صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مقابله با جزیره گرمایی شهری؛

آیا پارچه‌های جدید می‌تواند مردم را در شهر‌های شلوغ خنک نگه دارد؟

گروهی از دانشمندان چینی و استرالیایی پارچه جدیدی ابداع کرده اند که می‌تواند دمای محیط را در هوای گرم شهری برای شهروندان کاهش دهد.
کد خبر : 935971

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازیورونیوز، مهندسان دانشگاه ژنگژو در چین و دانشگاه استرالیایی جنوبی پارچه نوینی خلق کرده اند که با کاهش دمای محیط، تحمل گرما را در لباس‌های آینده آسان‌تر می‌کند.
 
آنها می‌گویند این پارچه را می‌توان در لباس، کلاه، کفش و حتی سطوح ساختمانی به کار گرفت و با استفاده از آن اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش داد.

«یانگ ژه هو» «Yangzhe Hou» یکی از مجریان این طرح، می‌گوید: توانایی این پارچه، در کاهش غیرفعال دما، جایگزین پایداری برای تهویه مطبوع معمولی، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش فشار روی شبکه‌های برق در طول موج گرماست.»
 
جنس این پارچه خنک کننده از چیست؟

این پارچه قابل پوشیدن به گونه‌ای طراحی شده است که از سویی نور خورشید را منعکس می‌کند و اجازه می‌دهد گرما از آن خارج شود و از سوی دیگر مانع از ورود اشعه‌های خورشید و کاهش دما می‌شود.

هو می‌گوید برای ساخت این پارچه از اصل خنک کننده تابشی استفاده شده است؛ یک فرآیند طبیعی که در آن مواد گرما را به جو و در نهایت به فضا منتشر می‌کنند.

وی افزود: «بر خلاف پارچه‌های معمولی که گرما را حفظ می‌کنند، این منسوجات از سه لایه ساخته شده اند که برای خنک سازی بهینه، مهندسی شده اند.»

لایه بالایی از الیاف پلی متیل پنتن ساخته شده است که اجازه می‌دهد گرما به طور موثر منعکس شود. در لایه میانی، نانوسیم‌های نقره تعبیه شده که بازتاب پارچه را افزایش داده و از رسیدن گرمای اضافی به بدن جلوگیری می‌کند؛ و در نهایت، لایه زیرین که از پشم ساخته شده، گرما را از پوست دور نگه می‌دارد و خنک ماندن افراد را حتی در گرم‌ترین محیط‌های شهری تضمین می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند: «آزمایش‌ها نشان داده وقتی این پارچه به صورت عمودی قرار می‌گیرد، ۲.۳ درجه سانتیگراد خنک‌تر از منسوجات سنتی است و درصورت قرار گرفتن به صورت پوشش سطحی افقی تا ۶.۲ درجه سانتیگراد خنک‌تر از محیط اطراف باقی می‌ماند.»

ممکن است به نظر دور از ذهن بیاید که این نمونه اولیه بتواند نیاز به کولر‌های تولید کننده گاز‌های گلخانه‌ای را در شهر‌ها به زودی کاهش دهد، اما محققان کاربرد گسترده‌ای برای طراحی آنها در نظر گرفته اند.

آنها امیدوارند این فناوری بتواند راه خود را در مصالح ساختمانی، مبلمان فضای باز و برنامه ریزی شهری پیدا کند.

موانع فعلی عرضه چنین پارچه‌ای بیشتر شامل فرایند پرهزینه تولید آن است و محققان می‌گویند دوام طولانی مدت منسوجات قبل از تجاری سازی به بررسی بیشتر و حمایت دولتی نیاز دارد.

به گفته آنها اینکه مصرف کنندگان بخواهند برای چنین لباس‌هایی پول بیشتری پرداخت کنند، بستگی به اثر خنک کنندگی، دوام، راحتی و آگاهی محیطی آن‌ها دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر