صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازنگری در استانداردهای ملی اعتباربخشی با الهام‌گیری از نسخه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی آموزش

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، هدف از برگزاری سلسله پنل‌های آموزشی را آشنایی و تسلط ذی‌نفعان با مفاهیم پایه و جدید استاندارد‌های ملی شده اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی بر اساس نسخه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی آموزش پزشکی خواند.
کد خبر : 935864

به گزارش خبرگزاری آنا، بابک ثابت‌، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، در پنل‌ آموزشی استانداردهای اعتباربخشی پزشکی عمومی که در دانشکده پزشکی و فناوری‌های یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در راستای برنامه راهبردی دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی در خصوص تضمین و ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی از مسیر اعتباربخشی از دو سال قبل، بازنگری استانداردهای ملی اعتباربخشی در دستور کار دبیرخانه قرار گرفت و هم‌اکنون استانداردهای ویراست سوم در کمیسیون معین شورای عالی برنامه‌ریزی مصوب شده و در حال طی نمودن مراحل اداری جهت ابلاغ کشوری است.

وی افزود: این استانداردها با الهام‌گیری از نسخه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، خوانش انتقادی استانداردهای ویراست دوم و البته شرایط آموزش پزشکی کشور تدوین شده‌اند.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، از گنجاندن واحدی با عنوان اعتباربخشی و حاکمیت آموزشی در برنامه‌درسی ملی مقطع دکتری آموزش پزشکی خبر داد و گفت: این واحد در ترم گذشته برای نخستین بار در دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری با همکاری دبیرخانه پزشکی عمومی ارائه شد و یکی از نوآوری‌های طراحی یاددهی-یادگیری آن تدریس گروهی همزمان مسئول درس با ۴ نفر از سرگروهان کشوری حوزه‌های متقارن استانداردهای اعتباربخشی بود.

ثابت، با اشاره به رضایت بالای دانشجویان از طراحی آموزشی این واحد گفت: با توجه به اینکه دور سوم اعتباربخشی پزشکی عمومی بر اساس استانداردهای ویراست سوم انجام خواهد شد، یکی از نیازهای اساسی دبیرخانه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی برای ذی‌نفعان برنامه و آشنایی و تسلط ذی‌نفعان با مفاهیم پایه و جدید در استانداردهای ۲۰۲۰ بود.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، افزود: از آنجا که یکی از ارکان مهم در اعتباربخشی، خبرگی آموزشی است در این دوره‌ها از تمامی پتانسیل‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای ارتقاء دوره استفاده خواهد شد.       

گفتنی است، اولین پنل از سلسله پنل‌های آموزشی با عنوان "مقدمه استانداردهای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمومی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی نسخه 2020" در روز شنبه 14 مهرماه با حضور 15 نفر به صورت حضوری و 256 نفر به صورت آنلاین از سراسر کشور برگزار شد. این پنل به ریاست دکتر سلیمان احمدی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری) و سخنرانی دکتر بابک ثابت (دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر مهدی آقاباقری (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و معاون اعتباربخشی فرامرزی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت) دکتر نیکو یمانی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، دکتر رقیه گندمکار (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و دکتر مرضیه نجومی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران) برگزار شد.

همچنین در راستای اعلام نیاز دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی، یک رساله مقطع دکتری تخصصی آموزش پزشکی با محوریت اعتباربخشی نیز با مشاوره پروفسور  Ricardo León-Bórquez، پرزیدنت  فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، و یک پایان‌نامه ارشد با محوریت شبیه‌سازی در آزمون‌های آسکی در حال انجام است. این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی برای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی در کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر