صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چاپ مقاله «تشخیص غیرتهاجمی هوشمند زردی» در مجله معتبر خارجی

محققان کشور که موفق به ساخت یک حسگر پوشیدنی هوشمند مبتنی بر نانوتتوهای نامرئی برای تشخیص و پایش درمانی هوشمند زردی نوزادان» شدند توانستند مقاله این پروژه رادر مجله معتبر ACS Nano به چاپ برسانند.
کد خبر : 935585

به گزارش خبرگزاری آنا، در این طرح تحقیقاتی، یک حسگر پوشیدنی هوشمند مبتنی بر پچ‌­های پوستی تتویی میکرونیدلی که قادر به پایش ارزان، آسان، دقیق و غیرتهاجمی بیلی­روبین در مایع بینابینی (دارای ترکیب مشابه سرم خون) است طراحی و ساخته شده­ است.

در این طرح، غلظت بیلی­روبین موجود در مایع بینابینی که با تتوی فلورسانسی میکرونیدلی تشکیل شده در لایه درم پوست در برهمکنش مداوم است توسط یک سیستم خوانش اپتوالکترونیکی پوشیدنی و نرم‌افزاری هوشمند کمی‌سازی و در ادامه جهت پایش بیماری، اشتراک‌ گذاری می‌­شود.

حسگر پوشیدنی هوشمند توسعه داده شده می‌­تواند به دلیل ارزانی، سهولت کاربرد، عدم سمیت و کارایی تشخیصی بالا به ­طور گسترده توسط بیماران، والدین (در مورد زردی نوزادان)، پزشکان و پرسنل بیمارستانی برای انداز­ه‌­گیری غیرتهاجمی بیلی­روبین و متعاقباً تشخیص اولیه بیماری زردی و هپاتیت و پایش درمانی آنها در کاربردهای نزد بیمار (POC) در منازل یا مراکز درمانی استفاده شود.

این طرح تحقیقاتی توسط راضیه سادات طباطبایی پژوهشگر پسادکترای شیمی تجزیه،  تینا نقدی، محمد پیرویان،  محمد علی کیانی دانشیار شیمی تجزیه و تحت راهنمایی و سرپرستی حامد گل­محمدی قانع استادیار شیمی تجزیه و مدیر گروه تحقیقاتی «آزمایشگاه بیوپلتفرم­های نانوحسگر» در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به انجام رسیده است.

در همین راستا، پیشتر نیز در سال 2024 این گروه تحقیقاتی در زمینه «تشخیص غیرتهاجمی هوشمند زردی از طریق بزاق نوزادان» موفق به چاپ مقاله در مجله ACS Sensors و چاپ یک مقاله مروری تحت عنوان “Neonatal point-of-care testing” در مجله TrAC Trends in Analytical Chemistry شدند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری نانو حسگر
ارسال نظر