صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

از افتادگی پلک تا عمل جراحی بلفاروپلاستی

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: کسانی که دچار افتادگی پلک شده اند و چربی به پوست پلکشان اضافه شده است می‌توان از عمل جراحی بلفاروپلاستی استفاده کرد.
کد خبر : 935416

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، افتادگی پلک موجب تغییر در چهره افراد می‌شود. معمولا افتادی پلک دو مدل دارد.  یا از بدو تولد ایجاد می‌شود و مادرزادی است یا در سنین جوانی و میانسالی به وجود می‌آید. نام دیگر افتادی پلک پتوز است. البته افراد در هر سنی ممکن است دچار مشکل افتادگی پلک شوند.

اگر شدت افتادگی پلک یا همان پتوز عمیق باشد ممکن است سطح مردمک چشم را بپوشاند و دید را کاهش دهد. با افزایش سن عضله‌ای که مسئول بالا بردن پلک است دچار کشیدگی می‌شود. افتادگی پلک کودکان می‌تواند بینایی را مختل کند و به آمبلیوپی منجر شود که به عنوان تنبلی چشم شناخته می‌شود.

برای درمان پتوز سه روش وجود دارد. جراحی، عصای پتوز و قطره چشمی است. عصای پتوز روشی مناسب برای درمان افتادگی پلک است که به مرور زمان بدون جراحی مشکل افتادگی پلک افراد را برطرف می‌کند. این روش شامل اضافه کردن یک زائده عصا مانند به فریم عینک است که با نگه داشتن پلک در جای خود از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

عصای پتوز دو مدل قابل تنظیم و تقویت شده دارد که عصا‌های قابل تنظیم به یک طرف قاب عینک و عصا‌های تقویت‌شده به ۲ طرف آن وصل می‌شوند. عصا‌ها را می‌توان تقریبا روی همه انواع عینک نصب کرد، اما روی فریم‌های فلزی بهترین عملکرد را دارند. برای درمان از روش قطره میز باید گفت که این روزها، استفاده از یک نوع قطره چشمی برای رفع افتادگی پلک اکتسابی تایید شده است. این قطره حاوی اکسی‌متازولین هیدروکلراید است.

یکی از روش‌هایی که امروزه علاقه‌مندان زیادی را هم به خود جذب کرده است جراحی است. چندسالی است باب شده برای رفع افتادگی پلک از روش جراحی استفاده می‌کنند. در این روش، عضله بالابرنده پلک سفت می‌شود تا پلک به سمت بالا برود و در موقعیت مورد نظر قرار بگیرد. گاهی اوقات، برای کودکانی که پتوز دارند، جراحی به منظور جلوگیری از تنبلی چشم توصیه می‌شود. خطرات مرتبط با جراحی عبارت‌اند از خشکی چشم، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم است که همه این عوارض در صورتی ایجاد می‌شود که بیمار نزد یک پزشک خبره نرود.

در همین راستا محمود جباروند رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: کسانی که دچار افتادگی پلک شده اند، چربی به پوست پلکشان اضافه شده است، احساس سنگینی در پلک‌های خود می و ممکن است میدان بینایی بالا در آنها محدود شود و دچار سوزش، قرمزی، خستگی و خشکی چشم شوند که برای حل این مشکلات می‌توان از عمل جراحی بلفاروپلاستی استفاده کرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود مردم برای جراحی و رفع این مشکل نزد یک فرد خبره بروند. معمولا پیشنهاد می‌کنیم مردم برای درمان این مشکل نزد جراحان چشمی که دوره پلاستیک دیده یا جراحان چشمی که بیشتر این کار را انجام داده‌اند بروند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: اگر این جراحی به خوبی انجام نشود ممکن است چشم فرد بسته نشود و مشکلات جسمی فراوانی را ایجاد کند. یکی دیگر از عوارض آن خشکی چشم است. در صورت کلی این عمل عوارض جدی و زیادی ندارد. جای بخیه این عمل نیز بعد از گذشت چند روز محو شده و از بین می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: جراحی چشم قرنیه
ارسال نظر