو‌ها حتی ۲۰ روز انقضا هم ندارند.

براساس قانون پدافد غیرعامل سازمان غذا و دارو مکلف است ذخیره دارویی برای کشور پیش‌بینی کند. این سازمان موظف است حداقل ذخیره دارویی ۶ ماهه برای بیماران داشته باشد.

تامین دارو فقط برای یک ماه

قوی دل گفت: متاسفانه بعد از ۳ ماه نبود دارو اکنون به مدت ۱ ماه بیماران دارو دارند. همه این مسائل رنجی است که بر دوش بیماران است و آنها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

وی در پایان به سازمان غذا داروپیشنهاد کرد: همه حقایق را به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان بگویند. حداقال تصویری از نامه انجمن پلاسما را به صادقیان مدیر کل اداره دارو ( به شماره۴۱/پ / ۱۴۰۳ به ناریخ دهم مهرماه ۱۴۰۳)  را تحویل دهند. بی تعارف بیماران نیازمند فاکتور ۹  و مصرف کنندگان فاکتور ۸ پلاسمایی با این وضعیت امنیت درمانی ندارند و به سادگی گرفتار معلولیت های بی بازگشت می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر