صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حاشیه‌های نشست رئیس‌جمهور با دانشجویان؛ از بیان درد و دل تا شنیدن صدای منتقد

آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز جمعه با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از استادان، دانشجویان و مسئولان برگزار شد. این مراسم با حواشی و واکنش‌های متنوعی از سوی دانشجویان همراه بود.
کد خبر : 935701

به گزارش خبرگزاری آنا، صبح امروز رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران حضور پیدا کرد. قبل از شروع مراسم، دانشجویان با اشتیاق و انتظار در محوطه دانشگاه حضور داشتند تا در نخستین دیدار رئیس‌جمهور دولت سیزدهم با دانشجویان، وی را ملاقات کنند. این اولین باری بود که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس قوه مجریه به جمع دانشگاهیان رفته بود. بسیاری از دانشجویان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که مطالبات و خواسته‌های خود را از ریاست جمهوری با صدای بلند اعلام می‌کردند.

این گردهمایی با حضور وزیران علوم، بهداشت و درمان، و دیگر مقامات دولتی برگزار شد. نمایندگانی از شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این مراسم حضور داشتند. مجری مراسم، محمد نظری، چهره‌ای شناخته‌شده از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وظیفه اجرای برنامه را بر عهده داشت.

فضای مشارکتی در سالن

سالن برگزاری این مراسم مملو از دانشجویان و اساتید بود که به منظور بیان نظرات خود و شنیدن دیدگاه‌های رئیس‌جمهور تجمع کرده بودند. شور و شوق قابل توجهی در فضای سالن حاکم بود و دانشجویان در انتظار فرصتی برای طرح سوالات و تبادل نظر با رئیس‌جمهور بودند.

طرح مسأله «وفاق ملی»

در ادامه، وزیر علوم در سخنرانی خود به موضوع «وفاق ملی» پرداخته و به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین اشاره کرد. پس از آن، وزیر بهداشت نیز بر اهمیت «دیپلماسی علمی» تأکید کرد و نسبت به خطرات عقب‌ماندگی در صورت عدم ارتباط با دانشگاه‌های معتبر جهانی هشدار داد.

صدای منتقدان به گوش رسید

زمانی که رئیس‌جمهور خواست سخنرانی خود را آغاز کند، تعدادی از دانشجویان با صدای بلند درخواست فرصت برای بیان نظرات خود کردند. وی در پاسخ به این درخواست، از دانشجویان خواست که یک نفر را به نمایندگی انتخاب کنند تا بلافاصله به سخنرانی بپردازد. این درخواست دانشجو به فرصتی تبدیل شد تا صدای منتقدان در این گردهمایی شنیده شود.

علیرضا صفری، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، به تریبون دعوت شد. او با تأکید بر اهمیت حفظ استقلال دانشگاه‌ها و جلوگیری از سیاست‌زدگی در فضای تحصیل، به بیان خواسته‌های خود پرداخت. او همچنین از رئیس‌جمهور خواست که در روز 16 آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حضور یابد تا صدای تشکل‌های دانشجویی به گوش برسد.

گلایه رئیس‌جمهور از بی‌نظمی

پس از سخنرانی نماینده دانشجویان، رئیس‌جمهور مجدد به جایگاه سخنرانی بازگشت و با انتقاد از بی‌نظمی که هنگام صحبت او ایجاد شد، گفت: «اینگونه فعالیت‌ها نشان‌دهنده علاقه شما به بیان نظرات است، اما رعایت نظم در این گونه مراسم ضروری است». او ادامه داد که اگر فضایی برای انتقاد سالم و سازنده ایجاد نشود، نشانه‌ای از عدم درک صحیح از جدیت برنامه‌ها است.

در پایان این مراسم، رئیس‌جمهور با استقبال از انتقادات سازنده، نشان داد که شنیدن صدای انتقاد در جامعه دانشگاهی برای او حائز اهمیت است و تأکید کرد که می‌توان به راحتی در همه ابعاد و از همه جوانب انتقاد کرد، به شرط آنکه این انتقادات سازنده و اصولی باشند. 

مراسم با اذعان به این نکته خاتمه یافت که دولت باید به صدای دانشگاهیان توجه کند و دانشگاه‌ها نیز باید به مکانی برای ابراز آزادانه نظرات و ایده‌ها تبدیل شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر