صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مطرح کرد:

رسانه‌ها باید خبرنگار پژوهشگر تربیت کنند/ هیئت علمی باید روزنامه نگاری کند تا به مردم نزدیک شود

احمدرضا روشن عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی معتقد است ایرادی که رسانه‌ها دارند این است که باید خبرنگار پژوهشگر داشته باشند تا به موضوعات به صورت سطحی ننگرند بلکه به شکل عمقی و ریشه‌ای در کنه اخبار ورود و آنها را واکاوی کنند.
کد خبر : 935649

احمدرضا روشن عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفتگو با خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری آنا، بیان داشت: یک اشکال این است که مسئولیت اجتماعی را تنها به کارکرد‌های آموزش و پژوهش و خدمات محدود می‌کنیم در حالیکه باید توجه داشته باشیم که کارکرد‌های دانشگاه؛ تنها آموزش و پژوهش و خدمات نیست. اینها کارکرد‌های تکنیکی است و ما باید به کارکرد‌های اخلاقی هم در مسئولیت اجتماعی توجه کنیم مثلا اینکه دانشگاه تا چه حد می‌تواند به کاهش فقر و بی عدالتی و یا رفع بیماری‌های همه گیر و ... توجه کرده و برای آنها راهکار تدوین کند.

ما باید این بُعد مسئولیت اجتماعی را هم برجسته کنیم و ببینیم که دانش و علم چقدر می‌توانند در کاهش جرم تاثیرگذار باشند. دانشگاه‌ها باید سعی کنند تا به مشکلات ملموس مردم کمک کنند و لذا باید یک کارکرد مهم و جدیدی را به کارکرد‌های دانشگاه اضافه کرد و آن این است که که کارکرد‌های اخلاقی هم باید مد نظر قرار گیرند و برجسته شوند.

 یکی از ستون‌های توسعه کشور رسانه‌ها هستند

روشن افزود: نقش رسانه‌ها و کمک و همراهی با نهاد دانشگاه می‌تواند در همراه کردن مردم تاثیر گذار باشد. یکی از ستون‌های توسعه کشور رسانه‌ها هستند. با تقویت رسانه در جهت درست می‌توان پیشرفت کشور را تسریع کرد. رسانه عامل و ابزار آگاهی بخشی است.

نقش رسانه‌ها و کمک و همراهی با نهاد دانشگاه می‌تواند در همراه کردن مردم تاثیر گذار باشد

اما ایرادی که رسانه‌ها دارند این است که باید خبرنگار پژوهشگر داشته باشند تا تنها به موضوعات سطحی ننگرند بلکه عمقی و ریشه‌ای در کنه اخبار ورود و آنها را واکاوی کنند. در واقع، یک خبرنگار باید یک پژوهشگر حرفه‌ای باشد.
 
وی ادامه داد: یک خبرنگار باید به اصول تحقیق واقف باشد و به یک مسئله رسانه‌ای از نگاه تحقیقی بنگرد. حتی هیئت علمی هم باید خبرنگار و روزنامه نگار باشد. مثلا پل کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصاد، مقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز بود یا میلتون فریدمن و پل ساموئلسون در روزنامه‌ها و مجلات عمومی فعال بودند و قلم می‌زدند. منظور این است که باید این فرهنگ در دانشگاه‌های ما ترویج شود که فعالیت هیئت علمی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی یک ارزش علمی قلمداد شود و هیئت علمی چنین کار‌هایی را کسر شأن خود نداند. هیئت علمی باید روزنامه نگاری کند تا به مردم نزدیک شود. حتی در آیین نامه ارتقاء هم اینگونه فعالیت‌های اجتماعی باید لحاظ شود و امتیاز بگیرد.

رسانه‌ها، خبرنگار پژوهشگر ندارند

پس یک معضل این است که رسانه‌ها، خبرنگار پژوهشگر ندارند و مسئله دیگر این است که دانشگاهیان ما هم نسبت به اهمیت رسانه‌های عمومی، آگاهی و توجه ندارند. وقتی یک مطلبی مبتنی بر اصول علمی چاپ شود مردم به آن یافته‌ها بیشتر اعتماد دارند و از طرف دیگر، اگر جامعه دانشگاهی به اهمیت رسانه واقف باشند می‌تواند نسبت به یافته‌های خود اطلاع رسانی و آگاهی بخش بهتری را انجام دهد.
 
احمدرضا روشن عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌هایی برای تعمیق بنیاد‌های اندیشه‌ای و پژوهشی موسسه با توسل به رسانه‌های جدید انجام شده است، گفت: در موسسه یک گروه آینده پژوهی داریم که بر روی هوش مصنوعی در حال فعالیت است. همچنین نشریات ادواری و غیر ادواری زیادی داریم و دو مجله علمی هم داریم. کتاب‌های متعددی را هم چاپ کردیم.

کتاب‌های موسسه برنامه ریزی آموزش عالی که هر سال چاپ می‌شود و داده‌های آماری که در خودش دارد به عنوان درون داده توسط موسسات دیگر می‌تواند در تحقیقات آنها مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

مهمترین چالش نظام آموزش عالی؛ چالش اعتماد است

وی در رابطه با بحث چالش‌های موجود در حکمرانی و توسل جستن به انجمن‌ها و استفاده از حضور مردمی در انجام امور اجرایی و تحقیقاتی بیان کرد: الان مهمترین چالش نظام آموزش عالی؛ چالش اعتماد است. ما مشکلات مالی و استقلال داریم و چیزی که الان در اولویت است و مسئولان نظام آموزش عالی باید به آن توجه کنند این است که اعتماد مردم به آموزش عالی کم شده است.

ده سال پیش هیئت علمی شدن، حرمتی داشت، اما الان می‌بینیم که حتی برای اساتید و هیئت علمی‌های ما طنز می‌سازند و آن طور که باید از اعتبار و احترام کمتری برخوردار هستند

ده سال پیش هیئت علمی شدن، حرمتی داشت، اما الان می‌بینیم که حتی برای اساتید و هیئت علمی‌های ما طنز می‌سازند و آن طور که باید از اعتبار و احترام کمتری برخوردار هستند. یا بحثی که توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی در مورد افزایش حقوق هیئت علمی‌ها می‌شود این است که به آنها برچسب نجومی بگیر زده می‌شود.

در حالی که باید توجه داشت که محور توسعه کشور ما علم است و علم است که پیشرفت و توسعه کشور را رقم می‌زند. در واقع پیشرفت علمی توسط هیئت علمی صورت می‌گیرد و وقتی اعتماد جامعه به علم کم می‌شود ابزار اصلی توسعه نیز ضعیف می‌شود. این بحث کاهش اعتماد به نظام آموزش عالی یعنی ضربه زدن به شأن علم است و حاملان علم که هیئت علمی هستند، شأن آنها در جامعه کم شده است در حالی که یکی از اولویت‌های کشور ما باید توجه به علم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که موسسه پژوهش چه فعالیت‌هایی را در خصوص مسئولیت اجتماعی انجام داده است، تصریح کرد: در این خصوص در موسسه کار زیادی شده است و حتی در موسسه ما هم پژوهشی در این خصوص انجام شده است که به رهیافت‌های خوبی دست یافتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر