صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

سه درخواست برای احداث سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی

نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیرگفت: سه خواسته اصلی برای احداث سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی مطرح شد؛ تمرکز زدایی از تهران و تفویض اختیار صدور مجوز‌ها به شرکت‌های توزیع برق در استانها، اعطای تسهیلات از محل ماده ۱۶ و تبصره ۱۸، و تضمین عدم قطع برق به صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند.
کد خبر : 935564

 به گزارش خبرگزاری آنا، شهریار صابر، در خصوص کسری برق در کشور به خبرنگاران گفت:چیزی که در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسط روی سقف خانه‌ها و کارخانه‌ها باید دقت کرد این است که درست است که ظرفیت هر نیروگاه شاید کوچک و ناچیز بنظر برسد، ولی تیراژ و تعداد نیز مهم است. نیروگاه‌های خورشیدی احداث شده در کشور آلمان اکثرا با ظرفیت‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ کیلووات و ۱ مگاوات هستند، که ممکن است از نگاه دولتمردان ما کوچک بنظر برسد، ولی سالانه حدود یک میلیون از همین نیروگاه‌ها در سراسر این کشور احداث می‌شود و به ظرفیت ماهانه بیش از هزار مگاوات و سالانه ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی رسیده است. این یک مساله ساده ریاضی است. حاصلضرب ظرفیت‌های کوچک در تیراژ بالا (تعداد بالا) منجر به مجموع بزرگ می‌شود.

نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد امیدوارم صدای من به رئیس جمهور و معاون اول ایشان که کارگروه رفع ناترازی برق تشکیل داده اند و از بخش خصوصی دعوت نکرده اند برسد؛ دولتمردان ما نباید نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس را دست کم بگیرند، بلکه باید به توان و به پتانسیل پیمانکاران نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس که حدود ۳۰۰ تا از آنها در انجمن ساتکا هستند، و در سراسر استان‌ها و شهرستان‌های کشور حضور دارند، اطمینان کنند، و در کنار احداث نیروگاه‌های بزرگ، فضا را برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس نیز فراهم کنند. به قول ضرب المثل معروف ایرانی "قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. "

سه درخواست انجمن ساتکا برای احداث سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط

صابر به سه خواسته انجمن ساتکا برای احداث سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط در بخش خانگی و در بخش صنایع اشاره کرد و افزود در همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور (اینداست سولار ایران) که مهرماه در تهران برگزار شد، سه خواسته اصلی برای احداث سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی مطرح شد؛ تمرکز زدایی از تهران و تفویض اختیار صدور مجوز‌ها به شرکت‌های توزیع برق در استانها، اعطای تسهیلات از محل ماده ۱۶ و تبصره ۱۸، و تضمین عدم قطع برق به صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند. ما در انجمن ساتکا هر سه خواسته را تاکنون دنبال کرده ایم.

درخواست اول؛ لزوم تمرکز زدایی از صدور مجوز‌ها در تهران

صابر با اشاره به لزوم تمرکز زدایی از تهران افزود خورشید در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور می‌تابد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کنار جبران بخشی از کسری برق، یک فرصت برای توسعه مناطق مختلف کشور است. ما اگر می‌خواهیم سالانه صد‌ها هزار نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط در کشور احداث کنیم، دیگر نمی‌توانیم مجوز همه اینها را در تهران صادر کنیم، بلکه می‌باید اختیارات را به شرکت‌های توزیع برق در استان‌ها تفویض کنیم.

تجربه موفق سامانه مهرسان در تفویض اختیار به استان‌ها

به گفته نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر؛ تجربه موفقی که ما در کشور داشته ایم این بود که سامانه مهرسان از سال ۱۳۹۴ طراحی و اجرا شد و تمام شرکت‌های توزیع برق در استان‌ها به آن متصل شدند و تمامی مجوز‌های لازم برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی تا سقف ۲۰۰ کیلووات (در مدل خرید تضمینی برق) در استان‌ها و با نظارت شرکت‌های توزیع برق صادر شده است که این رویه در ده سال گذشته به خوبی ادامه یافته است.

لزوم تفویض اختیار صدور مجوز‌ها به استان‌ها

صابر ادامه داد ولی از دو سه سال گذشته با راه اندازی درگاه ملی مجوزها، مراحل صدور پروانه احداث برای نیروگاه‌های خورشیدی در مدل تهاتر برق صنایع و در مدل نیروگاه خورشیدی در زمین شهرک‌های صنعتی و شهرک‌های خورشیدی به این درگاه منتقل شده است و لذا متقاضیان نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌باید مراحل طولانی را در این درگاه طی کنند و در نهایت برای عقد قرارداد به تهران مراجعه کنند که مناسب و امکان پذیر نیست؛ لذا شرکت‌های عضو انجمن ساتکا در مراجعه به کارگروه رفع موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که در انجمن تشکیل شده است، درخواست کرده اند که تا حد امکان، اختیار صدور مجوز‌ها به همان شرکت‌های توزیع برق در استان‌ها تفویض شود که متقاضیان نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس بتوانند با سرعت و سهولت، مراحل اداری و سپس احداث نیروگاه‌های خورشیدی را در استان‌ها انجام دهند.

درخواست دوم؛ اعطای تسهیلات به صنایع برای احداث نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط

نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص اعطای تسهیلات به صنایع افزود: انجمن ساتکا تاکنون نوزده همایش در استان‌های کشور برای مخاطبین صنایع برگزار نموده است. بدون استثنا یکی از درخواست‌های صنایع که در این همایش‌ها بیان شده، درخواست اعطای تسهیلات برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسط است. این درحالی است که ما در زمانی که متن ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را در انجمن ساتکا تدوین می‌کردیم، در نظر گرفتیم که ۲۵ درصد از منابع این ماده برای اعطای تسهیلات به صنایع مشمول (صنایع با دیماند بیشتر از ۱ مگاوات) جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک و متوسط پرداخت شود. ولی با وجود دریافت مبالغ از صنایع مشمول، این پرداخت تاکنون محقق نشده است؛ بنابراین درخواست دوم ما از مجموعه دولت این است که مبالغ ماده ۱۶ پرداخت شود که صنایع مشمول بتوانند برای احداث نیروگاه خورشیدی تسهیلات دریافت نمایند.

صابر در خصوص پیگیری تسهیلات تبصره ۱۸ افزود، انجمن ساتکا در سال‌های گذشته بار‌ها به وزارت اقتصاد مراجعه و مکاتبه نمود که وزارت نیرو (ساتبا) جزو دستگاه‌های دریافت کننده منابع تبصره ۱۸ در نظر گرفته شود که خوشبختانه این امر در سال ۱۴۰۲ محقق شد، ولی تسهیلات تبصره ۱۸ هنوز به نیروگاه‌های خورشیدی تخصیص نیافته است. درخواست ما این است که نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسط در تخصیص سهیمه این تسهیلات که برای اشتغال زایی است، فراموش نشوند.

درخواست سوم؛ عدم قطع برق صنایع در صورت احداث نیروگاه تجدیدپذیر

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص عدم قطع برق صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی افزود:انجمن ساتکا از سال ۱۴۰۰ موضوع عدم قطع برق صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند را پیگیری نموده است. در نهایت ابلاغیه‌ای توسط توانیر به شرکت‌های توزیع برق اعلام شد که شهرک‌های صنعتی و فیدر‌هایی که ۳۵ درصد از پیک بار خود را نیروگاه خورشیدی احداث کنند، از قطعی برق در زمان پیک بار معاف شوند. ولی این کار بسیار دشواری است. پیشنهاد ما از سال ۱۴۰۰ این بوده است که بجای تشویق تجمیعی صنایع، می‌باید هر واحد صنعتی را بصورت انفرادی تشویق نمود، بدین معنا که هر کدام از واحد‌های صنعتی که به اندازه درصدی از دیماند خود نیروگاه خورشیدی احداث کنند، از قطعی برق معاف شوند؛ لذا درخواست سوم ما از وزارت نیرو این است که مشوق انفرادی برای صنایع در نظر بگیرد و این موضوع را انجمن ساتکا از وزارت نیرو در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: البته برای اجرایی شدن این درخواست، نیاز به کنترل پذیری واحد‌های صنعتی است که شرکت‌های توزیع برق و توانیر می‌توانند واحد‌های صنعتی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی را مانند چاه‌های کشاورزی کنترل پذیر نمایند. طرح دومی نیز مطرح است که در زمان پیک برق در تابستان، برق فیدر‌ها قطع نشود بلکه مصرف برق واحد‌های صنعتی محدود شود که در صورت اجرایی شدن آن، نیاز به قطع برق فیدر‌ها و نیاز به کنترل پذیری واحد‌های صنعتی نیست.

بیستمین همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان

صابر در خصوص ادامه اطلاع رسانی به صنایع گفت بیستمین همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان (اینداست سولار) روز شنبه ۱۲ آبان در استان کرمان و با حضور صنایع استان کرمان، ارگان‌های مرتبط استانی و کشوری و شرکت‌های تجدیدپذیر برگزار می‌شود و امیدواریم بعضی از مواردی که ذکر شد تا زمان برگزاری این همایش محقق شود و ما بتوانیم به صنایع استان کرمان خبر‌های خوبی را برسانیم و شاهد توسعه سریع نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان تا زمان پیک برق در سال ۱۴۰۴ باشیم.

نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن اشاره به راه اندازی کارگروه رفع موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت صنایع کشور و نیز شرکت‌های تجدیدپذیر می‌توانند مسائل و مشکلات خود را به این کارگروه ارجاع دهند تا انجمن با کمک ارگان‌های مرتبط این موارد را پیگیری نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر