صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل اندیشکده موج مطرح کرد:

باید به سمت تقویت مشارکت‌های مردمی حرکت کنیم

به گفته مهدی هاشم زاده، بستر‌های فعالیت و حضور مردمی را در جامعه و تصمیم گیری‌های کلان کشور محدود کردیم و تولی گری حاکمیتی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی غلبه دارد و باید به سمتی حرکت که بتوان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در قالب سمن ها، خیریه ها، انجمن‌ها و ... هم استفاده کرد.
کد خبر : 935421

مهدی هاشم زاده مدیرعامل اندیشکده موج در گفتگو با خبرگزاری آنا در خصوص شکل گیری این اندیشکده گفت: اندیشکده از سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و ۴ دفتر حکمرانی و سیاستگذاری، دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دفتر مطالعات اقتصادی و دفتر مطالعات زیر بنای و پیشرفت تاکنون در این اندیشکده شکل گرفته است که از جمله مهم‌ترین ماموریت‌هایش طراحی راهکار حل مسائل گروه‌های مردمی و جهادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به آنان و نهاد‌های حاکمیتی در جهت اعتلای حکمرانی مردمی است.

وی ادامه داد: دغدغده جدی ما در اندیشکده پشتیبانی از حرکت‌های اندیشه مردمی بوده است و سعی داریم تا با تولید اندیشه و کمک به تولید دانش که به عنوان یکی از اهداف جدی این اندیشکده است بتوانیم نقشی جدی را در فضای علمی کشور ایفا کنیم تا به تخصصی شدن این فضا کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ ما با ۵۴ دستگاه و نهاد همکاری داشتیم که مهمترین آن؛ دفتر رایست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت کشور و ... بوده است.

هاشم زاده با اشاره به اینکه تقویت حکمرانی در نظام؛ مسئله‌ای جدی برای مسئولان دولتی است، خاطر نشان کرد: حتما در این خصوص باید مجموعه‌های اندیشه ای، دانشگاهی، پژوهشکده‌ای و ... به آن بپردازند و تولید دانش کنند. با توجه به این مهم ما هم سعی کردیم تا در این خصوص فعالیت‌هایی جدی را داشته باشیم تا به تقویت حکمرانی در کشور کمک کند.

وی اشاره کرد: ادعای اندیشکده این است که مسئله محور به موضوعات بپردازد. مسئله جمعیت یکی از مسائلی است که امکان حل آن با مردمی سازی قابل انجام است. بهره وری گندم، مهارت آموزی، مسئله حل کردن مشکل بیکاری جامعه که چطور با کمک مردم حل شود، مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و بالغ بر ده‌ها مسائل اولویت دار کشور از جمله مواردی است که سعی کردیم تا در یک سال گذشته به آن بپردازیم.

مدیر عامل اندیشکده موج خاطر نشان کرد: ما بستر‌های فعالیت و حضور مردمی را در جامعه و تصمیم گیری‌های کلان کشور محدود کردیم و تولی گری حاکمیتی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی غلبه دارد. این ظرفیت‌ها که می‌توان آن‌ها را در قالب سمن ها، خیریه ها، انجمن‌ها و ... در نظر گرفت آن طور که باید از توانمندی‌ها و ظرفیت هایشان استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: ما باید به سمت آن ۴ سطحی که قانون اساسی تصویب کرده و به آن اشاره کرده است حرکت کنیم. مشارکت را در تصمیم گیری در نظارت در اجرا و در مطالبه گری حتما مورد لحاظ قرار دهیم تا مجموعه‌های دانشگاهی مفید باشند. یکبار تولید ادبیات کنیم یکبار تولید دانش کنیم و یکبار مدل خلق کنیم تا بواسطه این تعریف مدل‌ها بتوان پاسخ را تولید کنند و راهکار ارائه دهند.

به گفته هاشم زاده امروز باید به سمت تقویت ظرفیت‌های مردمی حرکت کنیم و صرفا باید از قالب آئین نامه‌ای سلیقه محور مدیریت بر تشکل‌ها خارج شویم و به ان سمتی حرکت کنیم که سازماندهی جدی تری را بر این تشکل‌ها ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اواخر دولت پیشنهادی را برای اصلاح آئین نامه تشکل‌های مردم نهاد دادیم که در این زمینه خیلی موفق نبودیم و باید به آن سمت حرکت کنیم تا در دولت جدید این موضوع مغفول مانده به سرانجام برسد و راهکار‌های تازه تری برای آن اتخاذ شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر