صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بومی سازی سوپر آلیاژ اینکونل با مقاومت فوق العاده بالا در برابر اکسیداسیون

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید و بومی سازی سوپر آلیاژ اینکونل شده است که تا 1200 درجه سانتیگراد در برابر اکسیداسیون مقاومت دارد.
کد خبر : 935817

به گزارش خبرگزاری آنا، یک شرکت دانش بنیان در زمینه ساخت کوره های صنعتی و لوازم یدکی در صنعت سیمان، آهک، فولادسازی و گندله سازی فعالیت می کند.

ساخت انواع واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی، اجرای عملیات عمرانی، ساختمانی و راه سازی، ساخت تجهیزات، ماشین آلات و تاسیسات واحدهای مختلف صنعتی، ساخت انواع سازه و اسکلت فلزی و تولید، ساخت و تدارک انواع لوازم یدکی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی از جمله فعالیت های این شرکت است.

سوپر آلیاژ اینکونل از محصولات دانش بنیان این شرکت است.

محمد فروغی مقدم، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در توضیح عملکرد و کاربست این محصول گفت: اینکونل 601 یک سوپر آلیاژ نیکل-کروم است که مقاومت خوبی به اکسیداسیون در دمای بالا نشان می دهد. این آلیاژ همچنین مقاومت خوبی در محیط های خوردنده آبی دارد و مقاومت خزشی خوبی به طور کلی در دمای بالا از خود  نشان می  دهد. از دیگر ویژگی های آن استحکام مکانیکی مناسب و شکل پذیر بودن است. گفتنی  است این آلیاژ قابلیت جوشکاری و ماشین کاری هم دارد.

وی ادامه داد: مقاومت منحصر به فرد این آلیاژ به اکسیداسیون تا 1200 درجه سانتیگراد حتی در برابر نوسانات و سیکل های حرارتی باعث شده تا کاربردهای بسیار گسترده ای در صنعت پیدا کند.

به گفته او، این سوپر آلیاژ استراتژیک به عنوان گیره در دیواره انواع کوره های صنعتی علی الخصوص دیواره کوره های احیاء مستقیم به دلیل تنش های خزشی موجود در آن جا و مقاومت مکانیکی بالا در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نیاز بسیار صنعت و جلوگیری از خروج ارز برای واردات این محصول و همچنین بی اثر کردن تحریم ها در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

فروغی مقدم با بیان اینکه شرکت پولاد پوشش آونگ  20 تن سوپر آلیاژ اینکونل در سال ظرفیت تولید دارد، افزود:  در سال چیزی حدود بالای 100 تن واردات در این حوزه داریم، از این رو با بومی سازی این محصول می توان ارزآوری قابل توجهی را رقم زد این در حالی است که تولید و بومی سازی این محصول تقریبا با 60 درصد هزینه واردات آن قابل انجام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این محصول با توجه به خواص فیزیکی و فرمول شیمیایی می تواند در دماهای بالا به عنوان یک فلز آلیاژ نسوز استفاده شود، از این رو، یکی از کاربردهای این محصول در صنایع نظامی است و از آلیاژهای تحریمی محسوب می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری
ارسال نظر