صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

ارائه راهکاری تضمینی برای استفاده از نخبگان در دستگاههای اجرایی

یکی از نخبگان حوزه زیست فناوری کشور پیشنهاداتی در راستای استفاده از ایده و افکار نخبگان در دستگاههای اجرایی ارائه کرد.
کد خبر : 935347

دکتر علیرضا فراست، دبیر هئیت اندیشه ورز زیست فناوری و یکی از نخبگان حوزه زیست فناوری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: تعامل حاکمیت با نخبگان کشور از طریق تشکیل هئیت‌های اندیشه ورز اهمیت دارد. مسائل استان‌ها و کلان کشور باید به هیئت اندیشه ورز واگذار شود. سپس نخبگان دانشگاهی و صنعت این هیئت راهکار‌هایی مناسب ارائه دهند. در نهایت این راهکار‌ها به سازمان‌های مربوطه باید واگذار شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: باید این هئیت اندیشه ورز تضمین اجرایی هم داشته باشد. من در دیدار و سخنرانی اخیری که در روز ملی نخبگان نزد رئیس جمهور داشتم از او درخواست کردم که جلساتی برای هیئت‌های اندیشه ورز برگزار شود. راهکار‌هایی هم که به وزارتخانه ها، سازمان‌ها و اداره‌ها داده می‌شود نیز باید ضمانت اجرایی پیدا کنند تا از زمان نخبگان بهینه استفاده شود.

دکترای زیست فناوری پزشکی اظهار کرد: همچنین پیشنهاد داده شد در کنار هر مسئولی در سازمان‌ها این هیئت‌های اندیشه ورز وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند برای رفع مسائل کشور راهکاری مناسب ارائه دهند. از سوی دیگر ما باید بتوانیم از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور استفاده کنیم. استفاده بهینه از افراد برگزیده در هیئت‌های اندیشه ورز در دستگاه‌های دولتی نگاه ویژه ریاست جمهوری و هیئت دولت را می‌طلبد.

وی بیان کرد: خواهش دیگر من از رئیس جمهور این بود که ردیف بودجه اختصاصی در هیئت دولت برای تشکیل این هیئت‌های اندیشه ورز مصوب شود. بنیاد ملی نخبگان نیز در کنار هزینه‌های جاری برای این هئیت‌های اندیشه ورز برنامه‌ای داشته باشند و این هزینه‌ها را تامین کنند.

ضرورت تقویت ارتباط میان نخبگان داخلی و خارجی

فراست گفت: همچنین ما باید برای ارتباط بین نخبگان داخل کشور و نخبگان خارج از کشور شبکه‌ای را ایجاد کنیم تا بتوانیم از توان متخصصان خارج از کشور نیز استفاده کرده و به مرور زمان مسیر مهاجرت را برعکس کنیم. امیدوارم بتوانیم در داخل کشور از همه پتانسیل‌ها برای حل مشکلات کلان کشور استفاده کنیم. قرار است این پشنهاد به زودی در وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش علمی و خیزش نهضت جدید علمی اظهارکرد: مقام معظم رهبری نیز یازدهم مهرماه در دیداری که با نخبگان داشتند، فرمودند باید کشور مسیر نخبگی و نخبگانی را ادامه دهد. در این مسیر نیازمند این هستیم که نگاه ویژه‌ای به نخبگان کشور داشته باشیم. اگر نخبه دیده شود، حس اثربخشی در او بیشتر می‌شود و به پای کار می‌آید. من تصور می‌کنم اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را الگوی خودمان قرار دهیم، بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم.

وی یادآورشد: نخبگان در همه حوزه‌ها می‌توانند فعالیت و اثربخشی داشته باشند. ما اگر در این مسیر غفلت کنیم از رسیدن در بحث فناوری و دانش نسبت به کشور‌های اطراف مان در دنیا عقب می‌افتیم. تحقق این امر نیازمند این است که در همه ابعاد و رشته‌های مختلف سرمایه گذاری شود.

کسب جایگاه مطلوب در زیست فناوری به علت فعالیت شرکت‌های دانش ‎بنیان

این نخبه حوزه زیست فناوری پزشکی به جایگاه مطلوب حوزه زیست فناوری ایران اشاره کرد و افزود: خدا را شکر طی سال‌های گذشته در حوزه زیست فناوری هم در تولید مقاله و هم در ایجاد فناوری پیشرفت‌های خوبی حاصل کرده ایم. دلیل اصلی این امر ناشی از این مساله است که در طول این مدت نگاه ویژه‌ای به تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیست فناوری داشتیم.

دبیر هئیت اندیشه ورز زیست فناوری با محوریت اشتغال زایی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: شرکت‌هایی اکنون در داخل کشور داریم نه تنها محصولات بیوتکنولوژی مورد نیاز کشور را فراهم می‌کنند بلکه محصولات متعددی نیز صادر می‌کنند از اینرو از مسئولان درخواست دارم همانگونه که نگاه ویژه‌ای به زیست فناوری داشته اند و پیشرفت‌های خوبی داشته ایم، همچنان این نگاه وجود داشته باشد، زیرا ما پتانسیل‌های خیلی خوبی داریم که می‌توانیم از این پتانسیل‌ها بییشترین استفاده را ببریم و جایگاه مان را روز به روز بهتر کنیم.

وی به چالش‌های این حوزه پرداخت و گفت: من از طرف جامعه نخبگان حوزه زیست فناوری از دبیر ستاد زیست فناوری، سلامت و فناوری‌های پزشکی درخواست دارم در این دوره توجه ویژه‌ای به سند توسعه زیست فناوری داشته باشند. برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی نیز پیرامون این مساله در برنامه توسعه هفتم و هشتم لحاظ کنند.

فراست خاطرنشان کرد: در سال‌های پیشین شورای عالی زیست فناوری داشتیم. امیدوارم در این دوره نیز این شورا رونق بیشتری پیدا کند و با حضور دکتر پزشکیان و دکتر افشین، رئیس بنیاد ملی نخبنگان و معاون علمی، فناوری و اقتصادس دانش بنیان این شورا تشکیل شود.

به گفته وی، سند زیست فناوری باید با توجه به برنامه توسعه هفتم به روز رسانی شود و شورای عالی زیست فناوری نیز بنابر آنچه در سند توسعه گذشته لحاظ شده در دولت جدید نیز شکل بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر