صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پژوهشگاه فاوا برگزار شد؛

بررسی استاندارد‌های اینترنت اشیاء با حضور معاون وزیر ارتباطات

کارگاه آموزشی مروری بر استاندارد‌های اینترنت اشیا به صورت حضوری و آنلاین در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
کد خبر : 935863

به گزارش خبرگزاری آنا، امروز صبح، کارگاه آموزشی مروری بر استاندارد‌های اینترنت اشیا به صورت حضوری و آنلاین در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این کارگاه که با حضور دکتر انصاری، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعدادی از فعالان بخش خصوصی و دولتی در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد، به بررسی و بحث در مورد استاندارد‌های اینترنت اشیا پرداخت.

این کارگاه آموزشی از سه بخش تشکیل شد؛ در بخش اول استاندارد‌های اینترنت اشیا مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش، ابتدا مفهوم استاندارد در اینترنت اشیا و اهمیت استانداردسازی در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. سپس، حوزه‌های رگولاتوری و استانداردسازی و استاندارد‌های سخت‌افزاری اینترنت اشیا به تفصیل مورد بحث قرار گرفتند.

همچنین در بخش دوم، ملاحظات امنیتی سخت‌افزار و شبکه اینترنت اشیا مورد بررسی قرار گرفت. این بخش شامل معرفی حملات علیه امنیت اینترنت اشیا و ملزومات امنیتی آن بود. همچنین، امنیت فیزیکی اینترنت اشیا و حملات سخت‌افزاری مطرح، کنترل مدیریت دسترسی فیزیکی به تجهیزات اینترنت اشیا، معماری امنیتی اینترنت اشیا و خلاصه‌ای بر امنیت ارتباطی آن و ضرورت امنیت و حریم خصوصی در اینترنت اشیا و مرور برخی حملات مورد بررسی قرار گرفت.

در بخش سوم نیز، ملاحظات امنیتی پلتفرم و اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش، امنیت زیرساخت‌های ابری برای پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا، سطوح دسترسی کاربران و اطلاعات داشبوردها، امنیت داده و حریم خصوصی کاربران، امنیت پروتکل‌های داده‌ای و ذخیره‌سازی اطلاعات و یکپارچگی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است یکی از موضوعات مهمی که در این کارگاه به آن پرداخته شد، فاکتور‌های اثرگذار بر تدوین استاندارد‌های اینترنت اشیا بود. این فاکتور‌ها شامل هزینه و اقتصادی بودن، تحولات سریع فناوری، مصرف انرژی، قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی، تنوع کاربرد‌ها و صنایع، امنیت، مقیاس‌پذیری و سازگاری و همچنین تطبیق‌پذیری با فناوری‌های قدیمی بودند.

در ادامه کارگاه، شرکت‌کنندگان به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در استانداردسازی اینترنت اشیا پرداختند. یکی از چالش‌های مهم در این حوزه، سرعت بالای تحولات فناوری و نیاز به تطبیق سریع استاندارد‌ها با این تحولات است. همچنین، اهمیت امنیت و مقیاس‌پذیری در تدوین استاندارد‌های اینترنت اشیا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

در بخش پایانی کارگاه، شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین و حضوری به پرسش و پاسخ درباره استاندارد‌های اینترنت اشیا پرداختند. این بخش از کارگاه فرصتی بود تا شرکت‌کنندگان نظرات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به سوالات خود پاسخ دهند.

این کارگاه با هدف افزایش آگاهی و دانش فعالان حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در زمینه استانداردسازی برگزار شد و توانست بستری مناسب برای تبادل نظر و تجربیات بین شرکت‌کنندگان فراهم کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر