صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۷ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
با نادیده‌گرفتن تحریم‌های غرب؛

بلومبرگ: هند دومین تأمین‌کننده فناوری روسیه است

برآورد‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر، تقریباً حدود یک‌پنجم از فناوری‌هایی که در اختیار صنایع نظامی روسیه قرار می‌گیرد، از سوی هند تأمین می‌شود.
کد خبر : 935733

به گزارش خبرگزاری آنا، مقام‌های اروپایی و آمریکایی به «بلومبرگ» گفته‌اند که هند به دومین تأمین‌کننده فناوری‌های حیاتی محدودشده برای روسیه تبدیل شده است.

صادرات هند از اقلام محدودشده مانند ریزتراشه‌ها، مدار‌ها و ماشین‌ابزار‌ها در ماه‌های آوریل و مه از ۶۰ میلیون دلار آمریکا فراتر رفت و در جولای به ۹۵ میلیون دلار رسید که حدود ۲ برابر ماه‌های قبل در سال ۲۰۲۴ است.

این آمار به‌منزله آن است که تقریباً حدود یک‌پنجم از فناوری‌هایی که در اختیار صنایع نظامی روسیه قرار می‌گیرد، از سوی هند تأمین شده است.

با این اوصاف، هند اکنون تنها چین را به‌عنوان صادرکننده اول در این حوزه در مقابل خود دارد.

نکته جالب آنکه دهلی‌نو خود را مقید به پاسخ‌گویی به شرکای غربی نمی‌داند که در حمایت از اوکراین، خواستار توقف ارسال این قبیل فناوری‌ها به روسیه هستند.

این نشان‌دهنده راه دشواری است که آمریکا و متحدان اروپایی برای محدود کردن توان نظامی روسیه آن‌هم دو سال و نیم بعد از آغاز جنگ اوکراین در پیش دارند.

درحالی‌که صادرات بیشتر این اقلام که کاربری دوگانه دارند، به‌طور مستقیم به روسیه ممنوع است، این کشور به خرید این محصولات از کشور‌های ثالث که گاهی زیرمجموعه‌های شرکت‌های غربی یا شبکه‌های واسطه هستند، روی آورده است.

علاوه بر ترکیه و امارات متحده عربی به‌عنوان دو نقطه بزرگ ترانزیت این فناوری‌ها، در حال حاضر شاهد ظهور هاب‌های جدیدی مثل هند، مالزی و تایلند هستیم.

گفته می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ماه ژوئیه با ارسال نامه‌ای به مقام‌های هند، در مورد خطرات تحریمی که متوجه شرکت‌ها و بانک‌های هندی است، هشدار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر