صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد؛

اجرای چرخه نخبگانی و افزایش اثرگذاری نخبگان در جامعه

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: با تعریف چرخه نخبگانی، زمینه برای استفاده بهتر و افزایش دامنه اثرگذاری نخبگان در جامعه فراهم خواهد شد.
کد خبر : 935727

به گزارش خبرگزاری آنا، حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور که صبح امروز به استان گیلان سفر کرده است، در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این استان، با اشاره به فعالیت یکصد شرکت دانش‌بنیان در این استان گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته است به ۳۰ هزار شرکت افزایش پیدا می‌کند.

افشین ادامه داد: البته همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بر دانش‌بنیان‌های واقعی تأکید دارند، باید دقت لازم را در ارزیابی و تایید شرکت‌ها انجام بدهیم. در واقع پتانسیل کشور خیلی زیادتر از این تعداد است و می‌توانیم شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد که در توسعه مرزهای فناوری توانمند هستند، داشته باشیم،100 شرکت دانش‌بنیان برای استان گیلان که ظرفیت‌های بسیار خوب زیستی، نیروی انسانی و فناوری دارد، عدد پایینی است. شرکت‌هایی که امروز مورد بازدید قرار گرفتند، جزو دانش‌بنیان‌های خوب کشور هستند اما این تعداد متناسب ظرفیت استان نیست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان گیلان گفت: طی توافق‌هایی که با استاندار محترم صورت گرفت، زمینه‌ای فراهم خواهد شد که در یک بازه زمانی مشخص، تعداد شرکت‌های دانش‌ینیان استان حدأقل دو برابر شود، زیرا این استان پتانسیل‌های بسیار بالایی از جمله نیروی انسانی دارد که می‌تواند در توسعه مرزهای دانش و فناوری، نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی با اشاره به اقدام معاونت علمی برای حل مشکل محدودیت فضای استقرار شرکت‌ها با همکاری استانداری گیلان گفت: حمایت از شرکت‌هایی که در لبه دانش‌ حرکت می‌کنند از جمله حوزه های هوش مصنوعی و کشاورزی اولویت دارد و شرکت‌های این استان نیز باید روی این فناوری‌ها تمرکز کنند و کاربردهای هوش مصنوعی را نیز در فعالیت‌هایشان مد نظر قرار دهند. معاونت علمی از این شرکت‌های دانش‌بنیان با تعریف بسته های ویژه حمایت می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعریف چرخه نخبگانی برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر گفت: در این چرخه که از کودکی آغاز می‌شود و تا پایان زندگی یک نخبه ادامه پیدا می‌کند این پتانسیل دوباره به ابتدای کار بازمی‌گردد، حمایت های مختلفی صورت می‌گیرد. ممکن است این سوال پیش بیاید که از یک نخبه در سنین بالا چه حمایتی صورت می‌گیرد، به نظرم یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها حفظ جایگاه و احترام به نخبه است. استفاده از دانش نخبگان، وصل کردن نخبه به شبکه نخبگانی، ارتقای وضعیت معیشتی و حمایت‌های مادی و معنوی از انان در چارچوب این احترام تعریف می‌شود.

وی با بیان این‌که تمامی نخبگان به دنبال این هستند که در جامعه اثر مثبت داشته باشند، ادامه داد: وقتی از یک فرد نخبه پرسیده می‌شود چه زمانی خوشحال هستی و لذت واقعی را درک می‌کنی، پاسخ خواهد داد زمانی که بتوانم به جامعه و مردم خدمتی ارائه کنم و اثرگذار باشم، وقتی که ذهن یک نخبه آرام و فارغ از دغدغه‌های روزمره باشد، قطعا این اثرگذاری بهتر و بیش‌تر خواهد بود بر همین اساس با حمایت استاندار مسکن نخبگان که پیش‌تر وعده داده شده بود، با جدیت پیگیری می‌شود و این امر با مساعدت استاندار برای تخصیص زمین، محقق خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم حمایت‌های دیگری را نیز که در بسته‌های حمایتی و طرح های مختلف بنیاد نخبگان تدوین خواهد شد، اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر