صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
در گردهمایی «روز روستا و عشایر با محور امنیت غذایی» مطرح شد؛

حمایت دانشگاه آزاد از طرح‌های فناورانه در جهش تولید و ارتقای امنیت غذایی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در راستای جهش تولید و ارتقای امنیت غذایی حمایت می‌کند.
کد خبر : 935540

به گزارش خبرنگار آنا، سید محمدمهدی صافی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در گردهمایی «روز روستا و عشایر با محور امنیت غذایی» با گرامیداشت پانزدهم مهر، روز روستا و عشایر و با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تولید در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع، معادن و فلزات، ساختمان و حتی نرم‌افزار و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. با این حال بخش عمده‌ای از تولیدات کشور به کشاورزی و صنایع تبدیلی بازمی‌گردد؛ بنابراین وقتی از مشارکت مردم سخن می‌گوییم، مخاطب ما بخش عظیمی از تولیدکنندگان، یعنی فعالان حوزه کشاورزی به ویژه روستاییان و عشایر هستند.

{$sepehr_key_2572}

وی افزود: توسعه و جهش تولید هم شامل افزایش کمی محصولات می‌شود که نتیجه آن خودکفایی، استقلال، کاهش وابستگی و افزایش قدرت ملی است و هم شامل ارتقای کیفی و دستیابی به محصولات سالم و باکیفیت می‌شود.

صافی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار جهش تولید بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی رسالت مهمی در این راستا بر عهده دارد. به‌ویژه با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان کشاورزی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۱۴۰۱ و همزمان با چهلمین سال تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی رویداد فناورانه و نوآورانه‌ای با عنوان «عصر امید» در مصلای تهران برگزار شد که طی آن محصولات فناورانه تولید شده توسط دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به نمایش گذاشته شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با اشاره به موفقیت این رویداد گفت: پس از برگزاری موفق این نمایشگاه در تهران، تصمیم بر این شد که رویداد‌های عصر امید به صورت تخصصی و در استان‌های مختلف برگزار شود که از آن جمله می‌توان به برگزاری رویداد‌های فناورانه تخصصی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر (اسفند ۱۴۰۱)، معدن، آهن، فولاد، مس و صنایع وابسته در استان کرمان (خرداد ۱۴۰۲) و نمایشگاه هوش مصنوعی در استان البرز (مهر ۱۴۰۲) اشاره کرد و اکنون در آستانه برگزاری پنجمین رویداد عصر امید با موضوع کشاورزی، فراسودمند‌ها و امنیت غذایی در آبان ۱۴۰۳ در استان آذربایجان غربی هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از سال ۱۳۶۶ به عنوان بزرگترین و نخستین دانشگاه شهرستان دزفول فعالیت خود را آغاز کرد و افتخار دارد که با رشته مهندسی کشاورزی و با بهره‌گیری از ۲۰ استاد برجسته در گرایش‌های مختلف این حوزه، به تربیت نیروی متخصص پرداخته است. دانشگاه آزاداسلامی دزفول همچنین از مقاطع کاردانی تا دکتری در رشته‌های مختلف کشاورزی فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی سرای نوآوری با محور زیست‌فناوری گیاهان زراعی و باغی 

صافی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات محصولات سالم و ارگانیک در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، خاطرنشان کرد: با توجه به مجوز‌های دریافت شده از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به‌زودی سرای نوآوری واحد دزفول با محور زیست‌فناوری گیاهان زراعی و باغی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این مرکز با همکاری کشاورزان عزیز می‌تواند گامی مؤثر در تولید فناورانه و نوآورانه بردارد و ابراز امیدواری کرد این گردهمایی مقدمه‌ای برای برگزاری جلسات تخصصی و نتیجه‌بخش در جهت پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشد.

پیشرفت کارگروه رفع تداخلات اراضی کشاورزی

بهروز قمرزاده، مدیر جهاد کشاورزی دزفول هم در گردهمایی روز روستا و عشایر با محور امنیت غذایی از پیشرفت کارگروه رفع تداخلات اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: سنددار شدن اراضی کشاورزی در بخش‌های مختلف دزفول در حال انجام است.

وی به اتمام مراحل سنددار شدن ۹۳ هزار هکتار اراضی در کهنک، شهیون و بخش مرکزی اشاره کرد و افزود: سنددار کردن ۳۵ پلاک دیگر نیز در مرحله بعدی قرار دارد.

قمرزاده با بیان اینکه سال گذشته تولیدات کشاورزی شهرستان شامل ۱۳۸ هزار تن گندم، ۱۰۰ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن سبزیجات و سایر محصولات بود، به اهمیت این تولیدات برای امنیت غذایی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول از تولید ۴۹۳۱ تن گوشت قرمز در دزفول خبر داد و گفت: این مقدار مازاد بر نیاز شهرستان است.

وی به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای حمایت از عشایر از جمله آبرسانی سیار و ارائه تسهیلات کم‌بهره اشاره کرد و تأکید کرد که خدمت به جامعه عشایری، لازمه تحقق جهش تولید و امنیت غذایی است.

۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان خوزستان عشایر هستند

سید اسکندر موسوی‌زاده مدیرکل امور عشایر خوزستان هم در گردهمایی روز روستا و عشایر در دانشگاه آزاد دزفول اظهار کرد: عشایر کمتر از ۱.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در خوزستان، ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان عشایر هستند که ۳.۵ درصد از کل جمعیت را شامل می‌شوند.

وی افزود: دزفول با داشتن ۳۵ هزار نفر عشایر و ۷ هزار خانوار، بزرگترین شهرستان عشایری کشور است و ارائه خدمات به عشایر این منطقه باوجود امکانات محدود قابل تقدیر است.

موسوی‌زاده اعلام کرد: در سه سال اخیر اعتبارات عمرانی حوزه عشایر دزفول ۲۰۰ درصد افزایش یافته و اقدامات زیرساختی در زمینه راه‌سازی، تأمین آب شرب، سوخت، پنل‌های خورشیدی و تسهیلات کم‌بهره به انجام رسیده است.

وی بر اهمیت جامعه عشایری تأکید کرد و گفت: "بدون جامعه عشایری، جامعه شهری و روستایی نیز مفهومی ندارد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان  خواستار همکاری مسئولان محلی برای جلوگیری از مهاجرت عشایر به شهر‌ها و حفظ ساختار زندگی آنها شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر