صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

شرایط جدید ویزای کانادا برای ایرانیان (جدیدترین قوانین)

با توجه به شرایط جدید بین‌المللی و تغییرات در سیاست‌های مهاجرتی، ایرانیان بیش از هر زمان دیگری به دنبال فرصت‌های مهاجرتی به کانادا هستند.
کد خبر : 935382

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به شرایط جدید بین‌المللی و تغییرات در سیاست‌های مهاجرتی، ایرانیان بیش از هر زمان دیگری به دنبال فرصت‌های مهاجرتی به کانادا هستند. این کشور، با ارائه سیستم‌های نوین مهاجرتی و برنامه‌های ویژه، همچنان یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان، نیروی کار ماهر و خانواده‌ها به شمار می‌آید.

در این مقاله، به بررسی شرایط جدید ویزای کانادا برای ایرانیان پرداخته می‌شود، تا اطلاعات لازم برای افرادی که قصد مهاجرت دارند به طور جامع و دقیق ارائه گردد.

قانون جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان، شرایط جدید ویزای کانادا

دولت کانادا از مارس ۲۰۲۳، تسهیلات ویژه‌ای را برای ایرانیان مقیم این کشور در نظر گرفته است که تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ تمدید شده است. این تسهیلات به ایرانیان اجازه می‌دهد که وضعیت اقامت خود را (اعم از توریستی، تحصیلی یا کاری) به‌راحتی تمدید کرده و یا حتی به‌صورت رایگان وضعیت اقامت خود را تغییر دهند.

به‌عنوان‌مثال، ایرانیانی که با ویزای توریستی در کانادا حضور دارند، می‌توانند آن را به ویزای کاری تبدیل کنند.

همچنین، قانون جدید به ایرانیان امکان دریافت مجوز کار باز (open work permit) را می‌دهد، که به آنها این اختیار را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی و در هر شغلی در کانادا مشغول به کار شوند. این مجوز به‌ویژه برای افرادی که با ویزای توریستی وارد کانادا شده‌اند، شرایط بهتری فراهم می‌کند.

علاوه بر این، کسانی که در برنامه استارتاپ کانادا شرکت کرده‌اند و نامه حمایتی دارند، می‌توانند یک مجوز کار باز سه‌ساله دریافت کنند. این قانون و تسهیلات تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ برقرار خواهند بود، و هدف اصلی آن حمایت از ایرانیانی است که به دلیل شرایط خاص بین‌المللی به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

شرایط جدید ویزای کاری کانادا برای ایرانیان

در حالت عادی برای دریافت ویزای کاری کانادا، شما نیاز دارید که از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی دریافت کنید. این فرآیند شامل تأییدیه از دولت کانادا (LMIA) نیز می‌شود، که باید نشان دهد کارفرما نتوانسته نیروی کار مناسب را در داخل کشور پیدا کند.

اما طبق قانون جدیدی که از سال ۲۰۲۳ اجرا شده و تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ ادامه دارد، ایرانیانی که با ویزای موقت در کانادا حضور دارند، می‌توانند بدون نیاز به بازگشت به کشور خود و دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای خاص، درخواست مجوز کار باز (open work permit) دهند.

این مجوز به آنها این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنند، بدون اینکه نیاز به گذراندن فرآیندهای پیچیده داشته باشند. همچنین هزینه‌های پردازش این درخواست‌ها، مانند جمع‌آوری بیومتریک و درخواست تمدید اقامت برای ایرانیان معاف شده است.

شرایط ویزای دانشجویی کانادا برای ایرانیان

برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا، ابتدا باید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در کانادا پذیرش بگیرید. پس از دریافت نامه پذیرش، می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

دانشجویانی که در دوره‌های حداقل ۸ ماهه تحصیل کرده باشند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) دریافت کنند. مدت اعتبار این مجوز برابر با طول دوره تحصیلی و تا سقف ۳ سال است. این مجوز به دانشجو اجازه می‌دهد در کانادا اقامت داشته و به جستجوی کار بپردازد.

همچنین، دانشجویان می‌توانند برای اعضای خانواده خود ویزای همراه درخواست کنند. همسر دانشجو در طول مدت تحصیل می‌تواند با مجوز کار به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت کار کند و فرزندان زیر ۲۲ سال نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی کانادا تحصیل کنند.

شرایط ویزای جاب آفر کانادا برای ایرانیان

برای دریافت ویزای کاری کانادا از طریق جاب آفر کانادا (Job Offer Visa) ، ابتدا باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی (job offer) دریافت کنید. کارفرما معمولاً باید تأییدیه‌ای به نام LMIA (ارزیابی تأثیر بر بازار کار) از دولت کانادا دریافت کند که نشان دهد استخدام نیروی کار خارجی تأثیر منفی بر بازار کار کانادا ندارد.

پس از دریافت پیشنهاد شغلی و LMIA، می‌توانید برای ویزای کاری اقدام کنید. مدت اعتبار ویزا بسته به نوع شغل و شرایط کارفرما متفاوت است و در صورت یافتن شغل بلندمدت، می‌توانید برای تمدید و حتی درخواست اقامت دائم اقدام کنید.

قوانین جدید کانادا به ویژه برای افرادی که در کانادا حضور دارند، مسیرهای ساده‌تری ایجاد کرده است. اگر با ویزای توریستی یا تحصیلی در کانادا هستید، می‌توانید از طریق مجوز کار باز (open work permit) بدون نیاز به LMIA و پیشنهاد شغلی خاص، برای کار اقدام کنید.

این مجوز به شما امکان می‌دهد برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید و در مدت اقامت کاری، به جستجوی شغل بهتر و شرایط اقامت دائم بپردازید.

وقت سفارت کانادا برای ایرانیان

برای گرفتن وقت سفارت کانادا از ایران، شما باید مراحل خاصی را طی کنید که بیشتر به صورت آنلاین انجام می‌شود. مراحل اصلی شامل موارد زیر می باشد:

1- ثبت درخواست ویزا

ابتدا باید درخواست ویزای خود را به صورت آنلاین از طریق سیستم IRCC ثبت کنید. پس از تکمیل فرم‌ها و ارسال مدارک، هزینه‌های درخواست ویزا پرداخت می‌شود.

2- دریافت نامه بیومتریک

پس از ثبت درخواست، یک نامه بیومتریک دریافت می‌کنید که در آن زمان و مکان تحویل اطلاعات بیومتریک مشخص شده است. ایرانیان معمولاً باید به یکی از مراکز VAC در کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان یا امارات برای ارائه اطلاعات مراجعه کنند.

3- رزرو وقت سفارت

پس از دریافت نامه بیومتریک، باید از طریق وب‌سایت VAC مربوطه، وقت ملاقات برای انجام مراحل بیومتریک رزرو کنید. به دلیل تقاضای بالا، ممکن است گرفتن وقت به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود که زودتر برای این کار اقدام کنید.

4- انجام مراحل بیومتریک و مراجعه حضوری در سفارت

در روز تعیین‌شده، به مرکز موردنظر مراجعه و مراحل ثبت اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس) را انجام می‌دهید.

5- پیگیری وضعیت درخواست

پس از انجام مراحل بیومتریک، درخواست شما به سفارت کانادا ارسال و بررسی می‌شود. می‌توانید وضعیت درخواست خود را از طریق پروفایل آنلاین پیگیری کنید.

جمع بندی مطالب

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، جاب آفر یا ویزاهای موقت همچنان یکی از گزینه‌های محبوب برای ایرانیان است. با توجه به قوانین جدید، افرادی که در کانادا حضور دارند می‌توانند از قوانین جدید مانند تبدیل ویزای موقت به ویزای کاری بدون نیاز به بازگشت به کشور خود و یا درخواست مجوز کار باز بهره‌مند شوند.

همچنین، ایرانیان می‌توانند از فرصت تحصیل در کانادا استفاده کنند و با بهره‌گیری از برنامه‌های پس از فارغ‌التحصیلی، مانند PGWP، اقامت خود را در این کشور ادامه دهند.

برای موفقیت در فرآیند مهاجرت و ویزا، توصیه می‌شود تمامی مراحل به دقت دنبال شود و از منابع رسمی و معتبر برای پیگیری درخواست‌ها استفاده شود تا روند کار سریع‌تر و بدون مشکل پیش برود.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم از یک دانشگاه کانادایی پذیرش بگیرم؟

برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه کانادایی، ابتدا باید بر اساس رشته و مقطع تحصیلی خود به دنبال دانشگاه‌های معتبر بگردید. سپس با تهیه مدارک موردنیاز (ریز نمرات، مدارک تحصیلی و زبان، توصیه‌نامه و…) درخواست خود را از طریق وب‌سایت دانشگاه‌ها ثبت کنید.

آیا می‌توانم با ویزای توریستی در کانادا درخواست ویزای کاری بدهم؟

بله،طبق قوانین جدید،ایرانیانی که با ویزای موقت در کانادا حضور دارند، می‌توانند درخواست(open work permit) بدهند و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند، بدون اینکه نیازی به بازگشت به کشور خود داشته باشند.

آیا همراهان دانشجو می‌توانند در کانادا کار کنند؟

بله، همسر دانشجو می‌تواند با مجوز کار در کانادا مشغول به کار شود. این مجوز به او اجازه می‌دهد به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت برای هر کارفرمایی کار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر